آفتاب
معاون علوم پزشکی اراک:

روند استفاده از ظروف یکبار مصرف رو به افزایش است

روند استفاده از ظروف یکبار مصرف رو به افزایش است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مصرف ظروف یکبار مصرف روند رو به رشدی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مرکزی، مصطفی دلاور در جلسه شورای سلامت استان که با حضور اعضای این شورا در استانداری مرکزی برگزار شد، بر اندازه‌گیری باقیمانده سموم دفع آفات نباتی کودهای شیمیایی و فلزات سنگین موجود در محصولات کشاورزی تأکید کرد و گفت: در حوزه نظارت بر مواد غذایی خام و کشاورزی جهاد کشاورزی مسئول است، و سازمان غذا و دارو صرفا نظارت خود را بر روی محصولات فرآوری شده اعمال می‌کند.

وی تصریح کرد: نظارت بر محصولات خام دامی برعهده دامپزشکی است اما به دلیل اینکه سالم بودن مواد غذایی بسیار مهم است و با سلامت جامعه در ارتباط است، طبق قانون برنامه پنجم توسعه کار اندازه‌گیری سموم توسط جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت به صورت مشترک پیگیری خواهد شد.

دلاور با اشاره به اینکه آفت‌کش‌ها شامل حشره‌کش‌ها، علف‌کش‌ها، قارچ‌کش‌ها و جونده‌کش‌ها می‌شوند، افزود: کشاورزان و باغداران عموما به منظور افزایش بازدهی محصولات و کاهش آفت‌زدگی از این مواد استفاده می‌کنند و متاسفانه نظارتی بر نوع و نحوه مقدار مصرف آنها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برای برخی محصولات کشاورزی استانداردهای بین المللی تعریف شده اما سیستم برای پایش این استانداردها وجود ندارد اظهار کرد: این عدم پایش باعث می‌شود که مواد یاد شده بیش از حد مجاز مصرف شوند و طبق یافته‌های علمی انواع سرطان‌ها، اختلالات ژنتیکی، هورمونی، انواع آلرژی‌ها، حساسیت‌ها، کاهش حافظه و حتی ناباروری‌ها در برخی موارد حاصل وجود این سموم است که مشکلات فردی اجتماعی بسیاری را ایجاد می‌کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: متاسفانه هیچ گونه بررسی در این راستا در استان مرکزی تاکنون صورت نگرفته و اطلاعات دقیقی در خصوص حجم سموم و آفت‌کش‌ها در دست نیست.

وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغ شده از جانب رهبری در حوزه سلامت که بر امینت غذایی تاکید داشته‌ است، گفت: در طرح تحول نظام سلامت بحث امنیت غذایی نیز مورد توجه قرار گرفته و صرفا به مباحث درمانی و بهداشتی پرداخته نشده است. به زودی بسته‌ای به منظور اندازه‌گیری باقیمانده سموم در محصولات نباتی و کشاورزی ارائه خواهد شد و حتی فسفات و نیترات موجود در محصولات نیز بررسی می‌شود.

وی با اشاره به باقی ماندن برخی سموم در محصولات حتی بعد از فرآوری شدن افزود: برخی سموم حتی بعد از حرارت دیدن همچنان در محصولات باقی خواهند ماند و این چنین وارد بدن می شوند و فرد را گرفتار بیماری می‌کند به همین منظور اندازه‌گیری و پایش سموم محصولات ضروری است و حتی در برخی محصولات سرب، کادمیوم و آرسنیک نیز وجود دارد که سلامت بدن را به مخاطره می‌اندازد و انواع بیماری‌های گوارشی، خونی و کلیوی را به دنبال خواهد داشت.

دلاور با بیان اینکه تعدادی از دانشگاه ها به صورت موقت در حال بررسی باقیمانده سموم در محصولات هستند به نیازهای موجود برای رصد و پایش سموم در محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: پایش و رفع این سموم نیازمند تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته است البته بخشی از این تجهیزات در آزمایشگاه کنترل موادغذایی استان موجود است، اما یکی از دستگاه‌های مهم برای این امر هنوز در استان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: علاوه بر تجهیزات و امکانات نیازمند تدوین استانداردهای این حوزه نیز هستیم. در حال حاضر برای بحث باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی 95 مورد استاندارد لازم است که کلیه جوانب همچون فلزات سنگین نیترات و ... را نیز مورد بررسی قرار دهد. اگر در آزمایشگاه استان این نیازها رفع شود و از محل بودجه‌های استانی برای تجهیز آزمایشگاه و خرید دستگاه‌ها اعتبار اختصاص یابد می‌وان بر روی سیب زمینی، خیار، گوجه، پیاز، کاهو درصد سموم باقی مانده بررسی شود و حتی در مناطقی که امکان آسیب پذیری بیشتری وجود دارد به صورت روتین کنترل مواد غذایی صورت گیرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه در ادامه این جلسه به وضعیت عرضه ظروف یکبار مصرف اشاره کرد و گفت: متاسفانه روند مصرف این ظروف رو به رشد است و نکته‌ای که امروز قابل اهمیت است اینست که مواد متشکله این ظروف مستقیما وارد مواد غذایی می‌شود و حتی اگر غذاها در شرایط کاملا سالم طبخ شده باشند ورود مواد تشکیل دهنده این ظروف خطراتی را برای سلامتی افراد به دنبال خواهد داشت.

وی عنوان کرد: کارخانه‌های تولید کننده این ظروف طبق قانون باید تحت نظارت قرار داشته باشند و پروانه ساخت را از وزارت بهداشت اخذ کرده باشند. علاوه بر آن باید پروسه تولید، وضعیت کارگاه و کارگران و انبار آنها طبق استانداردهای مورد نظر باشد اما متاسفانه تولیدکنندگانی هستند که پروانه بهداشتی ندارند و نظارتی نیز بر تولید و عرضه این ظروف وجود ندارد پس به راحتی سلامتی جامعه را با خطر مواجه می‌کنند.

دلاور کنترل این شرایط را منوط به آگاه‌سازی مردم نسبت به تهدیدات و خطرات استفاده از این ظروف عنوان کرد و گفت: لازم است در تهیه ظروف و محصولات پلیمری از مواد اولیه مجاز و با گرند غذایی استفاده شود و در صورت استفاده از رنگ در تولید، از رنگ‌های مجاز بهره برده شود.

همچنین لازم است که فروشندگان این ظروف نسبت به عواقب استفاده از آنها آگاه شوند، چراکه بسیاری از آنها قادر به تشخیص تفاوت این ظروف نیستند و نسبت به خطرات آن اطلاعی ندارند.

انتهای پیام

کد N633159

وبگردی