آفتاب

مدارسی در ترکیه که افراطی‌گری را به کودکان سوری آموزش می‌دهند

مدارسی در ترکیه که افراطی‌گری را به کودکان سوری آموزش می‌دهند

خطرناک‌ترین مساله‌ای که کودکان سوریه در پوشش آموزش با آن مواجه هستند، افکار تندروی و تکفیری است که در داخل ترکیه به آنها تلقین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، براساس گزارش‌های متعدد فعالان سوری، حدود 85% مدارس سوریه در کشور ترکیه مدارس با رویکردهای مذهبی هستند که به کودکان اندیشه‌های تندروی را تلقین می‌کنند و این مدارس به جز گروه «الناجیه» همه چیز را نشانه کفر می‌دانند.

براساس گزارش فعالان سوریه این رویکرد به شکلی در مدارسی که نیروهای اپوزیسیون سوریه بر آنها نظارت دارند، اجرا می‌شود.

به تازگی و پس از فشارهای اتحادیه عرب بر این مدارس، شیوه میانه روی از سوی این مدارس در پیش گرفته شده و ماده درسی آموزش قومی گرایی و بخش‌هایی از کتاب تاریخ حذف و درس تربیت اسلامی جایگزین آن شده است.

این مدارس براساس دو ایدئولوژی شکل گرفته‌اند؛ نخست مدارسی که تحت نظارت سازمان‌ها و موسسات وابسته به گروه اخوان‌المسلمین هستند با این تفاوت که شیوه‌های این مدارس در مقایسه با رقبای وهابی خود کمی معتدل‌ترند و دوم اینکه مدارسی که با اندیشه‌های وهابی تحت نظارت و حمایت مالی شیوخ عربستانی وجود دارند.

طبق این گزارش، مدارس نیروهای مخالف سوریه شبیه به مدارس مذهبی است با وجود اینکه این مساله در ساختار این مدارس تعیین نشده اما بیشتر کادر تدریس همین شیوه را در پیش گرفته‌اند. از جمله مدارس سوری که تحت نظارت «سازمان وطن» وابسته به گروه اخوان‌المسلمین هستند می‌توان به مدارس «نسل آزادی» در هاتای، غازی آنتپ و استانبول اشاره کرد.

همچنین مدارس «دختران آینده» در الریحانیه، آنتالیا و مدرسه و نسل‌های صلح در الریحانیه اشاره کرد.

پدیده «مدارس مذهبی تندروها» به ترکیه محدود نمی‌شود بلکه در اردوگاه زعتری اردن و عرسال لبنان هم دیده می‌شود.

بیشتر فعالان سوری بر این باورند که سازمان‌های بین‌المللی در توجه به این پدیده کوتاهی کرده‌اند و مساله آموزش و تلقین افکار تکفیری به کودکان را که به طور کلی با ماده 29 قانون بین‌المللی حقوق کودکان مخالف است، در نظر نگرفته‌اند.

طبق این قانون، آموزش کودک باید همراه با احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی او، آماده کردن کودکان برای زندگی و قبول مسوولیت در جامعه‌ای آزاد با روحیه تفاهم، صلح، سازش، برابری میان دو جنس و صداقت در گروه‌های مذهبی و ملی باشد.

مرکز حقوق کودکان سوریه تاکید کرد: غفلت از پرونده کودکان می‌تواند مانع هرگونه پروژه صلح در سوریه شود.

نسرین حسن، مدیر مرکز حقوق کودکان سوریه در گفت‌وگو با الاخبار گفت: در کنار تعرض‌های بزرگی که به حقوق کودکان سوری در ابعاد مختلف شده است، برنامه‌های پنهان و نامحسوس برنامه‌ریزی شده این گروه‌ها که در چارچوب آموزش در مناطق درگیری و برخی از کشورهای پذیرای پناهندگان انجام می‌شود.

مسوول تربیت نسل جدید تندروهایی هستند که در مقابل طرح‌های صلح می‌ایستند.

این مرکز اصول اولیه حل این مشکل را در تدوین برنامه‌ای ملی و یکپارچه برای رسیدگی به پرونده‌های کودکان، چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستند به‌خصوص چالش هویت و تعیین دوباره سیاست‌های موسساتی که با کودکان سر و کار دارند، می‌داند.

انتهای پیام

کد N630913

وبگردی