آفتاب
رییس مجلس عراق:

عراق توان ایجاد امنیت را دارد

عراق توان ایجاد امنیت را دارد

رییس مجلس عراق تاکید کرد: عراق توان ایجاد امنیت را دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سلیم عبدالله الجبوری، رییس مجلس عراق در نشست خبری با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد امنیت در مراسم اربعین حسینی خاطرنشان کرد: عراق صحنه‌ای برای گروه تروریستی نخواهد بود و همکاری در منطقه برای از بین رفتن گروه تروریستی باید به وجود آید.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیام دولت عراق از برقراری امنیت هنگام اربعین حسینی به سایر کشورها چیست؟ گفت: با توجه به تعداد زیاد زائرانی که به عراق آمده‌اند، معتقدیم عراقی‌ها باید تلاش خودشان را در این خصوص انجام دهند و این یک پیام سیاسی بود که عراق توان آن را دارد که امنیت را ایجاد کند.

رییس مجلس عراق تصریح کرد: خطری که علیه عراق در ماه‌های گذشته وجود داشته از بین خواهد رفت و راهش این است که همه عراقی‌ها و طیف‌های موجود در آن باید در کنار یکدیگر با این گروه‌ها بجنگند.

الجبوری با تاکید بر اینکه همکاری در منطقه باید برای از بین رفتن گروه تروریستی به وجود آید، افزود: باید داعش را از بین برد و این مسئولیت دولت و ملت ما و سایر ملت‌هاست.

وی با بیان اینکه این سفر به دعوت لاریجانی انجام شده است، افزود: در مذاکراتی که داشتیم در مورد موضوعات حساس و حیاتی میان دو کشور بحث شد، ضمن اینکه ما درک می‌کنیم نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه تا چه اندازه است و امیدواریم که این همکاری‌ها تا گسترش همکاری‌های اقتصادی و امنیتی ادامه داشته باشد.

الجبوری خاطرنشان کرد:‌ معتقدیم که ایران در تمام تلاش‌هایی که در گذشته در جهت حمایت از روند دموکراتیک و ایجاد ثبات در عراق در منطقه انجام شده، نقش فعالی داشته است.

رییس مجلس عراق با اعتقاد به اینکه ایجاد امنیت و ثبات در منطقه کارگروهی است، گفت: همه کشورها باید در این موضوع نقش داشته و به یک بینش و نگرش یکپارچه دست یابند. باید تبدیل به کشورهایی شویم که با یکدیگر تعامل سیاسی و اقتصادی دارند.

الجبوری افزود: کشورهای منطقه به دنبال این هستند که ثبات در منطقه ایجاد شود و شکی وجود ندارد که باید تمام تلاش‌ها در میان همه وجود داشته باشد و این تلاش‌ها کنار هم قرار گیرند تا تروریسم از بین برود.

وی با تاکید بر اینکه در جلسه با رییس مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسیدیم که درک و فهم مشترکی وجود دارد و باید ارتباطاتمان را گسترش دهیم، افزود: امیدواریم این روابط به گونه‌ای باشد که در آن ثبات وجود داشته باشد.

الجبوری در پاسخ به سوالی درباره کاهش قیمت نفت و نقش عربستان در این زمینه و اقداماتی که دولت عراق می‌تواند انجام دهد، گفت: نظر ما این است که وقتی دو کشور می‌خواهند با یکدیگر روابطی داشته باشند باید دو اصل احترام متقابل و منافع مشترک را درنظر گیرند و همه کشورها در منطقه باید به گونه‌ای رفتار کنند که به دیگری ضربه نزنند، چه در زمینه اقتصادی و چه در زمینه امنیتی و فکر می‌کنم همبستگی امنیتی و اقتصادی در منطقه وجود دارد.

وی با اشاره به پایین آمدن قیمت نفت تصریح کرد: ما حتی در حال حاضر در بستن بودجه در مجلس نمایندگان عراق تاخیر داریم لذا راه نخست این است که بررسی کارشناسانه‌ای انجام شود و همه راه‌های اقتصادی برای سقوط قیمت مورد بررسی قرار گیرد و آن را در جهت تحقق ثبات اقتصادی هدایت کنیم.

انتهای پیام

کد N632294

وبگردی