آفتاب

کشف سونامی در فضا

کشف سونامی در فضا

کاوشگر وویجر1 که اکنون از لبه منظومه شمسی نیز عبور کرده است به تازگی سه موج عظیم را شناسایی کرده که از حیث قدرت می توان آن را همچون سونامی در زمین دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، تازه ترین موج عظیمی که این کاووشگر ردیابی کرده مربوط به فوریه سال جاری میلادی است و به نظر می رسد همچنان هم ادامه داشته باشد.

یکی از این موجها که پیش از این گزارش شده بود به دانشمندان کمک کرد تا مطمئن شوند که وویجر1 از منظومه شمسی خارج شده و به اصطلاح در فضای بین ستاره ای قرار گرفته است.

دانشمندان معتقدند موج عظیمی که این کاوشگر شناسایی کرده پایدارترین موجی است که تاکنون در تاریخ کیهان شناسی در فضای بین ستاره ای به ثبت رسیده است.

لحظه پرتاب کاوشگر وویجر1 در سال 1977

به گفته دانشمندان دانشگاه آیوا، گرچه ظاهرا به نظر می رسد در فضای بین ستاره ای سکوت مطلق باید حاکم باشد اما انتشار امواج عظیمی از این دست رایج تر از آن چیزی است که تصور می شود.

به عقیده آنها شکل گیری این امواج عظیم به واسطه فعالیتهای چشمگیری خورشیدی است که در جریان آن ابری از پلاسما فضای منظومه شمسی را دربرمی گیرد.

کاوشگر وویجر1 با 722 کیلوگرم وزن در سپتامبر سال 1977 و در قالب برنامه وویجر راهی فضا شد. این کاوشگر در جریان عبور از کنار مشتری و زحل تصاویر حیرت انگیزی از آنها تهیه و راهی زمین کرد.

تصویر تاریخی لکه مشتری که توسط وویجر1 به ثبت رسید

این کاوشگر و نسخه دوم آن یعنی وویجر2 با هدف بررسی دقیق مشتری، کیوان، اورانوس و نپتون به فضا پرتاب شدند.

نکته جالب توجه اینجاست که مهندسان پروژه صفحه طلایی مملو از اطلاعات زمینی در آن جاسازی کرده اند به این امید که شاید کاوشگر در مسیر حرکت خود ملاقاتی با هوش فرازمینی هم داشته باشد!

کد N633024

وبگردی