آفتاب

نهاوندیان: علم و حلم از لوازم مبارزه با افراطی‌گری است

نهاوندیان: علم و حلم از لوازم مبارزه با افراطی‌گری است

نهاوندیان اظهار داشت:‌ همزمانی روز وحدت دانشگاه و حوزه با روز ملی مبارزه با خشونت و افراطی‌گری گام نخستین در جهت اعلام روز جهانی مبارزه با خشونت است.

نهاوندیان اظهار داشت:‌ همزمانی روز وحدت دانشگاه و حوزه با روز ملی مبارزه با خشونت و افراطی‌گری گام نخستین در جهت اعلام روز جهانی مبارزه با خشونت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمد نهاوندیان، سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت شهادت آیت‌الله محمد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه در اداره‌ی فرهنگ و ارشاد شهرستان تویسرکان برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مفتح به مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر نامگذاری 27 آذر ماه به عنوان روز ملی مبارزه با خشونت و افراطی‌گری اشاره کرد و گفت: امروز روز بسیار معناداری است چرا که طبق تصمیمی که هفته قبل در شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته شد روز27 آذرماه که روز شهادت دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه بود به عنوان روز ملی مبارزه با خشونت و افراطی گری تصویب شد.

وی با بیان این که این نامگذاری به عنوان گام نخست در جهت اعلام روز جهانی مبارزه با خشونت و افراطی‌گری به دنبال پیشنهاد سال گذشته رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل و تصویب قطعنامه به عنوان جهان علیه خشونت و افراطی‌گری است، اظهار کرد:‌ امروز با زبانه کشیدن آتش تروریسم توسط گروهی موسوم به داعش و درگیر شدن بسیاری از کشورهای دنیا با موضوع تروریست، دنیا به حسن تشخیص ایران اسلامی اذعان کرده‌ است.

وی افزود: امروز همچنین دنیا پس از سه دهه تبلیغات ضد ایرانی و ضد شیعه و ضد اسلامی در رسانه‌های بین‌المللی ناچار شده که در مقابل ایران که پرچم‌دار مبارزه با خشونت و افراطی‌گری است، دربرابر این کشور و فردی که فرزند حوزه و روحانیت شیعه است سر تعظیم فرود بیاورد.

سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری با تحسین سیاست‌های اتخاذ شده از سوی جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل منطقه‌ای اظهار کرد: طی یک سالی که از تصویب پیشنهاد جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری با اجماع بالا در مجمع عمومی سازمان ملل گذشته است جهانیان دیدند که راهی که جمهوری اسلامی ایران انتخاب کرده راهی درست است و آن راهی را که خود اتخاذ کرده‌اند راهی نادرست بوده است. چرا که در حل مسائل سیاسی منطقه جز مسیر گفت و گوی سیاسی راه حل دیگری وجود ندارد.

نهاوندیان با تاکید بر این که مقابله با ریشه‌های اجتماعی خشونت و افراطی‌گری نیازمند مشارکت مردم، توسعه اقتصادی و گفت‌وگوی فرهنگی است به همزمانی سالروز شهادت شهید مفتح و روز تصویب قطعنامه جهان علیه خشونت اشاره کرد و گفت: این که روز شهادت شهید مفتح است، با روز تصویب قطعنامه‌ی جهان علیه خشونت همزمان می‌شود و سه مفهوم پیوند حوزه و دانشگاه و جهان علیه خشونت را به هم پیوند می‌زند را به فال نیک می‌گیریم. و امیدواریم که این روز بهانه‌ای باشد برای جهانیان تا در این روز تحلیل‌گران و کارشناسان به ریشه‌یابی خشونت و افراطی‌گری بپردازند.

رئیس دفتر رییس جمهور در ادامه به حدیثی از امام علی (ع) اشاره کرد و با بیان اینکه ریشه افراط ریشه‌ای جز جهالت نیست، خاطرنشان کرد:‌ چنانچه به تحلیل و بررسی روش‌های اتخاذ شده از سوی مدیران سازمانی گروه‌های خشونت بپردازیم، درمی‌یابیم که این افراد نخستین اقدامی که انجام می‌دهند این است که چشم و گوش پیروان خود را می‌بندند و به آنها تعصبی کورکورانه القا می‌کنند.

وی با تاکید بر این که لازمه مبارزه با افراط مبارزه با جهالت است، افزود: راه مقابله با ساخته و پرورده شدن ماشین‌های کوکی تروریسم این است که چشم و گوش مردم را باز کنیم.

نهاوندیان در ادامه خاطر نشان کرد: باید نگران باشیم که هر کجا که پدیده ی جهل و جهل مرکب مشاهده شود به دنبال آن نیز افراطی‌گری ایجاد خواهد شد.

