آفتاب
با تاکید بر نظارت بر طرح سازمان ملل،

اتحادیه اروپا از طرح دی میستورا درباره سوریه حمایت کرد

اتحادیه اروپا از طرح دی میستورا درباره سوریه حمایت کرد

وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در نشست بروکسل حمایت خود را از طرح فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه جهت پایان دادن به درگیری‌ها در حلب اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست خود در بروکسل حمایت خود را از طرح استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه برای ایجاد مناطق بدون درگیری جهت ورود کمک‌های بشردوستانه برای سوری‌هایی که بیش از سه سال است با جنگ دست و پنجه نرم می‌کنند، اعلام کردند.

براساس طرح دی میستورا، قرار است ابتدا درگیری‌ها در شهر حلب پایان یافته و پس از آن در مناطق دیگر نیز این طرح اجرا شود.

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در این نشست تصریح کرد: پیشنهاد دی میستورا برای پایان یافتن درگیری‌ها در حلب مساله‌ای حیاتی است و موجب بهبود اوضاع سیاسی، امنیتی و وضعیت آوارگان می‌شود. برای همین باید از تلاش‌های دی میستورا حمایت به عمل بیاید.

دی میستورا در این نشست طرح خود را برای پایان یافتن درگیری‌ها در حلب به وزرای اروپایی ارائه کرد و آنها را در جریان جزئیات این طرح گذاشت.

همچنین خوزه مانوئل گارسیا مرگایو، وزیر خارجه اسپانیا تاکید کرد: حلب می‌تواند به عنوان اولین منطقه برای اجرای این طرح در نظر گرفته شود و پس از آن در مناطق دیگر سوریه اجرا شود.

جان اسلبورن، وزیر خارجه لوگزانبورگ نیز تاکید کرد: اگر آتش‌بس در حلب تصویب شود اتحادیه اروپا باید آماده ارسال کمک‌های غذایی و دارو برای ساکنان حلب شود.

وی افزود: آتش‌بس بدون کمک روسیه، ایران، عربستان و اتخاذ اقدامات در چارچوب شورای امنیت ممکن نیست.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا همچنین بر لزوم ایفای نقش بیشتر و مهمتر برای حل بحران سوریه از طریق اقدامات مشخص و حمایت از تلاش‌های دی میستورا تاکید کردند.

در بیانیه پایانی این وزرا بر لزوم نظارت بر طرح دی میستورا تاکید شده است.

این وزرا همچنین ضمن ابراز نگرانی نسبت به وخامت اوضاع انسانی و امنیتی در سوریه اقدامات تروریستی گروه داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی را محکوم کردند.

وزرای اروپایی همچنین در بیانیه خود از تمامی طرف‌های سوری، منطقه‌ای و بین‌المللی خواستند تا اقدامات خود را در چارچوب بیانیه ژنو که در 30 ژوئن 2012 صادر شده اتخاذ کنند و اعلام کردند که آماده همکاری تمامی طرف‌های تاثیرگذار بر اوضاع سوریه هستند.

وزرای اروپایی همچنین از تمامی مخالفان سوری خواستند تا با گروه‌های تندرو در این کشور بجنگند.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه خود بر ادامه اعمال فشار علیه نظام سوریه از طریق تحریم تاکید و از اقدام کمیساریای اروپایی در خصوص تاسیس صندوق حمایت منطقه‌ای از آوارگان استقبال کردند.

این وزرا همچنین اقدامات گروه داعش را محکوم و اعلام کردند که این گروه خطری برای ثبات و امنیت منطقه و جهان است.

همچنین وزرای اروپایی اعلام کردند که طرح دی میستورا آغازی برای کاهش رنج و مشکلات مردم سوریه است و راه را در مقابل مذاکرات جهت حل بحران این کشور باز می‌کند.

مارتین لیدگارد، وزیر خارجه دانمارک نیز اعلام کرد: اتحادیه اروپا باید نقش موثری در حمایت از طرح دی میستورا به ویژه درخصوص پایان درگیری‌ها در حلب ایفا کند و باید همچنان به حمایت از ارتش آزاد سوریه و مخالفان در حلب ادامه بدهد.

از سوی دیگر مخالفان سوری از جمله هادی البحره، رئیس ائتلاف مخالفان و بدر جاموس، عضو این ائتلاف و نماینده دفتر ائتلاف مخالفان در بروکسل با مدیرکل آژانس امدادرسانی بشردوستانه در کشورهای اتحادیه اروپا درخصوص آوارگان سوری در لبنان به ویژه در عرسال و لزوم مداخله فوری برای حل آنها گفت‌وگو کردند.

انتهای پیام

کد N630314

وبگردی