آفتاب
همایش وقف و رسانه

محمدی: باید نسبت به احیای فرهنگ وقف توجه ویژه شود

محمدی: باید نسبت به احیای فرهنگ وقف توجه ویژه شود

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: وقف وظیفه همگانی است و باید به صورت عمومی نسبت به احیای فرهنگ وقف توجه شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: وقف وظیفه همگانی است و باید به صورت عمومی نسبت به احیای فرهنگ وقف توجه شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در ششمین همایش وقف و رسانه که با حضور جمعی از واقفین و اصحاب رسانه و خانواده‌های شهدا در تالار وحدت برگزار شد، با بیان این‌که «در وقف دو نگاه کلی و جزئی وجود دارد» اظهار کرد: نگاه جزئی وقف مربوط به مشکلات جامعه و نیازهای نیازمندان است و نگاه کلی به وقف این است که وقف یکی از اهداف مهم در اسلام است و نقش اساسی و مهمی ایفا می‌کند.

وی تأکید کرد: وقف قبل و بعد از اسلام و در بین تمامی ادیان وجود داشته است. وقف در تمدن سازی و فرهنگ الهی نقش اساسی ایفا می‌کند. در قبل از اسلام تمام کلیساها و معابد وقف بود. در تاریخ اسلام هم اولین اقدام پیامبر (ص) ساخت مسجد بود و این مسجد به عنوان یک موقوفه ثبت شد. در طول 14 قرن که از اسلام می‌گذرد این نگاه بوده، هست و باید باشد و تمام دستگاه‌ها باید به ‌آن توجه کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در جامعه اسلامی کسی را پیدا نمی‌کنید که مدیون وقف نباشد. وقف وظیفه همگانی است و باید به صورت عمومی نسبت به احیای فرهنگ وقف توجه شود. ما باید در جامعه بدانیم که فرهنگ وقف چیست و به آن اهمیت بدهیم.

محمدی ادامه داد: فرهنگ وقف یعنی این‌که انسان به فکر دیگران و نسل آینده خود باشد و نسبت به سرنوشت دیگران بی‌اهمیت نباشد. فرهنگ وقف در یک جمله از پیامبر اسلام (ص) معنی می‌شود. پیامبر اسلام می‌فرمایند کسی که نسبت به امور مسلمانان اهتمام و توجه نداشته باشد مسلمان نیست. وقف یعنی فردی که یک عمر زحمت کشیده اکنون از این زحمت او سایرین هم بهره ببرند که به خود او هم بهره‌ای می‌رسد.

وی تأکید کرد: در کشور ما در 11 قرن پیش وقف برای خدمت به مومنین فعال بوده است. موقوفه‌ای را در یازده قرن پیش داریم که در اصفهان وقف شد و اکنون این موقوفه که 28 هکتار است در اختیار انرژی هسته‌ای و فعالیت‌های آن است.

ادامه دارد...

کد N630621

وبگردی