آفتاب

رایزنی کری با وزرای اروپایی درباره طرح فرانسه در مورد فلسطین

رایزنی کری با وزرای اروپایی درباره طرح فرانسه در مورد فلسطین

وزیر امور خارجه آمریکا در پاریس با همتایان فرانسوی، انگلیسی و آلمانی خود دیدار کرد و درخصوص قطعنامه تحت حمایت پاریس در رابطه با فلسطین گفت‌وگوهایی صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، گفت‌وگوی جان کری، وزیر خارجه آمریکا در پاریس پس از دیدار وی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در رم صورت گرفت. طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، کری و نتانیاهو گفت‌وگوی مفصلی درباره امنیت اسرائیل و تحولات در سازمان ملل داشتند.

جان کری در سومین مقصد سفرش دوشنبه شب وارد لندن شد تا با همتایان اروپایی خود دیدار کند. تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده است که فردا (چهارشنبه) پیش نویسی را به سازمان ملل تقدیم می‌کند که طبق آن نیروهای اسرائیلی ظرف دو سال از اراضی فلسطین خارج شوند.

فرانسه نیز در واکنش به آن پیش نویس منعطف‌تری را آماده کرده و طبق آن ضرب‌الاجل دو ساله برای به نتیجه رسیدن معاهده صلح تدوین کرده اما در آن اشاره‌ای به خروج نیروهای اسرائیلی نشده است.

ایالت متحده آمریکا به صورت سنتی از حق وتوی خود برای محافظت از متحد نزدیکش اسرائیل استفاده می‌کند اما مقام‌های آمریکایی همراه کری گفته‌اند که واشنگتن هنوز در این باره تصمیم نگرفته است. یکی از مقام‌های آمریکایی گفت: واشنگتن هنوز مشخص نکرده که از حق وتو استفاده می‌کند و یا از ابتکار عمل فرانسه پشتیبانی می‌کند. مسائل خاصی وجود دارد که ما هرگز از آن حمایت نمی‌کنیم.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه گفته است که به دنبال تدوین قطعنامه‌ای هستند که همه از آن حمایت کنند. حتی اگر فلسطینی‌ها طرحی را در دست داشته باشند، آمریکایی‌ها گفته‌اند که آن را وتو می‌کنند. اردن که قرار است قطعنامه فلسطین را تقدیم سازمان ملل کند، می‌گوید که طرح فوری برای به رای گذاشتن آن در سازمان ملل در دست ندارند.

سفیر اردن درباره سازمان ملل گفت: جان کری، با شماری از وزرای اروپایی دیدار کرده است و ما منتظریم ببینیم نتیجه آن چه می‌شود.

انتهای پیام

کد N630501

وبگردی