آفتاب

لاوروف: روسیه در کریمه تسلیحات هسته‌ای مستقر می‌کند

لاوروف: روسیه در کریمه تسلیحات هسته‌ای مستقر می‌کند

یک مقام ارشد روسی مدعی شد که روسیه حق مستقر کردن تجهیزات و سلاح‌های هسته‌ای خود در شبه جزیره کریمه اوکراین را دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از گاردین، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس در این باره، اظهار کرد: کریمه پیش‌تر بخشی از کشور اوکراین بود، کشوری که سلاح‌های هسته‌ای در اختیار ندارد. اما از ماه مارس گذشته با پیوستن کریمه به خاک روسیه که دارای تسلیحات هسته‌ای است و بر طبق معاهده ان‌.پی‌.تی روسیه این حق را دارا است تا تسلیحات هسته‌ای خود را در کریمه مستقر کند.

پس از برگزاری رفراندوم در ماه مارس گذشته توسط رأی مثبت مردم برای پیوستن به روسیه، روسیه کریمه را بخشی از خاک خود می‌داند. این اقدام روسیه باعث تحریک روس‌گرایان مسلح در مناطقی مثل لوهانسک و دونتسک شده است و هم‌اکنون روس‌گرایان بخشی از این مناطق در مرز اوکراین و روسیه را به تصرف خود درآورده‌اند.

الکساندر گلت، مدیر مسوول نشریه معروف و لیبرال یژدنوف ژورنال روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری تایمز در مورد سخنان اخیر لاوروف، اظهار کرد: باید توجه داشت که روسیه با مستقر کردن تأسیسات هسته‌ای خود در شبه جزیره کریمه هیچ هدف نظامی و جنگ‌طلبانه‌ای را دنبال نمی‌کند.

لاوروف این مسأله را به این دلیل مطرح کرده است تا به غرب بفهماند کرملین شبه جزیره کریمه را بخشی از خاک روسیه می‌داند و برای حفظ آن حاضر به انجام هر اقدامی است.

انتهای پیام

کد N631631

وبگردی