آفتاب
سردار عبداللهی در برنامه گفتگوی ویژه خبری:

با دولت های گذشته مشکل خاصی نداشتیم/ رسالت سپاه ورود به عرصه های مختلف است

با دولت های گذشته مشکل خاصی نداشتیم/ رسالت سپاه ورود به عرصه های مختلف است

در طول 25 سال گذشته قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا 2 هزار پروژه ملی و استانی را در جهت آبادانی و عمران کشور افتتاح و مورد بهره برداری قرار داده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)گفت: در طول 25 سال گذشته قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا 2 هزار پروژه ملی و استانی را در جهت آبادانی و عمران کشور افتتاح و مورد بهره برداری قرار داده است.

به گزارش ایلنا، سردار سرتیپ پاسدار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)در برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سوالی درباره فلسفه ورود سپاه پاسداران به عرصه های آبادانی و سازندگی کشور و نقش قرارگاه خاتم الانبیا(ص)در این راستا گفت: پس از آن که سپاه پاسداران در طول هشت سال دفاع مقدس توانست در برابر توطئه های دشمنان ایستادگی کند پتانسیل و ظرفیت های این مجموعه عظیم صرف آبادانی و عمران کشور شد.

وی ادامه داد: یکی از رسالت های سپاه پاسداران ورود به عرصه های مختلف براساس مقتضیات زمان است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)اظهار داشت: براساس اصل 147 قانون اساسی دولت می تواند از توان نیروهای مسلح در زمینه های مختلف استفاده کند.

سردار عبداللهی با اشاره به دو نقش بازسازی و سازندگی این قرارگاه پس از پایان جنگ بیان داشت: بعد از پایان جنگ تحمیلی خیلی از شهرهای مرزی ما تخریب شده بود لذا باید بازسازی صورت می گرفت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)در مرحله اول به بازسازی مناطق آسیب دیده پرداخت و پس از آن وارد مرحله سازندگی شد.

وی سپاه را یک نیروی مردمی دانست و اظهار داشت: امروز که 25 سال از تاسیس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)می گذرد،بالغ بر 2 هزار پروژه ملی و استانی در جهت آبادانی و عمران کشور توسط این قرارگاه به افتتاح و بهره برداری رسیده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) با بیان این که امروز هیچ پروژه‌ای در کشور وجود ندارد که مهندسان داخلی از انجام آن برنیایند بیان داشت: نمونه بارز خودکفایی را می توان در فازهای 15 و 16 پارس جنوبی که بزرگترین پروژه های پالایشگاهی کشور هستند مشاهده کرد.

سردار عبداللهی ادامه داد: شرکت های خارجی توتال، شل و هیوندا پس از مدتی پروژه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی را رها کردند و در آن موقع بود که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) با تمام وجود وارد میدان شد و کار بهره برداری از این فازها را در دست گرفت.

وی با بیان این که تجهیز، طراحی و بهره برداری از فازهای 15 و 16 پارس جنوبی به صورت صددرصد ایرانی است،تصریح کرد: فازهایی از پارس جنوبی که توسط شرکت های خارجی به بهره برداری رسیده است با تلفات جانی و مالی زیادی همراه بود،اما امروز که کار این پروژه بر عهده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) است 20 میلیون متر مکعب گاز از فازهای 15 و 16 پارس جنوبی به شبکه سراسری تزریق می شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) با بیان این که 4 میلیارد و 700 میلیون متر مکعب گاز از فازهای 15 و 16 پارس جنوبی به شبکه اصلی تزریق شده است،اظهارداشت: در چند روز گذشته از سکوی 16 پارس جنوبی گاز وارد میدان شد و این یک کار بزرگ بود که توسط مهندسین ایرانی قرارگاه با روحیه ای جهادی صورت گرفت.

سردارعبداللهی در ادامه به فعالیت های این قرارگاه در بخش زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای اشاره کرد و بیان داشت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)پروژه حرم تا حرم را از شهر مقدس قم تا شهر مقدس مشهد که مسافتی حدود 910 کیلومتر است در دست گرفته است.

وی ادامه داد: 40 درصد سرمایه گذاری این پروژه برعهده قرارگاه خاتم الانبیا (ص)است و 60 درصد هم برعهده وزارت راه و شهرسازی است که باید قطعه قطعه آماده شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) با اشاره به اقدامات این قرارگاه در پروژه حرم تا حرم گفت: در قطعه اول این پروژه که مسافتی حدود 150 کیلومتر از قم تا گرمسار را شامل می شد،قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا‌(ص)حدود هزار و 70 پل و آبرو را احداث کرد و در دمای بالای 50 درجه حدود 5 هزار تن آسفالت را به زمین نشاند و این در حالی است که این پروژه در کمتر از دو سال به بهره برداری رسید.

