آفتاب

هشدار مرکل به آلمانی‌ها: گول افراطی‌ها را نخورید

هشدار مرکل به آلمانی‌ها: گول افراطی‌ها را نخورید

صدراعظم آلمان خطاب به آلمانی‌ها هشدار داد تا فریب سخنان راست‌های افراطی را نخورند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اظهارات آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در شرایطی مطرح می‌شود که نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه شمار بیشتری از مردم به اعتراضات ضد اسلامی در سراسر آلمان بپیوندند.

گروهی موسوم به "اروپایی‌های میهن پرست علیه اسلامی سازی غرب" یا "پگیدا" به صورت هفتگی راهپیمایی‌هایی را در شهر درسدن در شرق آلمان برگزار می‌کند و روز به روز افراد بیشتری جذب این تجمعات می‌شوند.

هفته گذشته حدود 10 هزار در اعتراضات شرکت کردند و طبق اعلام پلیس درسدن، تظاهرات مشابهی با همین تعداد مشارکت کننده دوشنبه شب برگزار شد. طبق اعلام پلیس، حدود 9000 فعال ضد پگیدا هفته گذشته راهپیمایی کردند و 5650 تن دیگر نیز روز دوشنبه دو تظاهرات ضد پگیدا در درسدن راه انداختند و هیچ اتفاق خاصی نیز گزارش نشد. اگرچه سازمان دهندگان پگیدا تاکید دارند که اعتراضات آن‌ها تنها علیه افراط گرای است و نه علیه مهاجران و خود اسلام، اما این گروه علنا از گروه‌های نئونازی و احزاب راست افراطی استقبال کرده است و همین امر احتمال افزایش احساسات ضد خارجی‌ها را در آلمان تشدید می‌کند.

مرکل در جمع خبرنگاران در برلین گفت: ما در آلمان آزادی تجمعات داریم، ما جایی برای احساسات ضد خارجی و دروغ گفتن درباره کسانی که از کشورهای دیگر به آلمان آمده‌اند وجود ندارد. هر کس در این اعتراضات شرکت می‌کند باید هوشیار باشد که از سوی برگزار کنندگان تجمعات مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

احزاب اپوزیسیون، جبهه اتحاد محافظه کار مرکل را به دلیل انتقاد از اعتراضات به ترسو بودن متهم کرده و می‌گویند که وی می‌ترسد رای دهندگان را از دست بدهد و آن‌ها به سمت راست‌های افراطی متمایل شوند.

مساله مهاجران بار دیگر در آلمان در کانون توجهات قرار گرفته است و بخشی از آن به این دیل است که درخواست‌های مهاجرت پذیری اخیرا افزایش یافته که اکثرا از سوی اتباع سوریه است. در 11 ماه نخست امسال بیش از 150هزار تن درخواست پناهندگی در آلمان داده‌اند که در مقایسه با سال 2013 حدود 40 هزار رشد داشته است.

انتهای پیام

کد N630313

وبگردی