آفتاب

روایتی دیگر از حوادث 88 و دلایل حصر از زبان کدخدایی

روایتی دیگر از حوادث 88 و دلایل حصر از زبان کدخدایی

سخنگوی سابق شورای نگهبان گفت: تلاش‌ها باید برای تأمین امنیت کلان کشور در چارچوب قانون و اختیارات قانونی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، عباسعلی کدخدایی در نشست «ناگفته‌های انتخابات 88 » که با عنوان صرفاً جهت اطلاع بعدازظهر روز سه‌شنبه در تالار صائب دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، با موردتوجه قرار دادن توطئه‌های بیکران دشمنان در طول 35 سال گذشته، اظهار کرد: بسیاری از توطئه‌های طراحی‌شده توسط دشمنان خارجی و اجراشده توسط بدخواهان داخلی از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون با هوشمندی و پشتیبانی مردم ناکام مانده است و در جریان جنگ تحمیلی هشت‌ساله نیز مردم جان خود را درراه دفاع از میهن از دست دادند که نتیجه آن استمرار و ثبات این شجره طیبه در نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

وی بابیان این‌که «دشمنی‌ها در قبال ایران همچنان ادامه دارد»، انتخابات را فرصت خوبی برای کشور دانست و افزود: دشمن همچنان برای نظام جمهوری اسلامی ایران دندان‌تیز کرده و تهدید و توطئه می‌کند و هرروز از هر فرصتی برای خدشه واردکردن بر چهره نظام استفاده می‌کند. انتخابات در ایران برخلاف بسیاری از کشورهای جهان یک ابزار حداقلی برای مشروعیت نظام‌های سیاسی نیست. انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران همواره با پشتیبانی عمومی مردم همراه بوده و به‌عنوان یک امر شکلی ظاهری تحت عنوان یک وظیفه سیاسی صرف از سوی مردم به آن نگاه نشده است.

وی با اعتقاد بر این‌که «انتخابات در ایران همیشه به‌منزله یک رفراندوم یا بیعت مجدد مردم با نظام بوده است»، گفت: صرف‌نظر از این‌که در هر دوره انتخاباتی چه کسی برنده می‌شود نظام جمهوری اسلامی ایران این توان را دارد که همه سلیقه‌ها و گرایش‌ها را در خود قرار دهد همان‌گونه که تاکنون نیز در همه انتخابات سلایق و گروه‌های مختلف مردم حضورداشته‌اند.

مشاور دبیر شورای نگهبان در امور حقوقی و سیاسی افزود: تلاش دشمنان همواره این بوده که انتخابات ایران را به یک تهدید تبدیل کنند؛ چراکه دشمن نظام جمهوری اسلامی ایران یک دشمن واقعی است و نه فرضی. دشمنی که هرروز اعلام می‌کند درصدد براندازی و ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران است اما، این دشمن واقعی بیش از آن‌که به دنبال تحریم یا مسائل حقوق بشر در ایران باشد، از بیداری اسلامی ایران و ایرانیان می‌ترسد.

وی تصریح کرد: امروز در کشورهای مختلف منطقه پایگاه‌های نظامی آمریکا فعال است و میزان سلطه این کشور بر سیاست کشورهای منطقه تا حدی است که حتی سران عربی منطقه اجازه حضور در پایگاه‌های نظامی آمریکا را ندارند. بااین‌وجود در روزهای گذشته شاهد بودیم که چگونه 20 میلیون نفر به عشق امام حسین (ع) به‌صورت خودجوش به سمت عراق حرکت کردند و به شکلی خودجوش پذیرایی شدند، درحالی‌که هیچ کاری از سلاح‌ها و قدرت‌های غرب ساخته نبود. حرکت همیشه درصحنه شیعیان یک پیروزی است. این همان استمرار حرکت ائمه است و همان حکومت بر دل‌هایی است که اسلام همواره به دنبال تحقق آن بوده است.

وی به تهدید نظامی آمریکا در قبال ایران اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان‌های بین‌المللی حل اختلاف که به دستور کشورهای قدرتمند غربی شکل‌گرفته‌اند، تاکنون هیچ‌گاه به جنگ‌های آمریکا با سایر کشورهای دنیا وارد نشده‌اند و سؤال اساسی اینجاست که چرا کشوری مانند آمریکا برای حل اختلافات خود با کشورهایی مانند ایران در چارچوب‌های قانونی خود شکل داده توسط این سازمان‌ها حرکت نمی‌کنند.