سردار عبداللهی با اشاره به مزایای فوق العاده پروژه حرم تا حرم بیان داشت: این پروژه حدود 200 میلیارد تومان صرفه جویی سوخت دارد و در بحث مسائل زیست محیطی و آلودگی هم بسیار حائز اهمیت است.

وی بیان داشت: به عنوان نمونه راه آهن ترانزیت شمال به جنوب کشور که اخیرا با حضور روسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان به بهره برداری رسیده، اهمیت بسیار بالایی داشت که طول این پروژه حدود 120 کیلومتر بود که ظرف مدت کمتر از یک سال با تمام زیرسازی‌ها، روسازی، 167 دستگاه پل و آبرو و دو ایستگاه که یک ایستگاه تشریفاتی و دیگری ایستگاه میان راهی است ساخته شد که از تمامی جهات اهمیت زیادی داشت.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) ادامه داد: در آن جا ما ظرفیت با حدود 1200 دستگاه ماشین آلات داشتیم که با محدودیت های منطقه شمال از نظر شرایط جوی به فعالیت های گسترده خود ادامه می دادیم که تمامی این کارها و پروژه ها برعهده قرارگاه بود.

سردار عبداللهی درباره تونل ها و متروهای در دست ساخت توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)اظهار داشت: قرارگاه در حوزه راه، مترو و آب حدود 730 کیلومتر تونل در دست احداث دارد که شامل خط 7 متروی تهران، مشهد، تبریز، شیراز و قم می شود که پروژه های بزرگی است که در دست انجام است و ما برای اجرای تونل های مکانیزه این پروژه ها حدود 17 دستگاه tbn داریم که این ظرفیت بسیار بالا و بی بدیل است.

وی با اشاره به این که مجموعه این تونل‌های گفته شده در حال اجرا و یا بسیاری از آن ها به اتمام رسیده است گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) یکی از پروژه های دیگری که در راستای تونل آب انجام داده است احداث تونلی 44 کیلومتری بوده که از همین رو در بحث تونل های آبی تونل های طویلی در دست احداث است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)در رابطه با پروژه جاده هراز که توسط این قرارگاه در دست اجرا است تصریح کرد: تعریض جاده هراز در مجموعه ما است که ظرف مدت دو سال با آن شرایط سخت کوهستانی توانستیم 11 کیلومتر تونل احداث کنیم.

سردار عبداللهی در رابطه با بحث ساخت سد توسط این قرارگاه اظهارداشت: حدود 21 میلیارد متر مکعب آب ساخت مخزن سد داشتیم که برای مثال سد کرخه که بزرگترین سد خاکی و سد گتوند که بلندترین سد خاکی با حجم 5.5 میلیارد متر مکعب و طول دریاچه بیش از 80 کیلومتر است از پروژه های احداث شده توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) است که به دلیل این که کشور ما از نظر آب در منطقه خشک واقع شده است اقدامات زیادی انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: در منطقه ای از کشور آب زیادی در حال هدر رفت بود که ما با اقداماتی که انجام داده ایم حدود 124 هزار هکتار زمین را توانستیم با هدایت آن آب هدر رفته آبیاری کنیم که براین اساس مشاغل پایداری را به واسطه این کارها انجام داده ایم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)در رابطه با خطوط انتقال آب، گاز و نفت تصریح کرد: حدود 9 هزار و 500 کیلومتر خطوط انتقال توسط قرارگاه احداث و در حال احداث شده است و قسمت لوله های به کار برده نیز از ظرفیت های موجود در کشور استفاده کرده ایم.

سردار عبداللهی در ادامه با اشاره به خط انتقال گاز عسلویه تا ایرانشهر اذعان داشت: این خط انتقال گاز 56 اینچی است که نزدیک به 907 کیلومتر تونل این پروژه عظیم می شود که ظرف زمان کوتاهی انجام گرفت و با رایزنی های صورت گرفته با دولت ما اعلام آمادگی خود را برای ادامه مسیر این پروژه اعلام کردیم.

وی در رابطه با خطوط انتقال آب بیان داشت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا‌(ص) خطوط انتقال آب 13 استان کشور را با قطرهای 1400 و 2000 در دست گرفته است که برای مثال فاز اول انتقال آب غدیر خوزستان بود که مردم آن استان سزاوار اجرایی شدن این پروژه عظیم را داشتند و مثال بعدی انتقال آب قم است که حدود 238 کیلومتر با قطر 2 هزار انجام گرفت و دارای 7 مخزن 90 هزار متر مکعبی است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه اقداماتی این قرارگاه در رابطه با محرومیت زدایی در انجام پروژه‌ها انجام داده است گفت: ما برای انجام تمامی پروژه های خود برنامه محرومیت زدایی را در پیش داریم و اگر پیشرفتی در پروژه های ما به وجود می آید به لطف اقداماتی است که برای محرومیت زدایی انجام می دهیم و ما تا شعاع 70 کیلومتری پروژه های خود محرومیت زدایی را انجام می دهیم که این یکی از بزرگترین افتخارات ما به شمار می آید.

