آفتاب

سازمان ملل: حدود 1300 تن از زمان آتش‌بس در اوکراین کشته شدند

سازمان ملل: حدود 1300 تن از زمان آتش‌بس در اوکراین کشته شدند

سازمان ملل متحد امروز (دوشنبه) با انتشار گزارشی اعلام کرد، از زمان برقراری آتش‌بس اوکراین در ماه سپتامبر حدود 1300 تن در جریان درگیری‌ها کشته شده‌اند و بسیاری از مردم در شرق این کشور در شرایط بحرانی به سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، از ماه آوریل که شبه‌نظامیان جدایی‌طلب مناطق شرقی هم‌مرز با روسیه را بدست گرفتند تا 12 دسامبر، 4707 فرد مسلح و غیرنظامی کشته شده‌اند. در میان این کشته‌شدگان، 1357 یا نزدیک 30 درصد از تلفات پس از برقراری آتش‌بس در پنجم سپتامبر بوده و برخی از تلفات نیز پیش از آن تاریخ کشته شده‌اند.

اگر چه خشونت‌ها در روزهای اخیر کاهش یافته اما بمباران‌ها گاهی توافق آتش‌بس موقت میان نیروهای دولتی اوکراین و جدایی‌طلبان را نقض می‌کند و همین امر به بحران بد انسانی دامن می‌زند که موجب شده بسیاری از غیرنظامیان بدون حمایت‌های اجتماعی باقی بمانند.

زید رعد الحسین، کمیسیونر ارشد سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: درگیری‌های اوکراین در ماه نهم خود قرار دارد و شرایط هر لحظه برای مردمی که هنوز در شرق این کشور زندگی می‌کنند، بدتر می‌شود. دولت مرکزی کی‌یف روابط مالی با مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان روس‌گرا را کاهش داده و عواید رفاهی و بازنشستگی را به دلیل ترس از استفاده از آن برای تامین مالی عملیات‌های نظامی جدایی‌طلبان متوقف کرده است.

به گفته سازمان ملل، این تصمیم می‌تواند آسیب‌پذیری اجتماعی و اقتصادی مردم شرق اوکراین را افزایش دهد چرا که مقام‌های جدایی‌طلبان هنوز امور مالی خود را سازماندهی نکرده‌اند و خلا نهادهای مالی رویت می‌شود.

کمیسیونر ارشد سازمان ملل گفت: شرایط مردم خصوصا آن دسته از افرادی که ناخواسته در این وضعیت تحت کنترل گروه‌های مسلح گیر کرده‌اند، بدتر می‌شود و جان مردم را تهدید می‌شود.

در ادامه گزارش سازمان ملل، همچنین به نقض سیستماتیک حقوق بشر در شبه‌جزیره کریمه اشاره شده است؛ منطقه‌ای که در ماه مارس پس از برگزاری رفراندوم به روسیه ملحق شد. ناظران سازمان ملل همواره نگرانی خود را از رفتار نامناسب با اقلیت‌های مذهبی خصوصا تاتارهای کریمه عنوان کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N629754

وبگردی