آفتاب

نماینده لیبی:‌ سازمان ملل مسئول شکست مذاکرات است/جلسه امروز شورای امنیت درباره لیبی

نماینده لیبی:‌ سازمان ملل مسئول شکست مذاکرات است/جلسه امروز شورای امنیت درباره لیبی

نماینده دائم لیبی در سازمان ملل با بیان اینکه هنوز میان دولت این کشور و طرف‌های دیگر شرکت‌کننده در مذاکرات حل بحران لیبی شکاف و اختلاف زیادی وجود دارد، اعلام کرد که هیات سازمان ملل، مسوول شکست در روند این مذاکرات است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، ابراهیم الدباشی، نماینده دائم لیبی در سازمان ملل اعلام کرد: موفقیت روند مذاکرات میان طرفین لیبی منوط بر بازگشت به اصول اساسی پیرامون پارلمان لیبی و دوری از مشکلات بزرگ موجود در لیبی است تا اینکه دیگر روند مذاکرات با شکست روبه‌رو نشود.

الدباشی تاکید کرد: ممکن نیست که میان پارلمان و مشروعیت دولت به وجود آمده از آن و گروه‌های دیگر در لیبی، برابری وجود داشته باشد و تصمیمات شورای امنیت درخصوص مساله مشروعیت پارلمان منتخب مردم، واضح و مشخص است.

ابراهیم الدباشی ضمن انتقاد از برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل به لیبی و سفر وی به طرابلس و دیدار با اعضای شورای ملی سابق لیبی اعلام کرد که این اقدام لیون به منزله سلب مشروعیت از پارلمان منتخب لیبی است.

پیشتر طرف‌های لیبی نسبت به امکان برگزاری مذاکرات ملی کشور آن هم در زمان مشخص خود که بارها به تاخیر افتاده بود، ابراز تردید کردند.

منابع لیبی اعلام کردند که به دلیل شرایط امنیتی جلسه مذاکرات ملی به جای شهر غدامس در شهر اوجله برگزار می‌شود.

منابع افزودند: در این نشست قرار است که درخصوص پایبندی کنگره ملی به خروج تمام شبه‌نظامیان مسلح از طرابلس مقابل تشکیل دولت یکپارچه و دوری رهبران عملیات کرامت از دولت گفت‌وگو شود.

شورای امنیت به منظور بررسی اوضاع لیبی نشستی را امروز (چهارشنبه) در نیویورک برگزار خواهد کرد.

از سوی دیگر، منابع وابسته به شبکه اسکای نیوز اعلام کردند که ارتش لیبی پس از تلاش نیروهای فجر لیبی برای حمله به راس الانوف یکی از هواپیماهای آنان را در جنوب منطقه بن جواد لیبی هدف خود قرار دادند.

منابع افزودند: هواپیمای فجر لیبی سعی داشت بندر السدره را که تحت کنترل ارتش بود، هدف خود قرار دهد.

بنا بر گزارش‌ها، این نخستین بار است که شبه‌نظامیان فجر لیبی برای هدف قرار دادن مواضع ارتش لیبی از هواپیما استفاده می‌کنند.

پیشتر ارتش لیبی به منظور حمایت از تاسیسات نفتی منطقه «الهلال» و متوقف ساختن نیروهای فجر لیبی، تجهیزات نظامی را به فرودگاه راس الانوف ارسال کرد.

همچنین افراد ناشناسی روز سه‌شنبه یک خودروی بمب‌گذاری شده را در نزدیکی اداره امنیت طرابلس، پایتخت لیبی منفجر کردند.

از سوی دیگر کنگره ملی لیبی (پارلمان) پیشنهاد داد تا مذاکرات ملی لیبی به جای شهر غدامس که دور اول مذاکرات با نظارت سازمان ملل در آنجا برگزار شد، در شهر هون واقع در جنوب لیبی برگزار شود.

عمر حمیران، سخنگوی کنگره ملی لیبی (پارلمان) در این خصوص اظهار کرد: انتخاب این شهر به دلیل این است که کنگره، مذاکرات و نتایج آن را که در شهر غدامس برگزار شد به رسمیت نمی‌شناسد و مشارکت ما در مذاکرات آن هم در شهر غدامس به معنای به رسمیت شناخته شدن این مذاکرات است، مذاکراتی که ما در آن حضور نداشتیم.

وی تصریح کرد: کنگره ملی لیبی طرف اصلی در مذاکرات آتی است و ما به برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل به لیبی فهماندیم که کنگره ملی باید صاحب مشروعیت باشد.

وی در اشاره به اقدامات خلیفه حفتر افزود: انقلابیون کسانی هستند که حق دارند با هر کس که خواهان نابودی مواضع انقلاب است وارد جنگ شوند.

حمدان در ادامه اظهار کرد: کنگره ملی طی نشستی که برگزار کرد چهار تن را به عنوان نماینده خود برای حضور در نشست مذاکرات ملی که قرار است طی چند روز آتی با نظارت هیات سازمان ملل برگزار شود، انتخاب کرد.

از سوی دیگر پارلمان منحل شده لیبی اعلام کرد که همواره بر مذاکرات لیبی که راه‌حل بحران سیاسی در کشور است، نظارت می‌کند.

در همین راستا هیات سازمان ملل در لیبی نیز اعلام کرد که بر روند مذاکرات میان طرف‌های مختلف لیبی نظارت دارد.

این هیات اعلام کرد: هدف اصلی برگزاری این مذاکرات دستیابی به توافق در خصوص مدیریت مرحله انتقالی به تدوین قانون اساسی جدید و دائمی در کشور است. پیشتر این هیات در تصمیمی دور دوم مذاکرات را که قرار بود چهارشنبه گذشته برگزار شود، به هفته جاری موکول کرد اما از زمان دقیق این نشست اطلاع دقیقی ارائه نکرد.

انتهای پیام

کد N632488

وبگردی