آفتاب
رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور:

دبیرخانه دائمی کنگره شهدای دانشجو راه‌اندازی می‌شود

دبیرخانه دائمی کنگره شهدای دانشجو راه‌اندازی می‌شود

رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور از برگزاری کنگره شهدای دانشجو در اسفندماه در تهران و تشکیل دبیرخانه دائمی کنگره شهدای دانشجو خبر داد.

محمد ودود حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، پیرامون شهدای دانشجویی گفت: در طول دوران دفاع مقدس به شهدای دانشجو به طور جدی توجه نشده در حالی‌که این شهدا منشأ اتفاقات بزرگی در طول دوران دفاع مقدس و دوران پس از انقلاب بوده‌اند.

وی با بیان این‌که بنیانگذار اولیه‌ی مجموعه‌های انقلابی همین شهدای دانشجو بوده‌اند، تصریح کرد: این شهدا، چه در اتفاقات فرهنگی و رزمی و چه در اتفاقات علمی منشأ اثر بوده‌اند.

وی افزود: با زنده نگه‌داشتن یاد و خاطر‌ه این شهدا چراغ مسیر امروز دانشجوی جوان انقلابی روشن می‌شود، در واقع با مطرح کردن آنان، دانشجوی امروز می‌تواند مسیر خود را پیدا کند.

حیدری با اشاره به این‌که، نزاع بین حق و باطل در مقطع کنونی در حوزه جنگ نرم و اقتدار نرم در جریان است، خاطرنشان کرد: بدون تعارف ما در حال حاضر درگیر یک جنگ به تمام معنا با نظام غرب هستیم.

اگر دانشجوی جوان امروز و این عنصر فعال بسیجی امروز بتواند مسیر شهدا را در این نزاع نرم دنبال کند، قطعاً همچون دوران نزاع سخت، پیروزی با ما خواهد بود.

رئس سازمان بسیج دانشجویی کشور تأکید کرد: تنها راه برون‌رفت از شرایط جنگی امروز بازخوانی یاد، نام و خاطره شهداست.

وی با اشاره به این نکته که شهدای دوران دفاع مقدس الگوهای در دسترس و نزدیک جوانان هستند، اظهار کرد: شاید دانشجوی امروز نتواند به لحاظ زمانی بین خودش و شهدای صدر اسلام تطابق ایجاد کند اما، می‌تواند با شهدای دوران دفاع مقدس به لحاظ نزدیکی زمانی متناسب‌سازی خوبی داشته باشد و این همزادپنداری باعث می‌شود مسیر شهدا تکرار شود.

حیدری در توضیح چگونگی تعامل بین کسب علم که وظیفه اصلی دانشجو است با فرهنگ شهیدپروری گفت: رسالت اولیه دانشگاه کسب علم و پژوهش و تولیدات علمی است، با این حال، وقتی پیشینه‌ی علمی شهدای دانشجو را برسی می‌کنیم می‌بینیم اکثر آنها دارای رتبه‌های برتر علمی هستند.

وی افزود: از جمله شهدای دانشجوی ممتاز، شهید حسن باقری با رتبه دو و شهید زین‌العابدین از فرماندهان، با رتبه چهار هستند. اکثر شهدا که منشأ اثرات بزرگی بودند به لحاظ علمی هم دارای رتبه‌های مناسبی بودند و این مسیر دنبال شده تا جایی که امروز در موضوعات هسته‌ای هم شهدایی مثل احمدی روشن و شهدای بزرگی که تقدیم انقلاب کرد‌ه‌ایم، توانسته‌اند در جایگاه علمی برتر، این مسیر را دنبال کنند.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور تصریح کرد: بدون تردید مسیری که شهدا به ما نشان دادند رشد همه جانبه و پیشرفت همه جانبه نظام اسلامی را در پی دارد و بی‌شک مسیر اقتدار ما در دنیا در مسیر رشد و اقتدار علمی قرار می‌گیرد.

حیدری در شرح برنامه‌های آتی برای فرهنگ‌سازی در این راستا و زنده ‌نگه‌داشتن یاد شهدا گفت: امسال در بسیج دانشجویی در سطح کشور این مهم برگزاری کنگره شهدا را شروع کردیم. تا امروز نزدیک 800 یادواره دانشگاهی از شهدای دانشجویی برگزار شده است. همچنین کنگره ملی شهدای دانشجو اسفندماه در تهران برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: امیدواریم با تشکیل دبیرخانه دائمی کنگره دو سالانه شهدای دانشجو که خواهد بود، این فرهنگ در دل موضوعات فرهنگی آموزش عالی نهادینه شود.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور، در اثرگذاری این برنامه‌ها جهت پیشبرد اهداف بسیج دانشجویی گفت: هدف از برگزاری این کنگره‌ها این بوده که در سطح دانشگاه‌ها نام شهدا مطرح شود و موضوعات ماندگاری هم به‌جا بماند، براین اساس عناوین خیابان ‌دانشگاه‌ها و اماکن دانشگاهی به نام شهدای دانشجو نامگذاری شده و از خانواده‌های شهدا تقدیر شده است.

حیدری تصریح کرد: البته، شاید این اهداف در یک یا دو ماه محقق نشوند چراکه نهادینه شدن این امر بستر بلند مدتی را در سطح کشور می‌طلبد.

انتهای پیام

کد N633028

وبگردی