آفتاب

دهقانی: خشونت و افراط‌گرایی مثل گازهای گلخانه‌یی بر کل جهان تاثیر می‌گذارند

دهقانی: خشونت و افراط‌گرایی مثل گازهای گلخانه‌یی بر کل جهان تاثیر می‌گذارند

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز دوشنبه دو قطعنامه با موضوع‌های «پیگیری اعلامیه و برنامه اقدام فرهنگ صلح» و «تقویت گفت‌وگو و تفاهم بین ادیان و فرهنگ­‌ها و همکاری برای صلح» را با اجماع به تصویب رساند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این جلسه حسین دهقانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک ضمن ایراد سخنانی، با برشمردن شرایط فعلی منطقه و افزایش فعالیت عناصر تروریستی، اهمیت این قطعنامه­‌ها در سال جاری را بیش از گذشته دانست.

او با اشاره به رنج و محنت مردم عراق و سوریه، ابراز امیدواری کرد که آرمان‌ها و ایده­‌های مندرج در این دو قطعنامه باعث کاهش حمایت برخی کشورها و جریانات از گروه­‌های تروریستی شود.

دهقانی گفت: جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی برای تلاش به منظور ارتقای صلح، مدارا، گفت‌وگو و تفاهم در میان فرهنگ­‌ها، مذاهب و تمدن­‌ها قائل است.

سفیر و سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل با اشاره به ابتکار روحانی در جریان مجمع عمومی سال گذشته سازمان ملل متحد که به تصویب قطعنامه «جهانی علیه خشونت و افراط­گرایی خشونت­‌بار» به صورت اجماع منجر شد، حمایت گسترده کشورها از این ایده را یادآور و آن را نشانه اهمیت این موضوع در منظر کشورهای جهان و هم‌چنین نیاز فوری به اقدام قاطع و هماهنگ جامعه جهانی برای پرداختن به پدید افراط­ گرایی خشونت‌آمیز دانست.

وی گفت که تحولات صورت گرفته از زمان تصویب این قطعنامه تا کنون شاهدی بر درست بودن این ابتکار و ضرورت اقدام فوری از سوی کلیه کشورها برای مهار افراط­ گرایی خشونت آمیز است.

دهقانی با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس بین­‌المللی «جهان علیه خشونت و افراط­گرایی» در هفته گذشته در تهران که با شرکت نمایندگانی از بیش از پنجاه کشور جهان برگزار شد، اعلام کرد که بیانیه نهایی این کنفرانس به‌زودی به صورت سند سازمان ملل متحد به ثبت خواهد رسید.

او افزود: «در دنیای جهانی­ شده کنونی نمی‌توان نیروهای اهریمنی را در یک منطقه خاص محصور کرد. خشونت و افراط‌گرایی فرهنگی که این پدیده­‌ها را تغذیه می‌کند همانند بیماری­‌های مهلکی مثل ابولا و آنفولانزا مسری هستند و همانند انتشار گازهای گلخانه­‌یی بر کل کره زمین تاثیر می­‌گذارند، در شرایطی که چالش­‌های روبه‌روی صلح به صورت جهانی در آمده‌اند، هر گونه اقدامی علیه آن‌ها نیز باید جهانی باشد».

وی در پایان با اشاره به این که برای پیروزی در نبرد میان اعتدال و افراط­‌گرایی لازم است که افکار و دیدگاه­‌ها عوض شوند، گفت: «افراط­‌گرایان خشنی که فکر می‌ کنند فقط آن‌ها حق زیستن دارند، به لحاظ ذهنی با صلح در جنگ هستند. هیچ دینی به پیروان خود نمی­‌آموزد که فقط آن‌ها حق حیات دارند. کشتن انسان­‌های بی­‌گناه به نام دین، تحریف بی­‌شرمانه دین است».

انتهای پیام

کد N631599

وبگردی