آفتاب

تنگی مجرای ادرار و عوارض آن

تنگی مجرای ادرار و عوارض آن

یک جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: بر خلاف تصور عامه مردم استفاده از لیزر به علت عوارضی که دارد، روش انتخابی درمان تنگی مجرای ادرار نیست.

دکتر سیمین وحیدی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه علوم پزشکی تهران، گفت: احساس عدم تخلیه کامل ادرار، کاهش جریان ادرار و عفونت‌های ادراری مکرر از نشانه‌های ابتلا به این عارضه است که البته این علایم با مشکل بزرگی خوش خیم پروستات مشترک است و باید تشخیص قطعی توسط پزشک متخصص انجام شود.

وی با تاکید بر لزوم اهمیت درمان زودهنگام تنگی مجرای ادرار گفت: در سه ماهه اول بروز این مشکل باید درمان لازم توسط پزشک متخصص انجام شود، اما بر خلاف باور عمومی مردم، استفاده از لیزر بهترین روش رفع تنگی مجرای ادرار نیست.

وحیدی با تاکید بر اینکه عفونت مهم‌ترین عامل ایجاد تنگی مجرای ادرار است، خاطر نشان کرد: فرد دچار تنگی مجرای ادرار درمان نشده، در طولانی مدت قدرت انقباضی مثانه را از دست می‌دهد و ادرار باقی مانده در مثانه موجب بروز عفونت‌های مکرر و در نهایت آسیب به کلیه‌ها می‌شود.

این جراح کلیه و مجاری ادراری با اشاره به روش جراحی رفع تنگی مجرای ادرارگفت: اینترنال یورترومی به هر روشی که در آن بافت اسکار مجرا را از داخل مجرا برش دهد، گفته می‌شود. در یورترومی برش منطقه اسکار تا رسیدن به بافت سالم انجام می‌شود. این عمل باعث باز شدن منطقه تنگی و مجرا می‌شود. در این روش بافت آسیب دیده از هم باز می‌شود و اجازه می‌دهد که مخاط سازی مجدد بر روی آن صورت گیرد.

وحیدی گفت: شایع‌ترین عارضه اینترنال یورترومی عود تنگی است. گاهی خونریزی و بیرون زدن مایع به فضای اطراف مجرا اتفاق می‌افتد که قابل کنترل است.

وی گفت: مطالعات نشان می‌دهد در صورتی که طول منطقه تنگی کمتر از 1.5 سانتی متر باشد و همراه با سفتی و عمق زیاد نباشد (تنگی ناشی از آسیب شدید مجرا نباشد)، می‌تواند با اینترنال یورترومی موفقیت درمان 74 درصد در میان مدت داشته باشد. البته در برخی مطالعات موفقیت کلی را کمتر از 50 درصد هم ذکر کرده‌اند.

وحیدی تصریح کرد: در صورتی که بافت منطقه تنگی عمیق و سفت باشد، ممکن است این روش موثر نباشد. همچنین اگر بیمار سابقه گشاد کردن مجرا یا برش مجرا را در گذشته دارد، میزان موفقیت کاهش بیشتری می‌یابد.

انتهای پیام

کد N632667

وبگردی