کدخدایی سرمایه‌گذاری برای دشمنی با انتخابات ایران را تلاش دیرینه غرب و به‌خصوص آمریکا دانست و گفت: به‌جز چند مورد در دوره‌های اول پیروزی انقلاب انتخابات ایران هیچ‌گاه با دخالت بیگانگان همراه نشده است هرچند گوشه‌هایی از بروز اخلال را در جریان انتخابات 88 شاهد بودیم و اگرچه مسئولان و مردم درصحنه حضور داشتند، اما اگر هوشیاری برخی سیاسیون وقت بود این اتفاقات هرگز رخ نمی‌داد.

وی گسترش برخی شایعات در جامعه سیاسی ایران را یکی از مهم‌ترین علل بروز حوادث سال 88 عنوان کرد و گفت: اخبار کذب موجود در ماه‌های منتهی به سال 88 توان برنامه‌ریزی صحیح را از همگان گرفته بود و برخی نیز ساده‌لوحانه این شایعات را باور و تصور کردند که این اخبار واقعی است.

وی با تأکید بر این‌که «دشمنان ایران در وقایع سال 88 به دنبال ایجاد فرصتی برای خود و ایجاد تهدیدی علیه ایران بودند» افزود: از یک سال قبل از این انتخابات، افرادی در قالب شایعه بحث عدم اعتبار و اطمینان از مراجع ناظر برگزاری انتخابات مانند وزارت کشور و شورای نگهبان را مطرح کردند، درحالی‌که هیچ‌یک از آن‌ها واقعی نبود.تا آن زمان تعداد بی‌شماری انتخابات در کشور برگزارشده بود که همین آقایان معترض، متصدی اصلی برگزاری آن بودند. بااین‌وجود باید این‌گونه استنباط می‌شد که تمام انتخابات برگزارشده تا آن روز باطل و ناسالم بوده است.

مشاور ارشد حقوقی شورای نگهبان بابیان این‌که «باید به رأی مجلس و مردم احترام بگذاریم»، گفت: در روزهای منتهی به انتخابات 88، برخی نمایندگان کاندیدا با ایجاد یک حرکت تشکیلاتی غیرقانونی کمیته صیانت از آرا تشکیل دادند، جزواتی را منتشر کرده و تشکیلات عظیم مخفی شبه‌نظامی برای نظارت بر انتخابات، چگونگی ارتباط عناصر باهم و ارتباط آن‌ها به مرکز تشکیل دادند و برخی نیز در زمان پیش از انتخابات اعلام کردند که اگر رأی لازم را اخذ نکنند، بدون شک تقلبی صورت گرفته است. برخی کاندیدای ریاست جمهوری در سال 88 مسابقه به‌شرط پیروزی مدعی، برگزار کردند، غافل از این‌که مسابقه اصلی در پای صندوق‌های رأی شکل می گیرد.

وی به «اقدامات شورای نگهبان در برابر تلاش‌های نمایندگان کاندیداها» پرداخت و اظهار کرد: قرار شد نمایندگان همه نامزدهای انتخاباتی در ستاد نظارتی شورای نگهبان حاضر شوند و با بررسی وضعیت برگزاری انتخابات، به‌طور مستقیم گزارش خود را به مرکز اعلام کنند که این تصمیم با استقبال همه چهار کاندیدا شرکت‌کننده در انتخابات و نمایندگان آن‌ها همراه شد.

وی به اعتراض نمایندگان یکی از کاندیدا در زمان پیش از رأی‌گیری سال 88 اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان نسبت به ادعای نمایندگان یکی از کاندیدای ریاست جمهوری درباره عدم صلاحیت یک کاندیدای دیگر انتخاباتی، اعلام کرد که اگرچه شما مرجع صلاحیت گذاری نیستید اما اگر بتوانید تا روز انتخابات از یک مرجع رسمی قضایی حکم یک محکومیت قانونی علیه فردی که ادعای عدم صلاحیت او رادارید به شورای نگهبان تقدیم کنید، ممکن است این نهاد رسمی در صلاحیت نامزد موردنظر شما حکمی مبنی بر عدم ابراز صلاحیت صادر کند.

کدخدایی با اعتقاد به این‌که «نمی‌توان تنها بخش‌هایی از یک پروسه قانونی که به نفع ما است را بپذیریم»، افزود: برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 88 در برخی زمان‌ها تصمیم به تجدیدنظر شورای قانونی نگهبان گرفتند و در برخی دیگر اعلام کردند که نظرات شورای نگهبان را قبول ندارند. اگرچه همواره گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و نظرسنجی برای تعیین کردن فرد پیروز در انتخابات وجود دارد، اما برای اولین بار در دنیا در شب انتخابات یکی از نامزدها نشستی برگزار کرد و خود را برنده اعلام نمود درحالی‌که هنوز حوزه‌های رأی‌گیری مشغول شمارش آرا بودند.

