آفتاب
داریوش قنبری در گفت‌وگو با ایلنا:

وحدت نانوشته‌ای میان بزرگان اصلاحات وجود دارد

وحدت نانوشته‌ای میان بزرگان اصلاحات وجود دارد

در انتخابات مجلس آینده و در حمایت از لیست‌ انتخاباتی اصلاح‌طلبان٬ همچون انتخابات ریاست جمهوری سال 92 امکان وحدت بزرگانی چون آیت الله هاشمی، سید محمد خاتمی و ناطق نوری وجود دارد.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اینکه جریان مقابل تحت عنوان وحدت همایش‌هایی را برگزار می‌کند، نشان از عمق شکاف‌های درونی این جریان دارد و نشان می‌دهد که این شکاف‌ها بیش از آن است که به سادگی و با برگزاری تنها چند همایش بتوان آن‌ها را برطرف کرد.

داریوش قنبری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به ایجاد تشکیلات جدیدی مثل ندا در جریان اصلاحات گفت: ایجاد این تشکیلات جدید قطعا تهدیدی برای وحدت اصلاح‌طلبان نخواهد بود ما باید فعالیت تشکل‌های جدید را جایگزین تشکل‌هایی بدانیم در چند سال گذشته فعالیتشان به تعطیلی کشیده شد. در خصوص ضرورت تجدید حیات حزبی و تشکیلاتی در جریان اصلاحات تردیدی وجود ندارد. تعدد تشکل‌ها را نباید به معنای عدم انسجام اصلاح‌طلبان تلقی کنیم.

همایش‌های وحدت در اصولگرایان، نشان از عمق شکاف‌های درونی این جریان دارد

وی با بیان اینکه قدرت لیدرهای جریان اصلاحات و هم‌عقیده بودن آن‌ها به نوعی وحدت جریان اصلاحات را تضمین می‌کند، گفت: بنابراین ما نباید نگران باشیم با اضافه شدن به تشکل‌های موجود خطری برای وحدت اصلاح‌طلبان ایجاد شود.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم با اشاره به فعالیت‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس آینده گفت: اینکه جریان مقابل تحت عنوان وحدت همایش‌هایی را برگزار می‌کند، نشان از عمق شکاف‌های درونی این جریان دارد و نشان می‌دهد که این شکاف‌ها بیش از آن است که به سادگی و با برگزاری تنها چند همایش بتوان آن‌ها را برطرف کرد.

وی ادامه داد: جریان اصولگرا امروز با چند مشکل اساسی مواجه است؛ اول شکل‌گیری جریان افراطی تحت عنوان پایداری است که به نوعی جریان اصولگرا را دچار انشقاق ساختاری کرده از سوی دیگر این جریان دو شخصیت مهم و تاثیرگذار خود را در ایام اخیر از دست داده است. به نظر من درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی و حبیب‌الله عسگراولادی ضربه اساسی در وحدت اصولگرایان بود؛ با توجه به اینکه این شخصیت‌ها نقش رهبری جریان اصولگرا را داشتند، تلاش می‌کردند تا اختلافات موجود را به نوعی مدیریت کنند. به نظر می‌رسد در فقدان این رهبران پرنفوذ٬ پروسه به وحدت رسیدن اصولگرایان با مشکل مواجه شود.

قنبری خاطرنشان کرد: اینکه اصولگرایان فعالیت‌های انتخاباتی خود را پیش از موعد آغاز کردند، نشان از نگرانی جدی آن‌ها در بحث رسیدن به وحدت دارد در مقابل اصلاح‌طلبان این مشکل را ندارند. اصلاح‌طلبان درون خود طیفی که اختلاف فکری فاحشی با بدنه این جریان داشته باشد٬ ندارند در حالیکه جبهه پایداری در جریان اصولگرا همواره نقش فرزند ناخلف را برای اصولگرایان داشته است.

