آفتاب

پیشنهاد فرانسه به فلسطینی‌ها برای تلافی وتوی آمریکا

پیشنهاد فرانسه به فلسطینی‌ها برای تلافی وتوی آمریکا

پاریس در حال حاضر در معرض فشارهای زیادی از سوی اسرائیل، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و عربی قرار گرفته تا پیش‌نویس طرحی را که درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین است و می‌خواهد آن را به شورای امنیت ارائه دهد، لغو کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، در چهل و هشت ساعت اخیر، مسوولان فرانسوی تماس‌ها و اقدامات خود را افزایش داده‌اند و مهم‌ترین این اقدامات نشست چهار جانبه عصر دوشنبه در سال اجتماعات در فرودگاه «اورلی» میان وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه بوده است. همچنین فابیوس با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب و ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین و همچنین با وزیر خارجه موریتانی در پاریس دیدار کرده است. در این نشست سفرای مصر و اردن و نماینده کویت در اتحادیه عرب و سفیر این اتحادیه در پاریس نیز حضور داشته‌اند.

منابع دیپلماتیک درخصوص نتیجه این گفت‌وگو و دیدارها می‌گویند: فابیوس به العربی اعلام کرد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا در نشست اورلی به همتایان اروپایی خود اعلام کرده که اگر فلسطینی‌ها همچنان بر سر ارائه پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغالگری که از حمایت اتحادیه عرب برخوردار است، پافشاری کنند، واشنگتن مجبور می‌شود از حق وتو علیه طرح فلسطینی‌ها در شورای امنیت استفاده کند.

همچنین جان کری در این دیدار به روشنی نسبت به پیش‌نویس قطعنامه فرانسه مخالفت کرده است.

با این حال فلسطینی‌ها با دو نکته اصلی در پیش‌نویس طرح فرانسوی-اروپایی مخالفند. یکی خالی بودن این طرح از بند پایان اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطین طی دو سال که در پیش‌نویس طرح فلسطینی‌ها آمده است و دوم اشاره این طرح به دولت یهود و قطعنامه 181 سازمان ملل یا همان قطعنامه تقسیم که اسرائیل براساس آن تشکیل و به عنوان دولت یهود شناخته شد.

پاریس می‌خواهد «پایان مذاکرات صلح طی دو سال» را به جای بند اول بگذارد در حالی که پیشنهاد دادن اطمینان و اعتماد بیشتر به طرف فلسطینی را می‌دهد. اما بقیه بندها درخصوص تاکید بر «مشخصات صلح» است و به قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و فلسطین بدون تعیین قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین اشاره دارد مساله‌ای که نگرانی فلسطینی‌ها و اعراب را برمی‌انگیزد.

از سوی دیگر پاریس خواهان عجله کردن در ارائه پیش‌نویس قطعنامه مربوط به فلسطین برای رای‌گیری در شورای امنیت نیست و بر دو مساله برای طرف فلسطینی تاکید می‌کند، یکی اینکه پیش‌نویس قطعنامه فلسطین از حمایت 9 عضو یا به بیان دیگر یک سوم شورای امنیت برای تصویب شدن برخوردار نمی‌باشد و دوم اینکه در صورت دستیابی به 9 رای به دلیل وتوی آمریکا باز هم تصویب نمی‌شود. برای همین پاریس وعده داده که با همکاری طرف فلسطینی و توافق اردن برای رسیدن به پیش‌نویس قعطنامه همزمان در راستای پیش‌نویس فلسطینی‌ها تلاش می‌کند که در این صورت ممکن است تصویب شود و با وتوی آمریکا مواجه نشود. برای همین به فلسطینی‌ها توصیه می‌کند که میانه‌رو باشند.

اما پیش‌نویس طرح اصلاح شده فرانسه تنها با چنین مشکلاتی روبه‌رو نشده بلکه آلمان نیز به نظر می‌رسد که در قبال این طرح محافظه‌کارانه عمل می‌کند در حالی که لندن موضع میانه‌ای را اتخاذ کرده است. اما فابیوس به حاضران در نشست پاریس اعلام کرد که لندن تا حدودی با فرانسه همگام است و برلین همچنان در تردید به سر می‌برد.

به نظر می‌رسید طرف عربی مایل است پیشنهاد فرانسه را قبول کند اما طرف فلسطینی هنوز منتظر شرایط بعدی است. اما فرانسه از زمانی که پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین در پارلمان خود مطرح کرده همواره هدف اعمال فشارها از سوی اسرائیل بوده است. طوری که روزنامه‌های اسرائیلی اعلام کردند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه تماس گرفته تا از فابیوس بخواهد از پیشنهاد پیش‌نویس قطعنامه به طورکلی صرف‌نظر کند. نتانیاهو همچنین نسبت به تبعات و پیامدهای طرح فرانسه هشدار داده است.

این اولین بار نیست که نتانیاهو به این صورت برخورد می‌کند. وی در آغاز جنگ غزه نیز با اولاند تماس گرفته و از وی خواسته بود از موضع اسرائیل حمایت کند و در همان زمان بود که کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل حق دارد از تمامی وسایل و راه‌ها برای دفاع از غیرنظامیان خود استفاده کند.

اما اوضاع در روزهای آتی به چه صورت پیش خواهد رفت؟ کاملاً واضح است که اگر فلسطینی‌ها طرح اصلاح شده فرانسوی - اروپایی را قبول کنند این به معنای کناره‌گیری از ارائه طرح خودشان است و حتی اگر طرح خود را ارائه کنند از درخواست برای رای‌گیری در مورد آن کناره‌گیری می‌کنند.

فابیوس در دیدار با هیات عربی اعلام کرده که پاریس همچنان به گفت‌وگوهای خود درخصوص ساختار طرحش ادامه می‌دهد.

اما اگر این ساختار مورد قبول واقع شود چند فایده دارد: یکی به دست آوردن زمان بیشتر، دوم تلافی اقدام واشنگتن در صورت استفاده از حق وتو. اما همچنان موضع آمریکا نسبت به طرح فرانسوی-اروپایی و فلسطینی-عربی مبهم می‌ماند.

این در حالی است که فلسطین اعلام کرده امروز (چهارشنبه) پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغالگری را در شورای امنیت ارائه می‌کند تا رای‌گیری در مورد آن صورت بگیرد.

انتهای پیام

کد N632605

وبگردی