وی به «آغاز اعتراضات جدی برخی کاندیداها از شب رأی‌گیری» اشاره کرد و گفت: بعد از شروع اعتراضات، شورای نگهبان به‌عنوان مقام ناظر قانونی از نمایندگان کاندیدا دعوت کرد تا اگر گزارش یا شکایتی دارند در مهلت قانونی در نظر گرفته‌شده برای بررسی به این شورا ارائه دهند بااین‌وجود یکی از کاندیداها بدون توجه به فرجه قانونی تعیین‌شده بعدازظهر همان روز از طریق شبکه بی‌بی‌سی رأی به ابطال انتخابات داد.

وی افزود: من به‌عنوان دبیر وقت شورای نگهبان پس‌ازاین واقعه در رسانه‌ها اعلام کردم که شورای نگهبان بدون توجه به این‌که کدام نامزد انتخاباتی پیروز انتخابات سال 88 است، هر کس را که رأی بالاتری داشته باشد اعلام می‌کند و از هیچ‌کس هم ابایی ندارد و کاندیدای معترض انتخابات نیز باید می‌پذیرفتند که اگر شورای نگهبان به دنبال ایجاد اخلال در انتخابات بود، این کار را در زمان تأیید صلاحیت‌ها انجام می‌داد نه در زمان پس از انتخابات.

عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به جلسه مشترک نمایندگان کاندیدای معترض با اعضای شورای نگهبان در صبح روز 26 تیرماه سال 88 اشاره کرد و گفت: بر این اساس محتشمی پور و هاشمی از ستاد آقای موسوی، کرباسچی از ستاد آقای کروبی و دانش جعفری از ستاد آقای رضایی در جلسه حاضر شدند که برخی رأی بر ابطال انتخابات و برگزاری مجدد آن داشتند و شورای نگهبان اعلام کرد که آن‌ها در مقامی نیستند که چنین ادعایی را مطرح کنند.

وی درباره شروط قانونی ابطال یک انتخابات، اظهار کرد: برای این امر اسناد و مدارک قانونی، مستدل و محکمه‌پسند موردنیاز است که البته همه این مراحل باید در فرجه قانونی بررسی و مورد واکاوی قرار گیرد. این در حالی بود که تخلفات اعلام‌شده توسط نمایندگان کاندیدای معترض نیز بسیار ساده، جزئی و قابل‌بررسی بود. پس از مدتی آن‌ها اعلام کردند که یک نامزد انتخاباتی را قبول ندارند و شورای نگهبان اعلام کرد که نه‌تنها این افراد مرجع تصمیم‌گیری در این خصوص نیستند، بلکه اگر اعتراضی هم نسبت به این فرد دارند، چرا تاکنون دراین‌باره صحبتی نکرده و اعتراضات خود را به زمانی پس از زمان انتخابات موکول کرده‌اند.

وی درباره سایر اعتراضات نمایندگان کاندیدای معترض به جریان انتخابات، تصریح کرد: همچنین آن‌ها در جلسه صبح روز 26 تیر دو نفر از اعضای شورای نگهبان را به طرفداری و تبلیغ از یک نامزد انتخاباتی منتسب کردند که این مورد نیز قابل دفاع نبود؛ چراکه 9 عضو دیگر شورای نگهبان به‌صورت آزادانه تصمیم‌گیری کرده بودند.

مشاور عالی دبیر شورای نگهبان در امور حقوقی و سیاسی به «تغییر ادعای نمایندگان کاندیداها در عصر آن روز در پیشگاه مقام معظم رهبری» اشاره کرد و گفت: در بعد از هرروز 26 تیر به شکل غافلگیرکننده‌ای هشت تن از اعضای شورای نگهبان را به جانبداری از یک کاندیدا متهم کردند که رهبری در پاسخ به حرف این نمایندگان معترض فرمودند آقایان فقها آخرت خود را برای دنیا خراب نمی‌کنند تا این‌که یکی از نمایندگان حاضر که اکنون نیز وزیر دولت یازدهم است، اعلام کرد که اصولاً تقلب در نظام جمهوری اسلامی ایران امکان‌پذیر نیست اما ستاد آقای موسوی معتقد است که فرد پیروز باید کنار رود.

