آفتاب

کشمکش ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر بازداشت اصحاب رسانه

کشمکش ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر بازداشت اصحاب رسانه

وزیر خارجه ترکیه با ناعادلانه خواندن رویکرد اتحادیه اروپا در قبال مبارزه با ساختار موازی در کشورش اعلام کرد، آنکارا انتقادات سنگین اتحادیه اروپا درباره بازداشت گسترده اصحاب رسانه را نمی‌پذیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای نروژی خود گفت: اتحادیه اروپا پس از زندانی شدن تعدادی از خبرنگاران به شدت از این روند قانونی انتقاد کرد و حتی تهدید مستقیمی هم درباره توقف گفت‌وگوها با ما مطرح شده است.

وی افزود: رویکرد اتحادیه اروپا صادقانه و عادلانه نیست. این رویکرد با روند صریحی که ما اخیرا در پیش گرفته‌ایم در تضاد است.

چاووش اوغلو در ادامه اظهاراتش درباره علت این بازداشت‌ها گفت: به گفته دادستان کل افراد رسانه‌ای بازداشت شده به دلیل فعالیت‌های خبری خود مورد بازداشت قرار نگرفته‌اند، بلکه بیشتر به دلیل عضو بودن در یک سندیکای تبهکار بازداشت شده‌اند.

وی همچنین نامه نوشته شده توسط نماینده سازمان امنیت و همکاری اروپا برای درخواست آزادی خبرنگاران بازداشتی را محکوم و عنوان کرد: شما درباره ضرورت تقسیم قوا و استقلال قوه قضائیه صحبت و همزمان درخواست می‌کنید تا قوه مجریه این بازداشتی‌ها را آزاد کند.

سه روز پیش پلیس ترکیه بیش از 150 روزنامه‌نگار از جمله سردبیر روزنامه تودی زمان را به اتهام حمایت از فتح الله گولن، روحانی مستقر در آمریکا بازداشت کرد. گولن طی سال‌های اخیر از یکی از متحدان اردوغان، به یکی از مهمترین دشمنانش تبدیل شده است.

در همین حال فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جانسون هان، کمیسیونر این اتحادیه این حملات و بازداشت خبرنگاران را مغایر با آزادی رسانه‌ها توصیف و آن را محکوم کردند. موگرینی که هفته پیش به همراه هیاتی عالی‌رتبه از اتحادیه اروپا با رئیس‌جمهوری ترکیه دیدار کرد، نسبت به این اقدام واکنش نشان داد و گفت: من از این اقدام آن هم مدت کوتاهی پس از گفت‌وگوهای سازنده با دولت ترکیه بسیار متعجب شدم.

در همین حال وزیر اتحادیه اروپای ترکیه در گفت‌وگو با جانسون هان مدعی شد، بازداشت این افراد به دلیل اظهارات کتبی یا شفاهی آن‌ها نبوده و در بیشتر این بازداشت‌ها آسیبی به آزادی مطبوعات نخواهد رسید.

انتهای پیام

کد N632678

وبگردی