آفتاب
در نشست خبری رئیس دیوان محاسبات مطرح شد؛

انتقاد رحیمی از بانکها/ مالیات برارزش افزوده به خزانه واریز نمی شود

انتقاد رحیمی از بانکها/ مالیات برارزش افزوده به خزانه واریز نمی شود

رئیس کل دیوان محاسبات از عملکرد بانک ها در مبارزه با پولشویی انتقاد کرد و گفت: بانک ها برای کسب درآمد بیشتر مبالغی را بدون آنکه منشا آن مشخص باشد دریافت می کنند که این امر پولشویی است.

به گزارش خبرنگار مهر، امین حسین رحیمی رئیس دیوان محاسبات در حاشیه مراسم افتتاحیه آخرین نشست پروژه تحقیقاتی آسوسای در زمینه حسابرسی کشف تقلب و فساد مالی، ارزیابی مبارزه با پولشویی و فساد مالی با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آنان پاسخ داد.

وی اظهار داشت: نتیجه این نشست این است که استانداردهای حسابرسی برای جلوگیری از فساد و تقلب تنظیم می شود و به تصویب مجمع عمومی آسوسای خواهد رسید و نهایتا کشورها با استفاده از این استانداردها بهتر می توانند برای مبارزه با فساد عمل کنند.

رئیس دیوان محاسبات اظهار داشت: وظیفه اصلی دیوان محاسبات حسابرسی است. ممکن است گاهی عمل خلاف قانون کشف شود اما تقلب و فساد کشف نمی شود چون افرادی که فساد می کنند با علم و آگاهی روش هایی را به کار می گیرند که فساد را پنهان می کند.

رحیمی نتیجه این پژوهش را ارائه راهکارهایی برای کشف فساد و تقلب خواند و گفت: ایران پیش از این استانداردهایی برای کشف فساد و تقلب داشت اما استفاده از تجارت کشورهای آسیایی و کشورهای جهان در این امر بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه تمام مسائل و پرونده های فسادی که امروز در جامعه مطرح می شود در دیوان محاسبات بررسی شده است گفت: دیوان محاسبات اقداماتش را اطلاع رسانی نمی کند تا در جامعه القای التهاب نشود.

رحیمی ادامه داد: در فساد سه هزار میلیاردی و یا پرونده بابک زنجانی و پرونده های دیگر ابتدا دیوان محاسبات وارد شد اما سیاست دیوان این نیست که قبل از اینکه موضوعی قطعی شود جامعه را ملتهب کند زیرا زمانی که موضوعی به رسانه کشیده می شود برای بررسی فساد مسئولان دچار محدودیت هایی خواهد شد.

رئیس دیوان محاسبات به مردم اطمینان داد که همه دستگاه های دولتی اعم از کشوری و لشکری تحت نظارت دقیق دیوان محاسبات قرار دارد و تخلف و فسادی از دید دیوان پوشیده نیست و گفت: دیوان تلاش دارد به شکلی عمل کند که بودجه کشور به هدف نهایی خود دست یابد.

وی بی انضباطی مالی را یکی از علت های مهم وجود فساد خواند و گفت: شاید بی انضباطی مالی ناشی از ناآگاهی مسئولان یا کثرت قوانین و مقررات باشد اما در هر صورت بی انضباطی مالی زمینه ساز فساد است.

رئیس دیوان محاسبات یکی از علت های مهم بی انضباطی مالی را عدم وجود کنترل های داخلی خواند و گفت: باید کنترل های داخلی در دستگاه های دولتی به گونه ای باشد که از کثوت جلوگیری کند.

وی پرونده فساد سه هزار میلیاردی را یکی از مصادیق عدم وجود کنترل داخلی خواند و گفت: زمانی که کنترل داخلی در بانک وجود نداشته باشد فرد با رئیس شعبه تبانی می کند اما وقتی سیستم کنترل داخلی وجود داشته باشد حتی اگر متخلف با یک نفر  تبانی کند نمی تواند با کل مسئولان تبانی کند.

رحیمی با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد با سخنرانی و نصیحت امکان پذیر نیست اظهار داشت: در کشور ما مصادیق فرار مالیاتی بسیار زیاد است که علت آن عدم وجود سیستم است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر از مشتریان در فروشگاه ها مالیات بر ارزش افزوده اخذ می شود اما معلوم نیست به خزانه برود چون سیستم وجود ندارد باید استفاده از سیستم های الکترونیکی در دستور کار دستگاه های دولتی قرار گیرد.

رئیس دیوان محاسبات با تاکید بر لزوم ایجاد سیستم جامع مالیاتی گفت: این سیستم از فرار مالیاتی جلوگیری می کند و سازمان مالیاتی در حال طراحی آن است.

وی با انتقاد از عملکرد بانک ها در حوزه پولشویی گفت: طبق قانون اگر پول نقد از یک مبلغی بیشتر باشد باید منشا آن مشخص باشد و بانک ها نمی توانند این پول را سپرده گذاری کنند اما چون سیستم وجود ندارد و بانک ها می خواهند درآمد شعبه را بالا اعلام کنند پول را دریافت می کنند که این امر خلاف قانون است.

رحیمی درخصوص بررسی پرونده ای در مجلس در مورد فساد دولت گذشته در جابه جایی ارز گفت: در مقطعی در دولت قبل قوه مجریه برای کنترل بازار دخالت کرد و یک سری ارز از طریق صرافی ها وارد بازار شد که در این اقدام فساد وجود داشت.

رئیس کل دیوان محاسبات اظهار کرد: رسانه ها این فساد را علنی کردند و دیوان محاسبات نیز ورود کرد. ما باید کمک کنیم جامعه آرام باشد و دستگاه های نظارتی هم کار خود را انجام دهند.

 

 

کد N630928

وبگردی