آفتاب

شورای امنیت برای رسیدگی به پرونده حقوق بشر کره‌شمالی نشست برگزار می‌کند

شورای امنیت برای رسیدگی به پرونده حقوق بشر کره‌شمالی نشست برگزار می‌کند

شورای امنیت سازمان ملل در بحبوحه درخواست‌ها برای ارجاع مسئله کره شمالی به دادگاه بین المللی کیفری به خاطر جنایت علیه بشریت، در چند روز آتی برای مذاکره درباره سوابق حقوق بشر کره شمالی نشستی را برگزار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سخنگویی از جمهوری چاد که ریاست شورای امنیت را برعهده دارد، گفت این شورا پس از هفته‌ها مذاکره 22 یا 23 دسامبر (اول یا دوم دی) را به عنوان تاریخ برگزاری نشست درباره نقض حقوق بشر کره شمالی تعیین کرد.

وی افزود، یکی از مقامات حقوق بشر سازمان ملل گزارشی را در شورای امنیت 15 عضوی ایراد خواهد کرد. تاریخ دقیق این نشست زمانی مشخص می‌شود که این مقام حضور خود را در این مذاکرات تایید کند.

10 تن از سفرای 15 کشور عضو شورای امنیت در ماه جاری میلادی خواستار برگزاری نشستی شده بودند اما با مخالفت جدی چین و روسیه مواجه شدند که می‌گفتند، به این مساله باید شورای حقوق بشر سازمان ملل رسیدگی کند.

این 10 سفیر با اشاره به داده‌های گزارش یکی از کمیسیونهای تحقیقاتی درباره کره شمالی که در فوریه سال جاری میلادی منتشر شده، گفتند، نقض حقوق بشرکره شمالی تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است.

در این تحقیق که انجام آن یک سال به طول انجامید، تبعیدشدگان کره شمالی شهادت داده‌اند و این تحقیق شبکه وسیعی از کمپ‌های زندانی را ثبت کرده که 120 هزار تن در آن محبوس هستند و مورد شکنجه، اعدام بدون طی مراحل قانونی و تجاوز قرار گرفته‌اند.

کره شمالی همزمان با تلاش‌ها برای مسدود کردن این درخواست تحت رهبری استرالیا برای رسیدگی به سوابق حقوق بشر پیونگ یانگ در شورای امنیت، از این نهاد ارشد سازمان ملل خواست تا فورا به روش‌های بازجویی خشن سازمان سیا رسیدگی کند.

جاسونگ نام، سفیر کره شمالی در سازمان ملل، سازمان سیا را به انجام شکنجه و بازجویی به خصمانه‌ترین شیوه‌های قرون وسطی متهم کرده و آن‌ها را به عنوان شدیدترین نقض حقوق بشر در جهان توصیف کرد.

وی در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت از جمهوری چاد گفت، روش‌های بازجویی آمریکا که در گزارشی منتشر شده باید با تشکیل کمیسیونی برای تحقیق و پیگرد مسئولین این شکنجه‌ها مورد بحث قرار گیرد.

مجمع عمومی سازمان ملل قرار است در چند روز آتی درباره قطعنامه‌ای که از شورای امنیت خواسته تا پرونده کره شمالی را به دادگاه بین المللی کیفری ارجاع دهد، رای گیری کند.

این قطعنامه ماه گذشته میلادی با 111 رای موافق، 19 رای مخالف و 55 ممتنع تصویب شد. با این حال دیپلمات‌ها معتقدند که احتمالا چین از حق وتوی خود برای جلوگیری از ارجاع این پرونده به دادگاه بین المللی کیفری استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N630394

وبگردی