آفتاب

اردوغان: حملات اخیر پاسخ به عملیات کثیف دشمنان بود/ اتحادیه اروپا به کار خود برسد

اردوغان: حملات اخیر پاسخ به عملیات کثیف دشمنان بود/ اتحادیه اروپا به کار خود برسد

رجب طیب اردوغان با دفاع از حمله اخیر نیروهای امنیتی ترکیه به دفاتر رسانه‌های نزدیک به فتح الله گولن، در این کشور تاکید کرد که این حملات یک پاسخ لازم به «عملیات‌های کثیف» دشمنان سیاسی دولت ترکیه بوده است. وی همچنین از اتحادیه اروپا خواست تا به امور مربوط به خود بپردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، حملات نیروهای امنیتی ترکیه روز یکشنبه به دفتر روزنامه تودی زمان و همچنین شبکه تلویزیونی سامان یولو انجام شد. این حملات نشان دهنده اوج گرفتن جنگ رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه با فتح الله گولن، روحانی مخالف دولت ساکن آمریکاست که هم پیمان سیاسی سابق وی و رقیب سیاسی فعلی او است.

جنگ اردوغان با فتح الله گولن از زمانی آغاز شد که نزدیک به یک سال پیش تحقیقات ضد فسادی علیه دولت ترکیه توسط پلیس این کشور به راه افتاد.

به دنبال این مساله اردوغان گولن را به ایجاد ساختاری موازی در دولت ترکیه از طریق حامیانش در پلیس،‌ قوه قضاییه و دیگر نهادهای ترکیه و تلاش برای افزایش نفوذ خود در این کشور از طریق رسانه‌های وابسته به خود، متهم کرد.

اردوغان امروز (دوشنبه) در جریان مراسم گشایش بخش‌هایی از یک پالایشگاه نفت در نزدیکی استانبول گفت: آن‌ها آزادی مطبوعات را فریاد می‌زنند اما حملات اخیر هیچ ارتباطی با مطبوعات نداشته است.

وی تاکید کرد:‌ ما هیچ نگرانی از بابت آنچه که اتحادیه اروپا ممکن است بگوید و اینکه این اتحادیه ما را به عنوان عضو خود بپذیرد یا نپذیرد نداریم. لطفا عقل خود را برای خودتان نگه دارید.

اتحادیه اروپا که ترکیه به دنبال عضویت در آن است در واکنش به حملات نیروهای امنیتی ترکیه اعلام کرد که این حملات بر خلاف ارزش‌های اروپا هستند.

همچنین سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز گفت که به نفع ترکیه است تا هر تردید احتمالی درباره تعهدش به اصول بنیادین دموکراتیک را برطرف کند. اظهارات اردوغان در واکنش به حملات نیروهای امنیتی به رسانه‌های ترکیه موجب شد تا واحد پول این کشور، لیره با سقوط ارزش مواجه شده و به 2.34 دلار برسد.

اردوغان جنگ خود با وابستگان به جنبش موسوم به خدمت (هزمت) متعلق به فتح الله گولن را تداوم روند عادی سازی وضعیت ترکیه که از زمان به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه در سال 2002 آغاز شد دانسته است.

اردوغان در صحبت‌های امروز خود عنوان کرد که استانداردهای دموکراسی ترکیه در حال پیشرفت هستند. وی گفت: این فرآیند کاشتن بذر ترکیه جدید است.

اردوغان همچنین خاطرنشان ساخت: کسانی که تلاش می‌کنند تا در تجارتی کثیف و روابطی ناپسند با امید بازگرداندن ترکیه به روزهای قدیمی وارد شوند، اکنون در حال دریافت پاسخ لازم بوده و دادن این پاسخ به آن‌ها همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

روز یکشنبه هادی صالح اوغلو، دادستان کل شهر استانبول اعلام کرد که در پی حملات اخیر حکم بازداشت 31 نفر به اتهام‌های تشکیل گروه تروریستی، افترازنی و جعل اسناد صادر شده است.

براساس گزارش‌ها، در جریان این حملات دو رییس سابق پلیس ترکیه، رییس شبکه سامان یولو و دست اندرکاران دو سریال نمایشی شبکه سامان یولو که یکی از آن‌ها درباره یک جوخه ضدترور بوده، دستگیر شده‌اند.

امروز همچنین احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه نیز در مصاحبه با روزنامه صباح که حامی دولت است در پاسخ به اینکه آیا انتظار اقدامات خرابکارانه از سوی هم‌پیمانان فتح الله گولن در آستانه انتخابات پارلمانی ژوئن آینده را دارد گفت که دولت ترکیه مجبور است تا اقدامات احتیاطی اتخاذ کند.

وی خاطرنشان ساخت: این تحقیقات درباره فعالیت‌های ژورنالیستی نیست و با طی شدن مسیر روند قضایی جزییات بیشتری درباره آن فاش خواهد شد.

انتهای پیام

کد N629979

وبگردی