سردار عبداللهی با بیان این که 8 تا 10 هزار پروژه محرومیت زدایی را قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)در کشور در دست دارد اذعان داشت: ما در ساخت مسکن روستایی علاوه بر آبرسانی و ساخت مسجد و بیمارستان ها پیش قدم هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر سطح علمی و دانش نیروهای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) گفت: از 135 هزار نفر نیروی این قرارگاه درصد بسیار کمی رسمی هستند و شاید 3 درصد بیشتر نرسد و مابقی پیمانکار و نیروهای مردمی هستند که با ما همکاری می کنند و نکته حائز اهمیت اینجاست که ما حدود 5 هزار پیمانکار داریم و در بین آن 135 هزار نفر نیرو نزدیک به 35 هزار نفر مهندس، فوق لیسانس و دکتر هستند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)افزود: امروز قرارگاه پروژه ها را به صورت epc انجام می دهد که این به معنای مهندسی تامین کامل و اجرا است؛زیرا امروز حیات یک سازمان در یک کشور نیروهای انسانی است از همین رو ما هیچ زمان احساس کمبود نمی کنیم زیرا حجم نیروی فنی و مهندسی ما بی بدیل است و من وقتی وارد کارگاهی می شوم با توجه به حس و نیروی جوانی کارکنان آن کارگاه برای بنده شرایط دفاع مقدس تداعی می شود؛از همین رو ما باید بدانیم امروز جبهه عمران و اقتصادی کشور توسط دشمن هدف قرار گرفته و ما برای مقابله با این اقدامات نیاز به ایجاد شغل و تولید داریم.

سردار عبداللهی با اشاره به این که هر دولتی که به روی کار آمده تلاش کرده ایم تا به عنوان بازوی توانمند دولت اقدامات گسترده ای را انجام دهیم،گفت: قرارگاه خاتم الانبیا (ص)موتور محرک سازندگی است.

وی با اشاره به این که ما در دولت های گذشته با هم تعاملات بسیاری داشتیم و اکنون هم نیز به تعاملات خود با دولت ادامه می دهیم افزود: اختلاف نظر و اختلاف سلیقه در داخل کشور اختلاف اعتقادی محسوب نمی شود در این راستا جلساتی را با معاون اول رئیس جمهور برگزار کردیم.

سردار عبداللهی با اشاره به تجارب 25 سال گذشته افزود: در طول این مدت تجارب بسیار خوبی را کسب کرده ایم به طوری که توانسته ایم به تامین مالی پروژه ها کمک کنیم.

وی خاطر نشان کرد: هر ساله لیستی را به مسئولین نظامی می دهیم به طوری که در این لیست گزارشی پیرامون پروژه ها به مسئولین ارائه داده می شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)با اشاره به اولویت بندی پروژه‌ها گفت: براساس بودجه تعیین شده اقدام به اجرای پروژه ها می‌کنیم.

سردار عبداللهی با بیان این که با دولت های گذشته مشکل خاصی نداشتیم،اظهار داشت: صحبت هایی که مغایر با اهدافمان مطرح شده است تهمتی از سوی دشمنان به حساب می آید.

وی با تاکید بر اینکه باید به همه وظایف دینی خود به خوبی عمل کنیم بیان کرد: قرارگاه خاتم الانبیا(ص) عرصه را برای خارجی ها تنگ کرده است این در حالی است که بستر برای بخش خصوصی فراهم شده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا این قرارگاه عرصه را برای بخش خصوصی تنگ کرده است ادامه داد: قرارگاه چتر ایمنی را برای همه پیمانکاران فراهم کرده است.

سردار عبداللهی با اشاره به پیمانکارانی که با ما همکاری می کنند بسیار از اوضاع رضایت دارند گفت: قیمت کالاهای تمام شده را برای آن ها در نظر گرفته ایم بنابراین به دور از انصاف است که غیر از مسائل حق و حقیقت مسائل دیگری مطرح شود.

وی با اشاره به این که 5 هزار شرکت پیمانکار با ما همکاری دارند،ادامه داد: هر پروژه ای را به کمک مردم و بخش خصوصی می توانیم به خوبی اجرا کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)با تاکید براینکه این قرارگاه انحصارها را شکسته است افزود: این قرارگاه دست خارجی ها را تنگ کرده است.

سردار عبداللهی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه تحریم ها تا چه حد اثرگذار بوده است بیان کرد: تحریم ها از ابتدا وجود داشته است به طوری که یک عمل ظالمانه از سوی دشمن بر ما روا شده است.