سرپرست نهاد ریاست جمهور در ادامه با اشاره به شخصیت آیت‌الله دکتر مفتح اظهار کرد: مفتح ، مطهری و علامه طباطبایی نسل جدیدی از روحانیت بودند که نه تنها از تماس با حرف‌های نو و مفاهیم دانشگاهی هراسی نداشتند بلکه شجاعانه در دانشگاه‌ها حاضر می‌شدند و زلال مفاهیم دینی را به زبان دانشگاهی بیان می‌کردند.

رئیس دفتر ریس جمهور با تاکید بر این که مقابله با جهل وظیفه‌ی هر عالم دینی است، خاطر نشان کرد: اولین و اصلی‌ترین مشترک میان حوزه و دانشگاه این است که هر دو پایگاه علم‌اند. به همین دلیل هم حوزه و هم دانشگاه نباید هیچ‌گاه محل تعصبات جاهلانه باشند.

نهاوندیان در ادامه با بیان اینکه در کنار علم، حلم نیز از لوازم مبارزه با افراطی‌گری است، تاکید کرد: ما باید به خاطر نفع بزرگ وحدت اجتماعی آستانه‌ی تحمل خود را بالا ببریم چرا که حیات اجتماعی در قالب‌های محدود تعصبات گروهی منجمد می‌شود.

وی با بیان این که امروز حفظ انقلاب در مرحله‌ای است که به حلم نیاز دارد اظهار کرد: لازمه‌ی انقلابی‌گری تندخویی نیست چرا که تندخویی،تندروی و تندگویی هیچ کدام در اخلاق اسلامی قرار ندارند و این گونه نیست که چنانچه من ناسزا و دشنام بگویم فردی انقلابی‌تر هستم بلکه امروز شرایط به گونه‌ای است که اگر من مودب‌تر و متین‌تر باشم و بتوانم با اخلاق افراد را جذب انقلاب اسلامی کنم انقلابی‌تر هستم. ما باید درس انقلاب اسلامی را از مکتب مفتح ، مطهری، و امام خمینی (ره) بیاموزیم.

سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم نشر علم و حلم در حوزه و دانشگاه برای مقابله با ریشه‌های افراط و خشونت در جامعه خاطر نشان کرد:‌ برای مبارزه با ریشه‌های افراط و خشونت در جامعه همگان اعم از خانواده‌ها و مدارس حوزه و دانشگاه و رسانه‌ها وظیفه دارند که به میدان بیایند. چرا که مقابله با روحیه افراط و خشونت که سرمایه‌هایی همچون مفتح را به خاک و خون می‌کشاند، حرکتی همه جانبه می‌طلبد.

وی در ادامه به تحلیل‌های صورت گرفته در مورد ویژگی افراد و سربازان گروه‌های افراطی اشاره کرد و گفت: مطابق با تحلیل‌هایی که توسط مجامع بین‌المللی صورت گرفته است اکثر کسانی که به سمت این گروه‌ها تمایل پیدا می‌کنند در جامعه‌ی خود احساس عدم تعلق دارند و گروه‌های تروریستی به آنها احساس تعلق می‌دهند.

رئیس دفتر ریئس جمهور با تاکید بر ضرورت توجه به پیوندهای خانوادگی و تعمیق تعلقات و وابستگی‌ها میان افراد خانواده و جامعه گفت: هم رسانه‌ها و هم خانواده‌ها و مدارس و دانشگاهها و سایر مراکز دیگر موظف هستند تا نسبت به گسترش فرهنگ اخلاق اسلامی در جامعه تلاش کنند.

وی با اشاره به روی کارآمدن دولت تدبیر و امید در سال گذشته خاطر نشان کرد:‌ خدا را شاکرم که سال گذشته فرصتی فراهم شد تا مردم در یک حماسه سیاسی به دولتی رای بدهند که احیای اخلاق را یکی از سه محور برنامه‌های خود قرار داده است.

نهاوندیان با تاکید بر لزوم تقویت فرهنگ اعتدال در جامعه اظهار کرد: ما نباید به سمت تعصبات جناحی و چپ و راست در جامعه برویم. از سال گذشته فرصتی در کشور فراهم شد و ملت نیز به اعتدال رای دادند . مقام معظم رهبری نیز جهت‌گیری اعتدال را جهت‌گیری صحیح و منطبق با اسلام دانستند. در همین راستا همه باید کمک کنیم تا فضای یکدلی، محبت و عاطفه در جامعه گسترده شود و جاهلیت و خامی کنار گذاشته شود.

انتهای پیام

کد N631232

وبگردی