آفتاب

روسیه:‌ پروازهای جاسوسی آمریکا و ناتو برفراز دریای بالتیک 7 برابر شده است

روسیه:‌ پروازهای جاسوسی آمریکا و ناتو برفراز دریای بالتیک 7 برابر شده است

روسیه از افزایش پروازهای جاسوسی آمریکا و ناتو در نزدیکی مرز دریای بالتیک از آوریل 2014 خبر داد و اعلام کرد که این روند هفت برابر شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، رئیس مرکز فرماندهی مشترک وزارت دفاع روسیه گفت: جنگنده‌های روس همچنین در واکنش به نزدیک شدن هواپیماهای ناتو و چند کشور خارجی دیگر به مرزهای روسیه در سال جاری میلادی بیش از 300 پرواز انجام داده‌اند. در حالیکه در سال 2013 این تعداد بیش از 200 مورد بود.

میخائیل میزینتسف، رئیس مرکز فرماندهی مشترک وزارت دفاع روسیه ادامه داد: این افزایش ناگهانی در پروازهای جاسوسی ناتو و چند کشور دیگر چون سوئد و فنلاند بدون هیچ اطلاع رسانی به مسکو صورت پذیرفته است و همین امر باعث شده تا تمامی اعتمادسازی‌ها و شفافیت‌هایی که در چند سال گذشته میان ناتو و روسیه به وجود آمده از میان برود.

افشاگری روسیه درباره فعالیتها و تحرکات ناتو در اطراف مرزهایش درحالی صورت گرفته که مسکو با غرب از زمان پایان جنگ سرد و پیش از آن درگیر مناقشاتی بوده است و درگیری و بحران اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه بر این تنش افزوده است.

این مقام مسئول وزارت دفاع روسیه گفت، تعداد پروازهای ناتو در نزدیک مرزهای روسیه و بلاروس در سال جاری میلادی به 3000 مورد رسیده است.

وی ادعای ناتو درباره 400 مورد رهگیری هواپیماهای روس در سال جاری میلادی را رد کرد و گفت که جنگنده‌های ناتو 140 بار در سال 2014 که 70 درصد از سال گذشته میلادی بیشتر است، هواپیماهای روسی را اسکورت کردند.

از سوی دیگر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پس از دیدار با آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین در بروکسل، مقر ناتو گفت:ائتلاف همچنان به رهگیری هواپیماهای روس ادامه می‌دهد.

رئیس مرکز فرماندهی مشترک وزارت دفاع روسیه گفت: روسیه 55 مورد از پرواز جنگنده‌های خارجی را به عنوان "مجاورت خطرناک" ثبت کرده و این پروازها درست در نزدیکی هواپیماهای روسی صورت گرفتند. پرواز جنگنده‌های ناتو در نزدیکی مرز روسیه خطرناک است مسکو همچنین از بابت افزایش تنش‌ها به خاطر حضور ناوهای ناتو در دریای سیاه نگران است.

هیات نظارت هوایی دریای بالتیک ناتو 80 مورد پرواز هواپیماهای روس را در 21منطقه نزدیک مرز کشورهای حوزه بالتیک رهگیری کرده است و اکثر این پروازها به گونه‌ای صورت گرفته که این هواپیماها ابزار مربوط هشدار پرواز برای عدم برخورد با سایر هواپیماها را خاموش کرده‌ بودند.

انتهای پیام

کد N630286

وبگردی