آفتاب
قائم مقام سازمان اوقاف:

وقف با ساختاری بومی و مردمی ارتقاء دهنده عدالت اجتماعی است

وقف با ساختاری بومی و مردمی ارتقاء دهنده عدالت اجتماعی است

قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: برخی مواقع رسانه‌ها، موضوع وقف را به چشم یک نهاد و سازمان می‌نگرند، در حالی که وقف حکمی الهی است که برای بشریت و ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی صادر شده است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، عبدالرضا عابد با بیان اینکه وقف را می‌توان به عنوان یک فرهنگ همسو و همگام با بحث توسعه مورد توجه قرار داد، اظهار کرد: وقف با ساختاری بومی و همگام با چارچوب‌های اقتصاد مقاومتی می‌تواند به تسریع توسعه کشور بیانجامد. از طرفی ساختار تعریف شده برای وقف، می‌تواند ضامن ایجاد یک توسعه پایدار با حداقل هزینه در سطح جامعه باشد.

قائم مقام سازمان اوقاف اضافه کرد: حضور پررنگ باورها و ارزش‌های دینی و اسلامی به ویژه فرهنگ بخشش و کارهای عام المنفعه در بین اقشار گوناگون جامعه موجب شده است تا از گذشته‌های بسیار دور، وقف به عنوان یک باقیات الصالحات و به شکل فعالیت اجتماعی پسندیده در تار و پود این جامعه نهادینه گردد، به گونه‌ای که در اغلب شهرها و حتی روستاهای کشور، می‌توان آثاری از نیات واقفین و رقبات وقفی را مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه از دیرباز خیرین به وقف ملک و زمین خود اقدام می‌کردند، گفت: عمده موقوفات کشور در قالب املاک مسکونی و اراضی کشاورزی با نیات گوناگون می‌باشند که نوع بهره‌برداری از این موقوفات نیز از گذشته عمدتاً به صورت ساخت و سازهای سنتی بوده است و این نگاه سنتی موجب شده است تا وقف تنها در بین افراد و گروه‌هایی از جامعه که ملک و یا زمینی را تحت تملک خود دارند، صورت پذیرد و افرادی از جامعه که از توان مالی کمتری برخوردار هستند، علی رغم تمایل بسیار، کمتر بتوانند در این امر خداپسندانه مشارکت نمایند.

قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به ساختار سنتی حاکم در امر بهره‌برداری از موقوفات کشور، شاهد بهره‌وری و کارایی کمتر از حد انتظار از این پتانسل هستیم، این در حالی است که حجم بسیار بالایی از رقبات و موقوفات با نیات گوناگون واقفین، موجب شده است تا ظرفیت بالایی برای پوشش نیازهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی علمی کشور فراهم گردد.

وی اضافه کرد: برای انجام این مهم نیازمند همکاری و مشارکت همه فعالان بالاخص رسانه‌های جمعی هستیم.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در تبلیغ و ترویج فرهنگ و سنت حسنه وقف اظهار کرد: اگرچه ارسال پیام و اشتراک اطلاعات میان انسان‌ها در طول تاریخ وجود داشته اما امروز با توجه به اینکه ما در عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات قرار داریم و رسانه‌ها به جهات کمی و کیفی توسعه یافته و محدودیت‌های زمان و مکان را درنوردیده‌اند، اگر بخواهیم در فعالیت‌های فرهنگی توفیق یافته و به اهداف خود جامه عمل بپوشانیم، استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای بویژه رسانه‌های نوین باید در اولویت کاری ما قرار بگیرد، این ضرورتی است انکارناپذیر که هر مجموعه فرهنگی باید با جدیت به آن توجه داشته باشد.

عابد با اشاره به اینکه سازمان اوقاف، استفاده از تمامی رسانه‌ها را به عنوان یکی از رویکردهای اصلی خود برای رسیدن به اهدافش در دستور کار قرار داده است، گفت: بنابراین سعی شده در اجرای طرح‌های جامع که متناسب با چشم اندازها و افق‌های کاری تدوین و اجرا می‌شود، از قدرت نفوذ ناپذیر رسانه بهره گیری شود، به عنوان مثال در فرآیند تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی یکی از ابزارهای تاثیرگذار رسانه است، ما حتی با نگاه عام‌تر برای ترویج فرهنگ قرآن و عترت (ع) به این امکان توجهی خاص داریم.

قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه دغدغه وقف باید برای رسانه‌ها اولویت باشد، افزود: وقف حکمی الهی است که برای بشریت و ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی صادر شده است، اما بعضا به نظر می‌رسد تولیت آن توسط یک نهاد، منجر به انتصاب این سنت نبوی به آن نهاد می‌شود، در حالی که تبلیغ فرهنگ دینی برای تامین نیازهای جامعه، رسالت اصلی رسانه است.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که در جامعه ما افراد به طرق مختلف با وقف، عواید، برکات و موضوعات مرتبط با آن در ارتباط هستند، به عنوان مثال هم اکنون بیش از یک میلیون مستاجر املاک وقفی در کشور داریم، یا فعالیت‌های فرهنگی مساجد، تکایا و حسینیه‌ها، بقاع متبرکه و ... که مردم را با خود همراه کرده است.

قائم مقام سازمان سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: بر همین اساس، بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور تلاش می‌کند تا با تحول در ساختار سنتی حاکم در وقف، با مدیریت هوشمندانه، برنامه ریزی مدون و با تنوع بخشیدن به سبد وقفی و همگام با پیشرفت‌های نوین صورت گرفته در بازارهای مالی، با بهره گیری از مشتقات مالی متنوع و استفاده از شیوه‌های نوین، همچون اوراق وقف به جذب مشارکت حداکثری اقشار گوناگون جامعه بپردازد، از سوی دیگر با بهره برداری بهینه از موقوفات موجود به شکل تغییر نگرش از سنتی به صنعتی و توجه به ضروریات و نیازهای جامعه در کنار تحقق نیات واقفین و ایجاد یک توسعه مطلوب و پایدار در موقوفات کشور، بسیاری از مشکلات و معضلات اقتصادی و اجتماعی جامعه را نیز برطرف نماید.

وی با اشاره به رویکرد مدیریتی بنیاد توسعه و عمران موقوفات در راستای جهاد اقتصادی گفت: همان گونه که اشاره شد، مدیران سازمان، ضرورت ایجاد تغییر و تحول در رویکرد سنتی حاکم در امر احیاء و آبادانی موقوفات وقف را به خوبی احساس نموده‌اند و بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور و تصمیم سازان و تصمیم گیران آن نیز از این قاعده مستثنا نیستند و در برنامه ریزی‌های استراتژیک و بلند مدت بنیاد، همواره این موضوع را مد نظر قرار داده‌اند و تلاش کرده‌اند تا با نگاهی جامع، همگام با دانش روز و نیازهای اصلی و اساسی جامعه و وقف، چشم اندازهای این مجموعه را ترسیم نمایند.

قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه همان گونه که مشاهده می‌کنید، وقف را می‌توان به عنوان یک فرهنگ همسو و همگام با بحث توسعه مورد توجه قرار داد که با ساختاری بومی و همگام با چارچوب‌های اقتصاد مقاومتی می‌تواند به تسریع توسعه کشور بیانجامد، تصریح کرد: از طرفی ساختار تعریف شده برای وقف می‌تواند ضامن ایجاد یک توسعه پایدار با حداقل هزینه در سطح جامعه باشد.

کد N629582

وبگردی