آفتاب

سياست نگاه به شرق صندوق هاي توسعه ملی كشورهاي خليج فارس

سياست نگاه به شرق صندوق هاي توسعه ملی كشورهاي خليج فارس

كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس به دليل درآمدهاي بالاي نفتي، سرمايه گذار محسوب مي شوند و سرمايه گذاري اين كشورها آثار خاص خودش را در روابط اقتصادي و سياسي اين كشورها با ساير نقاط جهان برجاي مي گذارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گلف بیزینس، "مری سوفیا" در مقاله ای به بررسی صندوق هاي توسعه ملي كشورهاي خاورميانه در سال 2015 پرداخته و معتقد است که فعالیت این صندوقها در این سال فعال تر می شود.

متن کامل این مقاله در ادامه از نظر می گذرد.

صندوق هاي توسعه ملي كشورهاي خاورميانه از بازارهاي اروپايي به سمت بازارهاي نوظهوري مانند چين و آفريقا تغيير جهت مي دهند.

صندوق هاي توسعه ملي كشورهاي خاورميانه به دنبال شركايي مي گردند كه براي آنها سود بيشتري به ارمغان داشته باشد. طبق گزارش موسسه كي پي ام جي در دوسال گذشته نحوه تخصيص منابع اين صندوق ها تغيير كرده است . ويكاس پاپ ريوال مسئول بازارهاي كي پي ام جي مي گويد : در حاليكه اكثر صندوق هاي سرمايه گذاري كشورهاي خاورميانه در اوراق قرضه و بازارهاي جهاني سهام كه نرخ نسبتا پاييني دارند سرمايه گذاري كرده اند اين روند به طور مداوم در حال تغيير بوده و از تغيير استراتژي اين سرمايه گذاري ها از سرمايه گذاري منفعلانه به فعالانه حكايت مي نمايد.

حوزه هاي سرمايه گذاري مستقيم صندوق هاي توسعه ملي عموما بر زيرساخت ها ، املاك و سهام هاي خصوصي متمركز مي باشد .اين صندوق ها با استفاده از مزيت مقياس و استراتژي سرمايه گذاري بلند مدت سرمايه بيشتري را به بخش گردشگري ، صنعت ، تداركات و خرده فروشي اختصاص داده اند . همچنين اين صندوق ها به سرمايه گذاري در زيرساخت ها كه بازده بيشتري دارند ادامه مي دهند.

صندوق توسعه ملي ابوظبي و كويت كه ازاواسط سال 1970در اموال گوناگون سرمايه گذاري كرده اند نقش مهمي در سرمايه گذاري در صنعت ساخت و ساز ايفا مي كنند.

به علاوه بخشي از سرمايه صندوق توسعه ملي كشورهاي خاورميانه به دليل شرايط اقتصادي از بازارهاي اروپا به سمت بازارهاي خاورميانه سرازير مي شوند. همچنين در يك استراتژي غير منتظره اين صندوق ها بازارهاي نوظهوري مانند چين و كشورهاي آفريقايي را هدف قرار داده اند.

امارات متحده عربي كه داراي يكي از بزرگترين صندوق هاي توسعه ملي در جهان است نقش مهمي در برقراري روابط با كشورهاي آفريقايي ايفا كرده است و متعهد شده 17 پروژه زيربنايي به ارزش 19 ميليارد دلار را اجرا نمايد. اين سرمايه گذاري آينده تبادلات اقتصادي كشورهاي آفريقايي و امارات را همواره مي نمايد.

در همين حال صندوق توسعه ملي قطر كه بيشترين سرمايه گذاري خودش را در كشورهاي اروپايي انجام داده است به دنبال تنوع بخشي در منطقه سرمايه گذاري است و به اين منظور منطقه آسيا را انتخاب كرده است. در نوامبرسال جاري احمد آل سيد مدير اجرايي اين صندوق اعلام كرد كه بين 15 تا 20 ميليارد دلار در پنج سال آينده در آسيا سرمايه گذاري خواهد كرد. وی اعلام کرد كه به طور خاص به دنبال سرمايه گذاري بر اموال، زيرساخت ها و بخش مراقبت هاي بهداشتي چين است.

در حال حاضر حدود 5 تريليون دلار در صندوق ذخایر ارزي كشورهاي جهان وجود دارد و 40% از اين ميزان متعلق به كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس است. امارات متحده عربي رتبه سوم ذخاير ارزي جهان را به خود اختصاص داده است.

ترجمه :مهدي پورحسني

کد N631007

وبگردی