وی رویکرد مقام معظم رهبری در جریان انتخابات سال 88 را موردتوجه قرارداد و گفت: رهبری همواره به شورای نگهبان و وزارت کشور دستور نمودند که به‌صورت محکم و جدی شکایات کاندیدای معترض را موردبررسی قرار دهد. مجموعه تلاش‌هایی که در سال 88 صورت گرفت برای حفظ نظام و انقلاب اسلامی بود و همواره برای تأمین نظرات همه کاندیداهای ریاست جمهوری سال 88 تلاش شد اما این حرکت نظام از سوی نمایندگان برخی ستاد انتخاباتی بی‌پاسخ بود.

وی به شروط میرحسین موسوی برای قبول نتیجه انتخابات را سنگین خواند و افزود: بازشماری آراء برخی استان‌ها و جدا کردن تعرفه‌های نوشته‌شده با یک‌قلم ازجمله شروطی بود که نماینده رسمی میرحسین موسوی یک روز مانده به پنج روز تمدید فرجه مقام معظم رهبری ابلاغی به شورای نگهبان برای بررسی به شکایات بود، اما این کار بسیار سنگین و زمان‌بر بود و امکان انجام آن در یک روز وجود نداشت.

کدخدایی دراین‌باره توضیح داد: آقایان محمدی و ابوترابی فرد در مجلس موظف شدند به ستاد آقای موسوی رفته و درباره عدم امکان انجام پیش‌شرط‌های مطرح‌شده توسط او صحبت کنند اما این کاندیدای ریاست جمهوری سال 88، مسئله را به آقایان محتشمی‌پور و موسوی‌لاری واگذار کرد. صحبت در این خصوص تا ساعت 10 صبح ادامه یافت و پس‌ازآن‌که گفت‌وگوها و مذاکرات به نتیجه نرسید نمایندگان مجلس برای پادرمیانی با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمد خاتمی تماس گرفتند و آن‌ها اعلام کردند که از آن‌ها کاری ساخته نیست. شورای نگهبان برای همکاری با ستاد میرحسین موسوی در ارتباط با بررسی اعتراضات صورت گرفته در حاشیه انتخابات اجازه بازشماری گزینشی 10 درصد آرا را صادر کرد و درنهایت همگان دیدند که نتیجه بازشماری چندان تغییری نکرد.

وی با تاکید بر این‌که «حفظ نظام اسلامی با مشارکت مردم هدف غایی همه ارکان حکومتی است» گفت: امام خمینی(ره) نظام جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان شجره طیبه بنا نهادند که با شجاعت، تدبیر، امانت‌داری، تقوا و مدیریت مقام معظم رهبری و پشتیبانی مردم تاکنون به نتیجه نشسته است. باید برای رشد و توسعه و سربلندی ایران برخی مسائل را دقیق شنید و برخی اختلافات را کنار گذاشت.

وی با موردتوجه قرار دادن حصر موسوی و کروبی، خاطرنشان کرد: بروز فتنه اجتماعی و سیاسی در ایران سال 88 موضوع شفافی است و اگرچه عامل اصلی ایجاد این فتنه در خارج از کشور است، اما عوامل داخلی آن نیز مشخص‌شده است. ساده‌لوحانی در داخل فریب خوردند و از مسیر اصلی خارج شدند.

مشاور عالی دبیر شورای نگهبان در امور حقوقی و سیاسی در عین حال بابیان این‌که « لازم است به جرم همه‌کسانی که در فتنه نقش داشته‌اند، رسیدگی قضایی شود»، تصریح کرد: این مسئله به این معنا نیست که تا زمانی که رسیدگی قضایی نشده اقدامات تأمینی در این خصوص انجام نشود.

وی بابیان این‌که «مسئله حصر اقدامی بر طبق قانون جاری کشور بوده است»، خاطرنشان کرد: تلاش‌ها باید برای تأمین امنیت کلان کشور در چارچوب قانون و اختیارات قانونی انجام شود و ما معتقدیم که در محاکم صالحه باید به اتهامات فتنه و فتنه‌گران رسیدگی شود.

به گزارش ایسنا کدخدایی در بخش ابتدایی سخنانش نیز اظهار کرد: برکت زندگی، کار، گفتار و رفتار شیعیان و مسلمانان جهان درگرو لطف امامان معصوم است و این‌که امروز بعد از 1400 سال پس از واقعه عاشورا 20 میلیون نفر در اربعین حسینی با پای پیاده به‌سوی مضجع امام حسین (ع) حرکت می‌کنند تا وفاداری خود را به ایشان اعلام کنند نشان‌دهنده عمق ارادت شیعیان به اهل‌بیت است.

