آفتاب
همایش وقف و رسانه

ابوترابی‌فرد: رسانه‌ها در ترویج فرهنگ‌ وقف بسیار تاثیرگذار هستند

ابوترابی‌فرد: رسانه‌ها در ترویج فرهنگ‌ وقف بسیار تاثیرگذار هستند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وقف ثمره پیوند دین، عقل و ثروت است و اگر این سه مقوله در انسانی شکل بگیرد راه برای خلق یک اثر ماندگار فراهم می‌شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسن ابوترابی‌فرد در ششمین همایش وقف و رسانه که در تالار وحدت با حضور جمعی از مدیران، مسئولان و اصحاب رسانه و وقف برگزار شد، با بیان این‌که «وقف مقوله مهمی در جامعه است و باید به آن بپردازیم» اظهار کرد: توسعه معرفتی، اخلاقی و علمی دنیای اسلام و ایران اسلامی مرهون فرهنگ وقف در جهان اسلام است و امروز ما هم باید از این چشمه جوشان بهره ببریم.

وی تاکید کرد: برای بهره‌وری بیشتر از فرهنگ وقف باید برنامه ریزی داشته باشیم. ما تقریبا از این فرهنگ بسیار متعالی بهره‌وری در کشور نداریم. متاسفانه در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سایر مسائل از این ظرفیت عظیم دینی فاصله داریم. امیدواریم روزی به معنای واقعی کلمه از تمام سرمایه‌های وقف که در دستان‌مان است آنگونه که باید استفاده کنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که «اصحاب رسانه در ترویج و فرهنگ‌سازی وقف بسیار تاثیرگذار هستند» گفت: در دنیای امروز رسانه‌ها بالاترین ظرفیت را در خلق پیام و انتقال آن به دنیا ایفا می‌کنند. ما برای انتقال پیام یک راه پیش رو داریم و آن استفاده صحیح از رسانه‌هاست و توجه مدیریت سازمان اوقاف و امور خیریه به حوزه رسانه دلیل هوشمندی مدیران این سازمان است.

وی تصریح کرد: دنیای غرب برای انتقال پیام خود یک ابزار دارد آن هم رسانه است که از رسانه‌های تصویری، مکتوب و مجازی بهره می‌برد و فضای گسترده‌ای برای انتقال پیام در اختیار دارد. برای موفقیت در حوزه رسانه باید چند نکته را مورد توجه قرار دهیم ابتدا اینکه کیفیت پیام را بالا ببریم. پیام‌ها باید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشند و پاسخگوی مخاطب باشند.

وی تاکید کرد: آن رسانه‌ای می‌تواند رسالت خود را محقق سازد که در بالاترین سطح از کیفیت قرار داشته باشد. با ارتقای سطح کیفیت انگیزه برای مراجعه به محصول نیز افزایش پیدا می‌کند. برای ارتقای سطح کیفیت مثال واضح آن مجموعه تلویزیونی پرده‌نشین است که در جذب مخاطب از نمره ممتاز و قابل قبولی برخوردار است و مخاطب‌های بسیار زیادی را به خود جذب کرده است.

ابوترابی ادامه داد: دومین ویژگی یک اثر انتقال پیام است. رسانه‌ها باید اطلاعات واقعی و قابل اعتماد را به مخاطب بدهند و در مجموعه پرده‌نشین اطلاعات آن به واقعیت نزدیک و قابل اعتماد است. متاسفانه بسیاری از آثار ما از این ویژگی فاصله گرفته‌اند و باید برای تبیین جایگاه وقف در کشور کارگروه‌هایی را دعوت کنیم که به مشارکت و ترویج فرهنگ وقف بپردازند و اطلاعات صحیحی را به مخاطبان ارائه بدهند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ویژگی سوم رسانه‌ها رعایت اخلاق است در هر جامعه‌ای اصولی تعریف شده که باید رسانه‌ها به آن احترام بگذارند و باید آثار مثبت و قابل قبول را ارائه بدهند. قطعا آثار منفی و بی‌اساس در کاهش جذب مخاطب تاثیرگذار است. امروز یکی از اهداف رسانه‌های بیگانه فرو ریختن مبانی اعتقادی و اساسی مردم است. غرب برای ترویج فرهنگ خود بر روی رسانه‌ها تاکید بسیار زیادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی بعدی رسانه‌ها این است که از بهترین فناوری‌ها در رسانه‌های خود بهره ببرند و از تمام ظرفیت‌ها به هر میزان که می‌توانند استفاده کنند. امیدوارم یکی از دستاوردهای این همایش تلاش برای ارتقای آسان و کیفیت پیام و اطلاعات و اخلاق به مخاطبان باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: سرمایه‌های وقف باید آنگونه که هستند در کشور حفظ شوند و خوشبختانه مدیریت سازمان اوقاف به این مقوله اهمیت بسیار زیادی می‌دهد. حمایت و پشتیبانی از 10 هزار بیمار، 24 هزار نیازمند، سه هزار هیات و میلیاردها تومان سرمایه برای ترویج فرهنگ سوگواری و عزاداری در کشور و بازخوانی دست نوشته‌های واقفین محترم از جمله کارهای بسیار مهم و هدفدار سازمان اوقاف است.

انتهای پیام

کد N630396

وبگردی