آفتاب
در جلسه شورای شهر مصوب شد؛

صدور پروانه پایان کار پس از کاشت درخت

صدور پروانه پایان کار پس از کاشت درخت

اعضای شورای اسلامی شهر تهران به دو فوریت طرحی رای دادند که به موجب آن شهرداری ملزم می شود تنها بعد از کاشت درخت در حداقل مساحت 70 درصد عرصه املاکی که باغ شناخته می‌شوندپروانه صادر کند.

به گزارش خبرگزاری مهر ؛ دو فوریت طرح "الزام شهرداری تهران به صدور پایان کار پس از کاشت درخت در حداقل مساحت 70 درصد عرصه در املاکی که باغ شناخته می شوند" بررسی شد که با رای اکثریت اعضا هم دو فوریت و هم متن طرح به تصویب رسید.

در ماده واحده طرح فوق آمده است در راستای حفظ و گسترش فضای سبز و اجرای قانون "اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب سال 1359 شورای انقلاب" مصوب 13/5/1388 مجمع تشخیص مصلحت نظام، شهرداری تهران موظف است، در املاکی که مطابق ضوابط استفاده از اراضی و ساخت و ساز در باغات که مشمول ضابطه حداکثر سطح اشغال مجاز معادل 30 درصد می باشد ف پس از اتمام عملیات ساختمانی و در صورت کمبود درختان وفق ضوابط (16) متر مربع برای هر درخت و کاشت درخت در حداقل مساحت 70 درصد عرصه توسط مالک و سپس رویت و تایید آن توسط شهرداری ، نسبت به صدور پایان کار ساختمانی مبادرت نماید.

در جریان بررسی این طرح مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: منظور از این طرح این است که در برج باغ ها 70 درصد باقی مانده تنها صرف کاشت درخت شود و در غیر اینصورت شهرداری اجازه ساخت ندهد.

وی ادامه داد: شهرداری برای سطح اشغال طبقات منفی یک تا 45 درصد هم مجوز می داد، اما همه این موارد را منتفی کردیم و شهرداری را ملزم کردیم که در طبقه منفی یک نیز تنها تا 30 درصد مجوز سطح اشغال بدهد. در حال حاضر هر کسی که مجوز برج باغ دریافت می کند، ساختمان را با سطح اشغال 30 درصد می سازد و 70 درصد باقی مانده را صرف ساخت استخر، پارکینگ، آلاچیق و ... می کند.

مهدی چمران افزود: ما مالکان را ملزم می کنیم که در 70 درصد باقی مانده زمین، اگر درخت وجود دارد، آن را حفظ کرده و اگر درخت نیست، با در نظر گرفتن نقشه مصوب،  درخت بکارند. علاوه بر این، شورای شهر پیش از این درباره روف گاردن مصوبه ای تشویقی داشته، اما قصد نداریم آن را الزامی کنیم.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در خصوص دوفوریت این طرح گفت: مصوبه قبلی شورای شهر در خصوص ساخت و ساز در باغات، این بود که باغات 30 درصد سطح اشغال داشته و 70 درصد باقی، فضای سبز باقی بماند. اما در عمل به دلیل جامع نبودن مصوبه و بی دقتی شهرداری ها در اجرای آن، شاهد بودیم به طبقات زیرزمین تا 70- 80 درصد هم مجوز سطح اشغال داده می شد.

محمد سالاری ادامه داد: بر اثر اجرای ناصحیح مصوبه شورای شهر، درختان به دلیل گودبرداری و در زمان ایجاد رمپ و لوپ ها برای رسیدن به طبقات زیرزمین قطع می شدند. در فضای حیاط نیز اقدام به ایجاد استخر و آلاچیق می کردند و درختان به هر شکل نابود می شدند.

احمد دنیامالی نیز گفت: امکان ندارد به برج باغ ها 30 درصد سطح اشغال بدهید و انتظار داشته باشید 70 درصد باقیمانده درخت باقی بماند. اما می توانیم الزام کنیم در روف گاردن ها (باغ های پشت بام) حتما باید به ازای هر یک درختی که قطع می شود، پنج درخت کاشته شود. ضمنا این مصوبه نباید عطف به ماسبق شود.

 دنیامالی همچنین ادامه داد: اگر سطح اشغال طبقات پایین تر از منفی یک را هم به 30 درصد محدود نکنیم، باز هم شاهد قطع درختان خواهیم بود

محمدمهدی تندگویان نیز به عنوان طراح طرح گفت: این مصوبه تاکید مجدد بر مصوبات قبلی دارد؛ زیرا مصوبات قبلی اجرا نمی شود.

احمد مسجدجامعی نیز گفت: با توجه به مشکلات کمبود آب، گرمای هوا و ... تحمیل روف گاردن به مالکان درست به نظر نمی رسد و این طرح اجرایی و عملیاتی نیست.

غلامرضا انصاری نیز هشدار داد: این مصوبه از مصوبات بحران ساز شورای شهر برای حفظ باغات است.

در نهایت با تصویب طرح مذکور از سوی اعضای شورای شهر، شهرداری ملزم شد تنها بعد از کاشت درخت در حداقل مساحت 70 درصد عرصه باغات، پایان کار صادر کند.

کد N631632

وبگردی