آفتاب
نایب رییس‌مجلس:

درآمدهای حاصل از فروش نفت به سمت رشد تولید هدایت شود

درآمدهای حاصل از فروش نفت به سمت رشد تولید هدایت شود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این‌که درآمد حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی باید به سمت رشد تولید هدایت شود، گفت: دانشگاه باید همت خود را در مسیر تولید ثروت با استفاده از ظرفیت علمی معطوف کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام ابوترابی در حاشیه همایش نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تحول نیروی انسانی در جمع خبرنگاران، گفت: تاریخ کشور در عرصه‌های اقتصادی و درآمدهای دولت فراز و نشیب فراوانی داشته و در این یک سال و اندی که از کشف ذخایر نفتی می‌گذرد ما با این فراز و نشیب‌ها روبرو بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: معدلی که از این دوران به دست آمده نشان می‌دهد کاهش رشد قیمت نفت، گاز و انرژی فسیلی بر رشد اقتصادی کشور و تحکیم ارکان اقتصاد مبتنی بر تولید نقش معناداری ایفا نکرده است.

وی ادامه داد: کاهش قیمت نفت در دورانی به زیر 10 دلار رسید اما کشور را با چالش جدی روبرو نکرد.

وی در ادامه سخنانش گفت: این مسأله برای این واقعیت است که مدیران و مسئولان کشور باید ارتباط درآمدهای حاصل از فروش نفت را در بودجه سالانه کشور قطع کنند و این درآمدها که در واقع سرمایه است را به سمت رشد تولید، افزایش ثروت و تحکیم زیرساخت‌های اقتصادی هدایت کنند.

ابوترابی با اشاره به ‌این‌که تحریم‌های اقتصادی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران غیرانسانی و غیراخلاقی است، اظهار کرد: کاهش قیمت نفت و تحریم‌ها دو ابزاری هستند که می‌توانند حرکت ما را به سمت اقتصاد مبتنی بر تولید کالا و خدمات هموار کنند، در صورتی که دولتمردان و همکاران من در مجلس با توجه به این امر مهم برنامه‌ریزی و حرکت کنند.

وی همچنین افزود: مردم عزیز کشورمان باید از دولتمردان یک مطالبه جدی داشته باشند و آن حذف درآمد حاصل از فروش نفت از بودجه سالانه و هدایت این منابع به سمت تولید است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر در شرایط حاضر با رشد تولید و اشتغال روبرو نیستیم به این دلیل است که عمده درآمدهایی که وجود دارد برای هزینه‌های سنگین و انباشته شده کشور هزینه می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که بودجه سال 94 آغازی برای هزینه اداره کشور و هدایت منابع حاصل از فروش نفت به سمت تولید، خلق ثروت، ایجاد اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی دارای مزیت بالا با بهره کم باشد و کشور به سمت اقتصاد پویا حرکت کند.

ابوترابی در ادامه سخنانش در خصوص ثروت کشور ایران، گفت: کشور ما کشور ثروتمندی است در حالی که بودجه عمرانی کشور در سال 92 از 15 هزار میلیارد تومان تجاوز نمی‌کرد، بودجه شهرداری تهران 15 هزار میلیارد تومان بود.

وی با اشاره به این‌که کشور ما یک کشور ثروتمند با زیرساخت‌های قوی است، اظهار کرد: کلان‌شهرهای ما ظرفیت فراوانی برای خلق ثروت دارند و ما باید تصمیم بگیریم که کشور را با تولید و درآمدهای مالیاتی مشروع از تولید ثروت اداره کنیم و من امیدوارم این روز نزدیک باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص زمان آغاز به کار فعالیت کمیسیون های تلفیق،‌ گفت: با آغاز فعالیت مجلس کمیسیون‌های تخصصی فعالیت خود را آغاز کرده و حداکثر پس از 10 روز کمیسیون‌ تلفیق تشکیل خواهد شد.

ابوترابی فرد در پاسخ به سوالی مبنی بر بودجه دانشگاه‌ها برای سال آینده، اظهار کرد: زمانی از مجلس درخواست می‌کردند که با تصویب یک قانون اداره دانشگاه‌ها به صورت هیأت امنایی و با اختیارات لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: سال‌ها است که این قانون تصویب شده و همه دانشگاه‌ها از همین طریق فعالیت می‌کنند و اختیارات در دست هیأت امنا است و آنها می‌توانند برای حرکت خود به سمت تولید درآمد برنامه‌ریزی کنند اما متأسفانه اقدامات مطلوبی صورت نگرفته است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید همت خود را معطوف کنند تا در مسیر تولید ثروت با استفاده از ظرفیت‌های علمی خود گام بردارند.

وی با اشاره به این‌که تولید ثروت به معنی افزایش شهریه دانشجویان و خلق شهریه نیست، خاطرنشان کرد: امروزه دانشگاه‌های برتر جهان از بنیه علمی قوی برخوردارند که در سایه تولید دانش و فناوری و تجاری‌سازی علم به مجموعه‌ای قدرتمند از تولید ثروت تبدیل شده است و دانشگاه‌ها باید به این سمت حرکت کنند. ضمن این‌که ما نیز در مجلس کمکشان خواهیم کرد.

انتهای پیام

کد N631192

وبگردی