آفتاب
همزمان با روز ملی پژوهش:

تایخ شفاهی عصر پهلوی دوم رونمایی شد

تایخ شفاهی عصر پهلوی دوم رونمایی شد

میان تاریخ شفاهی و بازجویی شباهت هایی وجود دارد با این تفاوت كه در بازجویی و بازپرسی مصاحبه شونده در شرایط خاص مجبور به پاسخ دادن است اما در تاریخ شفاهی صرفا تكریم و احترام و سوألات دقیق مصاحبه كننده است كه می تواند راهگشا باشد.

حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور با بیان این موضوع كه تاریخ علم سودمندی برای جامعه است گفت: تاریخ نگاران بزرگترین خادمان جامعه هستند، چون به ما اجازه می دهند با گذشتگان زندگی كنیم بدون آن كه با آنان همزمان باشیم.

به گزارش ایلنا، در ادامه همایش رونمایی از تایخ شفاهی عصر پهلوی دوم مشاور فرهنگی رئیس جمهور به ایراد سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به انواع تاریخ پژوهی و شیوه های مختلف ثبت تاریخ گفت: برای عبور از ایرادات وارد به روش های مرسوم در این حوزه، تاریخ شفاهی شكل گرفت.

وی افزود: میان تاریخ شفاهی و بازجویی شباهت هایی وجود دارد با این تفاوت كه در بازجویی و بازپرسی مصاحبه شونده در شرایط خاص مجبور به پاسخ دادن است اما در تاریخ شفاهی صرفا تكریم و احترام و سوألات دقیق مصاحبه كننده است كه می تواند راهگشا باشد.

آشنا در ادامه سخنان خود با تاكید بر اهمیت روش مصاحبه و ایجاد شرایط مساعد برای مصاحبه گفت: روش مصاحبه كاملا تابع كیفیت مصاحبه كننده است و عدم پنهان كاری و شفافیت كار در پاسخ دهندگان تاثیر خواهد داشت. امری كه در این پروژه به وضوح مشاهده شد.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با طرح این سوال كه چرا ما به شدت به تاریخ شفاهی نیاز داریم تصریح كرد: نیاز به مدیریت انتقادی دانش اهمیت تاریخ شفاهی را دو چندان می كند.

وی افزود: متاسفانه در سازمان های ما و در دیدگاه كلان تر در جامعه ما مدیریت انتقادی شناخته شده نیست. برای دریافت پاسخ مناسب طراحی و برنامه ریزی سوالات مناسب اهمیت ویژه ای دارد.

حسام الدین آشنا در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشكر و قدردانی از مدیر پروژه تاریخ شفاهی گفت: دهباشی فردی بسیار با مطالعه و علاقمند به كتاب است كه برای انجام این پروژه هزینه های مادی و معنوی بسیاری انجام داده است.

وی با اشاره به سختی ها و زحمات بسیاری كه مدیر پروژه در طول گردآوری و ساخت مجموعه تاریخ شفاهی متحمل شد تصریح كرد: پروژه تاریخ شفاهی و تصویری ایران در عصر پهلوی دوم پروژه ای ملی است كه زحمات بسیاری برای آن كشیده شده است و متاسفانه عدم درك ملی از چنین پروژه ای باعث به تعویق افتادن ارائه و انتشار آن شد.

آشنا ضمن ابراز خرسندی و تشكر از دكتر صالحی به جهت تلاش و همت برای انتشار این پروژه بزرگ فرهنگی گفت: دكتر صالحی امیری در مدت تصدی خود برسازمان اسناد و كتابخانه ملی در این زمینه بسیار همكاری داشت كه بسیار شایسته تقدیر و تشكر است.

آشنا در ادامه سخنانش از صدا و سیما تقاضا كرد كه اجازه ندهد این پروژه ملی كه بسیار فاخر و معتبر است دستاویزی برای جنگ های رسانه ای كوچك با رسانه های معاند خارجی شود.