وی با اشاره به اتفاقاتی که در طول 35 سال گذشته صورت گرفته است خاطر نشان کرد: این تحریم ها از دوران دفاع مقدس و اوایل انقلاب به صورت بی رحمانه و ظالمانه وضع شده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)با اشاره به این که ما در طول این مدت توامان از سوی دشمنان تحریم بوده ایم افزود: هیچ روزی سخت تر از دوران دفاع مقدس نیست که دشمنان صدام را همراهی می کردند.

وی با تاکید براینکه باید بر توانمندی های داخلی توجه کنیم اظهار داشت: باید از ظرفیت های موجود به خوبی استفاده کنیم.

سردار عبداللهی با اشاره به این که در طول دوران تحریم نه عقب نشینی و نه توقف کرده‌ایم خاطر نشان کرد: باید به راه خود ادامه دهیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)با اشاره به این که انسان برای سختی آفریده شده است گفت: سختی سبب خودکفا شدن می شود.

وی با اشاره به این که تحریم تاثیر داشته است اما ما تسلیم نخواهیم شد،اظهار داشت: علی رغم این که تحریم بوده ایم توانسته ایم تجهیزات مورد نیاز پالایشگاه ها را تامین کنیم.

سردار عبداللهی با اشاره به ساخت کارخانه های تبریز، مس و پالایش افزود: توانسته ایم تحریم را به فرصت تبدیل کنیم.

قرارگاه خاتم الانبیا(ص) با اشاره به این که در ساخت پالایشگاه ها و احیای آن ها 35 تا 50 درصد از تجهیزات داخلی استفاده کرده ایم بیان کرد: از هجمه های دشمن ابایی نداریم و هرگز عقب نشینی نخواهیم کرد،زیرا تحریم های دشمنان تاثیری ندارد.

وی با اشاره به نهاد مقدسی همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: حاصل سپاه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)است به طوری که این قرارگاه به میدان می آید و نیازهای مردم را تامین می کند.

سردار عبداللهی با تاکید براینکه این هر پروژه ای که ساخته می شود تیری در قلب دشمنان است اظهار داشت: زمانی که پروژه ای به بهره برداری می رسد به معنای ایجاد شغل است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)با اشاره به فراز و نشیب های 35 سال گذشته گفت: همه سختی های زمان جنگ را تحمل کرده اند.

وی با تاکید براین که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)رسالت محور است،اظهار داشت: این قرارگاه براساس رسالتی که دارد کمک می کند.

سردار عبداللهی با بیان این که کار کردن در شرایط سخت برایمان لذت بخش است گفت: باید به خدا توکل کرد و باید از خداوند طلب یاری کنیم پس وقتی نیت خالص است خداوند کمک حال مان خواهد بود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) با اشاره به این که تنها چیزی که در آن نیازی به خارجی ها نداریم خدمات مهندسی است گفت: در مهندسی حرف اول را می زنیم به طوری که می توانیم پروژه های صنعتی عمرانی را حتی در خارج از کشور انجام دهیم.

وی با اشاره به این که در کشور عراق خط انتقال گاز و تصفیه خانه را می سازیم ادامه داد: تجهیزات قرارگاه در خاورمیانه بی بدیل و بی نظیر است.

سردار عبداللهی با اشاره به امکانات و تجهیزاتی که در دولت تدبیر و امید در اختیار گرفته شده است گفت: توانسته ایم لایروب های غول پیکر، دکل‌های حفاری و لوله گذارهای بسیار قوی را بسازیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) با تاکید براینکه باید براساس وظیفه خود نسبت به همه دولت ها خدمت کنیم،اظهار داشت: باید به رهنمودها و فرمایشات مقام معظم رهبری توجه کنیم.

وی با اشاره به دیدگاه فرمانده سپاه مبنی براینکه باید کارها را به سرانجام برسانیم افزود: ظرفیت نیروی انسانی و هم چنین نیروهای متخصص خوبی را در اختیار داریم.

سردار عبداللهی با اشاره به وجود 35 هزار مهندس گفت: مابقی نیروی اداری نیستند بلکه اپراتور دستگاه های پیشرفته هستند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) با تاکید براینکه آینده را روشن می بینم ادامه داد: آماده هستیم تا بتوانیم در سال 30 هزار میلیارد تومان پروژه را اجرا کنیم.

وی بزرگترین نعمت کشور را امنیت دانست و عنوان کرد: باید از ظرفیت ها و قابلیت ها در جهت هم افزایی استفاده کنیم.

سردار عبداللهی با اشاره به تشکیل شورای عالی فنی در کشور افزود: باید از ظرفیت هایی که به صورت جزیره ای شکل گرفته جلوگیری کرد.

کد N632085

وبگردی