آفتاب
ظریف با انتشار مقاله ای در نشریه اتریشی:

دولت و ملت ايران با صلابت بر تمام خواسته های به حق خود ایستاده اند

دولت و ملت ايران با صلابت بر تمام خواسته های به حق خود ایستاده اند

وزیر امور خارجه تآکید کرد:دولت و ملت ايران با صلابت بر تمام خواسته هاي به حق خود در چارچوب قوانين و نرم­هاي بين المللي ايستاده­ اند و هرگز مرعوب و مغلوب بدخواهي شواليه­ هاي سياهی و تاریکی نخواهند شد.

به گزارش خبرنگار مهر، «بنیادهای به هم وابسته صلح و امنیت جهانی» مقاله ای است که روز گذشته به قلم محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در یک نشریه اتریشی منتشر شد. 

ظریف در این مقاله به روابط بین الملل و نقش دولت ها در صلح جهانی پرداخته است . متن کامل این مقاله را که در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته است در زیر می خوانید: 

 

بنيادهاي به هم وابسته صلح و امنيت جهاني

به نام خداوند که نامش يادآور همه خوبي هاست

"پيامبر است آنکو با دستان خود بذري جاودان از عشق بکارد

وآنکو قلبش از مهر, از  ايثار  و عشق مالامال باشد کرده­هايش پيامبرانه است

چنين کسي روحي دارد که در رودهاي جوشيده از صلح و آرامش شنا مي کند

و قلبي که از محبت و عشق بي پايان, بي محابا در فوران است

و غرقه درياي بي کرانه محبت است "                                 

                                               اشتفان تسوايگ شاعر پرآوازه اتريشي

براي چند دوره مذاکرات ميان جمهوري اسلامي ايران با کشورهاي ديگر (1+5) که به مذاکرات هسته­ اي موسوم شده و اينجانب و هيئت همراهم نمايندگي دولت و ملت بزرگ و شريف کشورم را در آن بر عهده داشته ايم، در شهر تاريخي و زيباي  وين در کشور اتريش برگزار گرديد و دولت و مردم اتريش ميزبان ما در اين مذاکرات بوده اند. حکم ادب است که از دولت و مردم فرهنگ دوست، خوب و مهربان جمهوري اتريش تشکر کنم. از وزير محترم امور خارجه و معاونان ايشان نيز که براي برگزاري موفقيت آميز اين نشست ها تلاش نموده­اند، سپاسگزاري مي­کنم.

واقعيت آن است که نگاه جمهوري اسلامي ايران به­ ويژه رئيس جمهور روحاني به اتريش يک نگاه ويژه و مبتني بر احترام و برادري است که ريشه در تاريخي از پيوندهاي مبتني بر[keyword] بنيادهاي فرهنگي، علمي و اقتصادي دو کشور دارد. خوشبختانه اراده سياسي بسيار خوبي که در رهبران دو کشور براي گسترش همکاري ها وجود دارد، شرايط خوبي را براي گسترش اين پيوندها در همه زمينه­ها فراهم آورده است. باور دارم که با استفاده از فرصت­ها و ظرفيت­هايي که هم اکنون در هر دو طرف موجود است، مي توانيم افق ­هاي جديدي را در روابط دوجانبه بگشائيم.

صحنه کنوني روابط بين الملل شرايط، فرصت ها و در عين حال چالش هاي گوناگوني را پيش روي تمامي کشورها قرار داده است. تقريبا ديگر نمي توان مشکل و يا موضوعي را مختص يک کشور و يا يک منطقه تعريف کرد. جهان امروز گرچه با جهش هايي بلند در زمينه دانش و فن آوري و تکنولوژي پيشرفته به سوي يکپارچگي بيشتر قدم برمي دارد، اما در عين حال با مشکلاتي دست به گريبان است که به همان اندازه جهاني و همگاني هستند و حل آنها جز در سايه همکاري هاي دوجانبه و چند جانبه و رايزني هاي منطقه اي و بين المللي و تقويت اعتماد متقابل ميان کشورها ميسور نيست؛ اصل تعامل و گفتگو در شمار ضرورت هاي راهبردي براي همه دولت ها و کشورهايي است که به آينده امن بشريت و جهان دور از خشونت مي انديشند.

