آفتاب
در ایرانداک

نتایج طرح پژوهشی «خدمات نوین سلامت در پرتو پردازش اطلاعات» ارائه شد

نتایج طرح پژوهشی «خدمات نوین سلامت در پرتو پردازش اطلاعات» ارائه شد

نتایج طرح پژوهشی «خدمات نوین سلامت در پرتو پردازش اطلاعات» همزمان با هفته پژوهش توسط مهندس عمار جلالی منش، عضو هیات علمی پژوهشکده مدیریت فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ارائه شد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، مهندس عمار جلالی‌منش در ابتدا تأثیرات پردازش اطلاعات را به دو بخش تأثیرات بر ستاد سلامت و تأثیرات بر صف سلامت تقسیم‌بندی کرد و افزود: ستاد سلامت به‌ عنوان بخش پشتیبان، در سایه فناوری اطلاعات و پردازش اطلاعات به خصوص طی دهه‌ی گذشته دگرگون شده است.

وی تاکید کرد: پرونده الکترونیک سلامت، سیستم‌های اطلاعاتی بیمارستانی، سامانه‌های مدیریت گردش کار و استانداردهای مختلف جهانی برای تبادل اطلاعات سلامت از جمله مهمترین فناوری‌ها در حوزه پردازش اطلاعات سلامت هستند.

جلالی ‌منش در خصوص استانداردهای تبادل اطلاعات به پایگاه‌های اطلاعات ترمینولوژی در حوزه سلامت همچون SNOMED و LOINC اشاره و تصریح کرد: استانداردهای تبادل اطلاعات مانند HL7 و CEN از جمله فراگیرترین استانداردها در این حوزه است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: امروزه به‌ صورت میانگین بیش از 600 ترابایت اطلاعات از بیماران و آزمایش‌های آن‌ها در هر بیمارستان وجود دارد.

وی در خصوص تأثیر پردازش اطلاعات بر صف سلامت گفت: این تأثیرات به سه دسته پردازش اطلاعات در پیش‌بینی و تشخیص، پردازش اطلاعات در درمان و همچنین تأثیر آن بر پایش و اطلاع‌رسانی سلامت تقسیم‌بندی شده است.

جلالی‌منش درباره تأثیرات پردازش اطلاعات بر پیش‌بینی و تشخیص، به سامانه‌های تصمیم‌یار بالینی که بر اساس اطلاعات پرونده سلامت بیمار، اطلاعات ژنتیکی و اطلاعات بیماری، پیشنهاد‌هایی به پزشکان ارائه می‌کنند، اشاره و خاطرنشان کرد: تأثیر پردازش اطلاعات بر درمان بسیار شگرف است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه در ادامه به تغییر فلسفه سلامت از پایش بیماری به پایش سلامت اشاره کرد و گفت: ابزارهای فناوری اطلاعات همچون تلفن‌های همراه هوشمند و ساعت‌های مچی که می‌توانند به ‌صورت پیوسته مواردی چون فشارخون، ضربان قلب، قند خون و میزان اکسیژن آن را پایش کنند، به‌ عنوان ابزارهای توانمندساز این نگرش جدید معرفی شده‌اند.

جلالی‌منش با اشاره به آینده سلامت، تلاش‌های پژوهشی مؤسسات پیشرو در حوزه پردازش اطلاعات را تشریح کرد.

وی همچنین تاکید کرد: پروژه انسان فیزیولوژیکی مجازی VPH به‌ عنوان یکی از پروژه‌هایی که امیدهای زیادی برای دگرگون کردن نظام سلامت به آن بسته‌ شده، در این طرح پژوهشی مورد بررسی قرار گرفته است.

انتهای پیام

کد N633371

وبگردی