آفتاب

اولین حضور نماینده فلسطین در دادگاه بین‌المللی/دیدارهای امروز کری با عریقات و هیات عربی

اولین حضور نماینده فلسطین در دادگاه بین‌المللی/دیدارهای امروز کری با عریقات و هیات عربی

نماینده فلسطین در سازمان ملل تاکید کرد که پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در زمان خود یعنی فردا (چهارشنبه) در شورای امنیت مطرح خواهد شد، مگر اینکه در نشست سرنوشت‌ساز امروز جان کری با عریقات تصمیمی خلاف آن اتخاذ شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط،

ریاض منصور تاکید کرد که تمام فلسطینی‌ها خواهان پیوستن فلسطین به دادگاه کیفری بین‌المللی آن هم در وقت مناسب هستند.

ریاض منصور به موجب بند 94 اساسنامه مجمع دادگاه کیفری بین‌المللی در مقر سازمان ملل، برای اولین بار برای شرکت در نشست این مجمع دعوت شده و در این مجمع سخنرانی کرد.

به موجب این بند، کشور غیرعضو و به عنوان ناظر در این دادگاه می‌تواند به منظور گفت‌وگوهای لازم، یک نماینده از جانب خود به این مجمع اعزام کند.

فلسطینی‌ها در نوامبر گذشته توانستند به صف کشورهای ناظری که عضو سازمان ملل نیستند، بپیوندند و به آنها حق عضویت در برخی توافقنامه‌های بین‌المللی از جمله معاهده رم داده شد.

این حق عضویت به فلسطینی‌ها اجازه می‌دهد تا علیه رژیم صهیونیستی و جنایات آن به دادگاه کیفری بین‌المللی شکایت کنند.

ریاض منصور در ادامه افزود: در واقع در حال حاضر فلسطینی‌ها و نهادهای سیاسی و رهبران آنها درباره پیوستن به دادگاه کیفری با هم توافق نظر دارند و رهبران ما در وقت مناسب تصمیم خواهند گرفت که صد و بیست و سومین کشور عضو دادگاه کیفری بین‌المللی تعیین شوند.

وی تاکید کرد: فلسطینی‌ها خواهان این هستند تا در دادگاه کیفری بین‌المللی، عدالت واقعی در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی علیه بشریت اجرا شود.

ریاض منصور در همین خصوص اعلام کرد: ما تصمیم گرفتیم که فردا پیش‌نویس خود را به شورای امنیت ببریم چراکه بیش از این نمی‌توانیم منتظر بمانیم و همگان به خوبی می‌دانند که در حال نزدیک شدن به این لحظه و روز سرنوشت‌ساز هستیم.

نماینده فلسطین در سازمان اعلام کرد: بهتر است که آمریکا هم‌اکنون به منظور مذاکرات سازنده در این خصوص از پیش‌نویس کشورهای اروپایی حمایت کند.

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل اعلام کرد: مذاکرات ما با اروپایی‌ها در خصوص پیش‌نویس قطعنامه فرانسه است که همسو با پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی است، اما اختلافات ما اکنون با واشنگتن است.

از سوی دیگر، منابع برجسته فلسطینی اعلام کردند که تعیین زمان چهارشنبه برای ارائه این پیش‌نویس یک طرح اولیه بود و هدف از تعیین این زمان اعمال فشار بر آمریکایی‌ها آن هم قبل از دیدار جان کری با صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطین و همچنین تحت فشار قرار دادن فرانسوی‌ها برای اتخاذ تصمیمی در سریع‌ترین زمان ممکن بود.

این منابع اعلام کردند که موضوع عدم ارائه پیش‌نویس قطعنامه فلسطینی‌ها به شورای امنیت طی فردا منوط به نتایج دیدار جان کری، وزیر خارجه آمریکا با صائب عریقات است.

قرار است جان کری امروز با صائب عریقات رخصوص ارائه پیش‌نویس فلسطینی‌ها به شورای امنیت در لندن دیدار کند.

جان کری همچنین با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب دیدار خواهد کرد.

یک منبع آگاه در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: کری و عریقات به طور گسترده‌ای درخصوص امنیت اسرائیل و تحولات در سازمان ملل گفت‌وگو خواهند کرد.

جان کری همچنین روز گذشته با همتای فرانسوی، انگلیسی و آلمانی خود دیدار کرد.

جان کری در دیدار امروز خود با صائب عریقات سعی دارد تا مانع تحویل پیش‌نویس قطعنامه فلسطینی‌ها به شورای امنیت سازمان ملل شود.

منابع اعلام کردند، در صورتی که کری امروز پیشنهادات جدیدی را به عریقات و مسوولان عرب ارائه کند، احتمالا رای‌گیری درخصوص ارائه پیش‌نویس به شورای امنیت به تاخیر می‌افتد.

از سوی دیگر، دینا قعوار، نماینده اردن در سازمان ملل اعلام کرد: تاکنون طرح فوری برای به رای گذاشتن پیش‌نویس قطعنامه صورت نگرفته و همه ما منتظر نتایج مذاکرات وزیر خارجه آمریکا هستیم تا ارزیابی کنیم که اقدامات بعدی چگونه خواهد بود.

انتهای پیام

کد N630593

وبگردی