وی افزود: تاکنون فلسفه و نهضت قیام عاشورا در روایات، تحلیل‌ها و ارزیابی‌های گوناگون بزرگان شیعه انجام‌شده است؛ اما باید گفت که این قیام مانند آنچه امروز در سرزمین‌های مختلف به‌صورت شورش، اعتراض و یا انقلاب شاهد آن هستیم، نبود. تاریخ پر است از حرکت‌هایی که باعث سقوط حکومت‌های مختلف شده است. بااین‌وجود باید پرسید که چرا قیام امام حسین و نهضت عاشورا در تاریخ بشری ماندگار شد و امروز فراتر از جهان شیعه مردم سایر فرقه‌های ادیان الهی را نیز به‌سوی خود جلب کرده است.

وی با تأکید بر این‌که «نهضت امام حسین(ع) یک نهضت همه‌جانبه بود»، گفت: قیام تاریخی عاشورا را نمی‌توان تنها از ابعاد اجتماعی، سیاسی، انسانی یا عرفانی موردبررسی و کنکاش قرارداد. بلکه این حرکت تاریخی مجموعه‌ای از همه این جنبه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. به‌طوری‌که می‌توان گفت نهضت امام حسین (ع) یک مکتب انسان‌ساز در ابعاد شخصی، سیاسی و اجتماعی بود. آن حضرت ادعای تشکیل حکومت اسلامی را داشت و اعتراض اصلی ایشان نیز مربوط به نامشروع بودن حکومت ظالمانه زمان خود بود.

سخنگوی سابق شورای نگهبان دلیل اصلی انقلاب امام حسین(ع) را ایستادن در برابر انحراف در دین پیامبر اکرم(ص) دانست و اظهار کرد: تشکیل و ایجاد حکومت اسلامی یک وظیفه است اما این وظیفه برای آن نیست که افرادی با ایجاد حکومت برای تأمین منافع مادی خود و هم‌کیشان خود تلاش کنند و از این طریق مردم را به فراموشی بسپارند، بلکه هدف، ایجاد حکومت اسلامی است که در آن دین‌داری هدف مشخص انسان‌ساز در راستای تکامل بشریت است.

وی تصریح کرد: احکام، آموزه‌ها، اصول و قواعد اسلامی تنها دستاویزی هستند که می‌توانند انسان را در مسیر عالی تکامل خود قرار دهند همان‌گونه که پیامبر اکرم(ص) نیز حرکت خود را با شعار قولوا لا اله الی الله تفلحوا آغاز و ادامه دادند و تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا حکومت اسلامی مبتنی بر احکام اسلامی و منطبق با فطرت انسان‌ها را تشکیل دهند.

وی بی‌توجهی انسان‌ها را نسبت به حکومت اسلامی ایجادشده در زمان ائمه اطهار موردتوجه قرارداد و گفت: اگرچه مردم کوفه از روی ناآگاهی در ابتدا از امام حسین(ع) روی‌گردان شدند، اما در ادامه بسیاری از آن‌ها به جبران خسارت وارد آمده بر خود به خونخواهی سید و سالار شهیدان قیام کردند.

کدخدایی با اشاره به روند شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی ایران، گفت: این نظام به‌عنوان یک شجره طیبه در میان جوامع مختلف بر اساس توجه به آموزه‌های اسلامی و با رهبری امام خمینی (ره) و پشتیبانی مردم شکل گرفت و نمود آن را می‌توان در مهروموم‌های نخستین شکل‌گیری نهضت مشاهده کرد. ثمره تلاش امام خمینی(ره) در اجرای احکام اسلامی در پرتو تشکیل یک حکومت اسلامی، پیروزی انقلاب مردم در سال 57 و به ثمر رسیدن تلاش‌های شهیدان این راه بود.

وی ی بابیان این‌که «حفظ حکومت و نظام اولویت عقلی و شرعی مردم از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون بوده و هست»، افزود: نظام مقدس ایران با رهبری مدبرانه امام خمینی(ره) و با پشتیبانی مردم شکل گرفت. امام فردی تعلیم‌یافته و کامل شده در مکتب انسان‌ساز اسلام بود که با هوشمندی، بینش، تقوا و امانت‌داری خود برای حفظ نظام و حکومت تلاش کرد.

وی با اعتقاد به اینکه مسیر الهی تنها راه دستیابی به یک نظام سیاسی است، گفت: حکومت نظام سیاسی و مدیریت جامعه باید منطبق با موازین و آموزه‌های اسلامی باشد. پیروزی انقلاب اسلامی ایران تحقق وعده خدا در قرآن کریم به مؤمنان بود و پس از رحلت جان‌سوز امام خمینی نیز این نظام شکوهمند با مدیریت شجاعانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری و حمایت‌های مردم استمرار یافت.

انتهای پیام

کد N632238

وبگردی