بدون ثبات و امنيت هيچ روند مثبتي در روابط بين کشورها و در درون جوامع شکل نخواهد گرفت. ثبات و امنيت زير بناي توسعه اقتصادي و شکوفايي همه ملت ها و جهان هستي است. اگر کسي به راستي خواهان ريشه کني فقر، بيماري، جهل و بي سوادي، تروريسم ، نقض حقوق شناخته شده انساني ، قاچاق مواد مخدر ، برده داري مدرن و قاچاق انسان و ده ها مشکل عميق بشريت قرن 20 و 21 است، بايد براي ايجاد و گسترش صلح و ثبات پايدار و مبتني بر حقوق همه انسان ها تلاش کند. بدون ثبات و امنيت پايدار مبارزه با هر يک از اين موضوعات نفس­گير نه تنها مشکل که گاه غير ممکن است. رابطه ديالکتيک و متقابلي که بين موضوعاتي چون فزوني فقر و گسترش تروريسم و ناامني وجود دارد، در همين پيوند بسيار با اهميت تلقي مي­گردند.

مناطقي از جهان و از جمله منطقه ما؛ منطقه خاورميانه در شرايط حساس و شکننده­اي قرار دارد و با تهديدهاي ويرانگري همانند فرقه گرايي، افراط گرايي، تروريسم و جنگ هاي ويرانگر داخلي مواجه است. اما آنهايي که تاريخ برايشان تنها ورق نوشته هايي رها در گردبادهاي زمان­هاي دور نيست, به خوبي در مي­يابند که اين امور تهديدهايي نيستند که در يک جا محصور بمانند و خود را در جغرافياي خاصي محدود سازند. مهاجرت­هاي دسته جمعي، پرخطر و بي رويه به جهان غرب اثرات ناامني و فقر را به همه ما گوشزد مي کنند؛ به­سادگي پيداست که تروريسم و افراط گرايي کوري که در برخي از کشورهاي منطقه گسترش يافته، در حال سرريز به نقاطي است که تا ديروز منطقه امن و بي خطر شمرده مي­شدند. تنوع و تکثر مليت­هايي که در گروه­هاي تروريستي مشاهده مي­شوند، بهترين گواه براي چنين دريافتي است و لازمه مبارزه موثر با اين تهديدها هوشياري، همکاري، تعامل و رفتار حکيمانه و مآل انديش رهبران تمام کشورها و رايزني­هاي مستقيم و مستمر آنها با يکديگر است.

همه ما بايد بپذيريم که تنها از طريق گفتگو و نه تهديد و نه تحقير و نه تحريم و تنها با تکيه بر مشترکات گسترده اي که تمام ملت ها با يکديگر دارند و با احترام به اصول حقوق بين الملل و با پذيرش حقوق و کرامت انساني, جوامع و دولت ها ستون هاي بناي صلح را محکم تر سازيم و بر اساس موضع برابر و مصالح مشترک و احترام متقابل و با در نظر گرفتن منافع همه کشورها سازوکارهايي با ثبات تر را براي امنيت و صلح بين ­المللي طراحي کنيم. اين اعتقاد قلبي ما است که شکوفايي و توسعه تمام کشورهاي جهان در پيوندي مستقيم با يکديگر بوده و بر همين بنياد همچون گذشته بر اصل گفتگو و تعامل سازنده و بر تلاش هاي مشترک براي حل و فصل مسائل و معضلات جهاني تاکيد داريم.

ترديدي در کار نيست که دولت و ملت جمهوري اسلامي ايران با صلابت و استواري تمام بر تمام خواسته هاي به حق و قانوني خود در چارچوب قوانين  و نرم­هاي شناخته شده بين المللي ايستاده­ اند و هرگز مرعوب و مغلوب بدخواهي شواليه­ هاي سياهي و تاريکي نخواهند شد. با وجود اين، مردم ايران همواره نشان داده اند که ملتي صلح جو و خواهان تعامل با هر ملتي هستند که دستي را به دوستي و نه به قصدي ديگر به سوي آنها دراز مي­کند؛  چنين دستي در فرهنگ ما همواره سزاوار به گرمي فشردن است.

اين مقال را با شعري از شاعر اتريشي اشتفان تسوايگ با مضمون محبت و عشق به همه هستي گشودم و آن را با شعري از شاعر پر آوازه کشورم حافظ شيرازي به پايان مي آورم که:

درخت دوستي بنشان که کام دل به بار آرد

نهال دشمني برکن که رنج بي شمار آرد

محمدجواد ظریف |، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

کد N630553

وبگردی