وی با بیان این موضوع كه باید با مسئولین نظام كه تصدی مسئولیت هایی حیاتی و حساس را بر عهده داشتند مصاحبه شود افزود: برای نسل های آینده ما بسیار اهمیت دارد كه با گذشته كشور و افرادی كه كارهای بزرگی انجام داده اند آشنا شوند.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور در پایان سخنان خود از تمام مسئولین دعوت كرد تا برای انجام مصاحبه تاریخ شفاهی و ثبت تجارب و وقایع تاریخی در دوران مسئولیت خود اقدام كنند.

تاریخ انقلاب اسلامی نیز باید مورد توجه باشد

در ادامه این همایش حجت الاسلام حسنی قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران به سخنرانی در مورد تاریخ شفاهی پس از انقلاب شكوهمند اسلامی و لزوم تدوین آن پرداخت. حسنی با اشاره به شكوفایی مباحث تاریخی به همراه نقد بر آن گفت: بسیار پسندیده بود كه تاریخ حتی در حوزه تاریخ شفاهی همراه با عبرت ها و یا آنچه را كه برای انقلاب اسلامی روی داد تدوین می شد.

وی با بیان این مطلب كه در عرصه های مختلف از جمله سیاست، دین، معرفت و حتی ورزش نیازمند تدوین تاریخ شفاهی برای ماندگاری وقایع و اتفاقات پس از انقلاب هستیم افزود: خاطرات افرادی كه هم اكنون در سنین پیری هستند و در دوران انقلاب تاثیر گذار بوده اند و یا همسر شهدای دفاع مقدس كه حاوی نكات دست اول و بسیار مهم از رشادت ها و دلاوری های شهداست بسیار حائز اهمیت است.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: امروز به دست آوردن و استخراج تاریخ شفاهی از دل گنجینه های انقلاب و جنگ تحمیلی كه همان خانواده شهدا و ایثارگران هستند در دستوركار معاونت پژوهش بنیاد شهید است و تا كنون مجموعه های زیادی از این دست منتشر شده و یا آماده انتشار است.

وی با بیان این كه نگاه به تاریخ شفاهی باید وسیع تر و هدفمند تر باشد تصریح كرد: با تدوین تاریخ شفاهی به صورت علمی و هدفمند انقلاب اسلامی دارای سند و هویت شفاف تر می شود و با بررسی تاریخ قبل و بعد از انقلاب می توان ارزش های انقلاب را بهتر و بیشتر درك كرد و شناخت.

سپس امیرسرتیب حسین چیت فروش رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و جانشین سازمان موزه دفاع مقدس،در زمینه كتاب مصاحبه با سپهبدخلبان شاپور آذربرزین، جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش در زمان پهلوی دوم در سخنانی كوتاه بیان داشت: این كتاب را بنده و جمعی از متخصصان نیروی هوایی مطالعه كردیم و از نظر محتوا در حد بسیار خوبی قرار دارد و سوأل های بسیار خوب و تخصصی پرسیده شده است.

امیر چیت فروش ادامه داد: ما از آمریكا در رژیم گذشته تجهیزات پیشرفته ای دریافت كردیم كه البته خیلی هزینه بر بود و سوألاتی را برای اذهان كنجكاو مطرح می كرد، از جمله اینكه آیا لازم بود 70 فروند اف 14 خریداری كنیم و یا اینكه بهتر بود به جای آن 200 فروند اف 15 می خریدیم كه از نظر ارزش مالی برابر 70 فروند اف 14 بود كه در این كتاب به این دست استفهامات پاسخ داده شده است.

امیرچیت فروش بیان داشت: آذربرزین برای ما نه تنها یك چهره نظامی كه یك فرد آشنا به امور برنامه ریزی و آیین نامه ها و دستورالعمل ها بود و به بسیاری از امور فنی تسلط داشت. حتی یكبار به توصیه وی صندلی های هواپیماهای اف 4 فانتوم و اف 5 را آمریكا عوض كرد، چون دارای اشكالاتی بود.

این امیر ارتش در پایان سخنان خود ابراز امیدواری كرد تا كتاب مصاحبه با سپهبدخلبان شاپور آذربرزین، جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش در زمان پهلوی دوم به زبان های دیگر نیز ترجمه شود تا كشورهای دیگر هم با ترفندهای آمریكا برای فروش تجهیزات خود و استفاده از كشورهای منطقه در زمینه منافع خود بهره مند شوند.

کد N631264

وبگردی