آفتاب

افزایش خشونت علیه خبرنگاران در سال 2014

افزایش خشونت علیه خبرنگاران در سال 2014

سازمان گزارشگران بدون مرز از افزایش خشونت علیه خبرنگاران و کشته شدن 66 نفر از آنان در سال جاری میلادی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، طی سال جاری میلادی 66 خبرنگار در مناطق مختلف جهان کشته شده اند. سازمان گزارشگران بدون مرز با اعلام این مطلب از افزایش خشونت علیه خبرنگاران در سال 2014 نسبت به سال گذشته خبر داد.

در گزارش سالانه این سازمان با اشاره به کشته شدن "جیمز فولی" و "استیون سوتلوف" خبرنگاران آمریکایی توسط تروریست های داعش، تحولات مدرن به عنوان بزرگترین تهدید علیه خبرنگاران دانسته شده است.

بر این اساس هر چند شمار خبرنگاران کشته شده در جهان نسبت به سال گذشته میلادی (71) کاهش داشته اما رشد 37 درصدی ربایش خبرنگاران و بدرفتاری با خبرنگاران در مناطق درگیری نظامی به ویژه در شرق اوکراین، خاورمیانه و شمال آفریقا نشانگر افزایش خشونت علیه این قشر است.

طبق این گزارش بیشترین میزان ربایش خبرنگاران در اوکراین (33 مورد)، لیبی (29 مورد)، و سوریه (27 مورد) بوده است. این در حالی است که خبرنگاران محلی بیشترین بها را در درگیری ها می پردازند به طوری که 90 درصد آنان خشونت و آدم ربایی را تجربه می کنند.  

گفتنی است در حال حاضر 22 خبرنگار توسط تروریستهای مسلح در سوریه به گروگان گرفته شده اند که 16 نفر از آنان شهروند سوریه هستند. همچنین 8 خبرنگار که همگی آنها عراقی اند، گروگان تروریست ها در عراق هستند.

کد N631828

وبگردی