وی افزود: علی‌رغم تعدد تشکل‌ها در جریان اصلاحات همه می‌دانند اصلاحات از حدود ۲۰ حزب یا تشکل شکل گرفته که الان هم در‌‌ همان حدود است اگر هم تشکل جدیدی در این دوره اضافه شده به هر حال همچنان وحدت فکری و اندیشه‌ای در میان اصلاح‌طلبان حاکم است و نگرانی خاصی برای از دست دادن وحدت میان اصلاح‌طلبان وجود ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اصلاح‌طلبان هم فعالیت‌های انتخاباتی خود را دارند برخی از احزاب جریان اصلاحات هم‌اکنون در حال پرداختن به تجدید حیات خود هستند مثل حزب کارگزان سازندگی و حزب اعتماد ملی. در این میان برخی احزاب مثل ندای ایرانیان نیز تازه شکل گرفته‌اند از سویی عارف هم تشکیلاتی را برای ایجاد وحدت میان اصلاح‌طلبان تدارک دیده است. شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز در حال ایفای نقش کلیدی خود است بنابراین به نظر من اصلاح‌طلبان هم در مورد انتخابات مجلس آینده ساکت ننشسته‌اند و در حال تدارک فعالیت‌های خود هستند.

قنبری یادآور شد: در انتخابات مجلس آینده و در حمایت از لیست‌ انتخاباتی اصلاح‌طلبان همچون انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ امکان وحدت بزرگانی چون آیت الله هاشمی، سید محمد خاتمی و ناطق نوری وجود دارد. این وحدت به شکل نانوشته‌ای طی این سال‌ها پدید آمده و در انتخابات سال آینده مجلس نیز تداوم خواهد داشت.

در انتخابات مجلس آینده و در حمایت از لیست‌ انتخاباتی اصلاح‌طلبان همچون انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ امکان وحدت بزرگانی چون آیت الله هاشمی، سید‌محمد خاتمی و ناطق نوری وجود دارد. این وحدت به شکل نانوشته‌ای طی این سال‌ها پدید آمده و در انتخابات سال آینده مجلس نیز تداوم خواهد داشت.

تفکر حاکم بر صدا سیما در این سال‌ها بیشتر در جبهه پایداری مشاهده شده است

داریوش قنبری همچنین در گفت‌وگو با اشاره به عملکرد سازمان صدا و سیما یادآور شد: رسانه ملی در ده سال گذشته تنها عنوان رسانه ملی را یدک کشید این رسانه به شدت در این مدت عملکرد جناحی پیدا کرد نه تنها در کنترل یک طیف یعنی اصولگرایان بلکه به اعتقاد من رسانه ملی در این مدت در خدمت افراطی‌ترین دیدگاه این جریان قرار داشت.

وی افزود: تفکر حاکم بر صدا سیما در این سال‌ها بیشتر در جبهه پایداری مشاهده شد که این مسائل در کل باعث شد نوعی بیگانگی نسبت به رسانه ملی در میان عامه مردم شکل بگیرد و بسیاری از مردم در این سال‌ها به سمت کانال‌های ماهواره‌ای روی آوردند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: در مجموع در این سال‌ها رسانه ملی تریبون جناح خاصی بود که به نمایندگی از این جناح عمل می‌کرد این ساختار همچنان نیز‌‌ همان ساختار فکری گذشته است بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که سیاست‌های حاکم بر این سازمان یک شبه تغییر پیدا کند گرچه نقش مدیریت اساسی است. سرافراز اگر بتواند این ساختار فکری را متحول کند و ساختاری را طراحی کند که همه طیف‌ها در رسانه ملی دیده شوند، شاید بتواند این رسانه را به معنای اصلی خود نزدیک کند در غیر اینصورت تداوم روند گذشته تغییر خاصی را ایجاد نمی‌کند.

وی گفت: معتقدم که ریاست فعلی سازمان صدا و سیما دید بازتری از ضرغامی خواهد داشت اما تلاش او برای ایجاد تحول در ساختار فکری سازمان صدا و سیما معیار موفقیت و یا عدم موفقیت او در آینده خواهد بود.

کد N630557

وبگردی