آفتاب

نخست‌وزیر پیشین فرانسه: ترس از گزینه‌های جایگزین، اصلی‌ترین دلیل ادامه مذاکرات هسته‌ای است

نخست‌وزیر پیشین فرانسه: ترس از گزینه‌های جایگزین، اصلی‌ترین دلیل ادامه مذاکرات هسته‌ای است

نخست‌وزیر پیشین فرانسه در یادداشتی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نوشت: تغییرات ژئوپولیتیکی در خاورمیانه و ترس از گزینه‌های جایگزین یک توافق هسته‌ای اصلی‌ترین دلیل برای ادامه مذاکرات است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، میشل روکارو، نخست‌وزیر فرانسه در سال‌های 1988 تا 1991 در یادداشتی که در پایگاه خبری- تحلیلی پراجکت سییندیکیت منتشر شده است نوشت: مذاکرات بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران بیش از یک دهه است که در اشکال مختلف در جریان است، از این رو تعجبی ندارد که این مذاکرات بار دیگر تمدید شد. اکنون ایران و دیگر مذاکره‌کنندگان در گروه 1+5 تا آخر ژوئن سال 2015 فرصت دارند تا به توافق برسند.

با نگاه به پیشرفت مذاکرات ساده است بگوییم این تلاش‌ها محکوم به شکست است اما دلایلی برای امیدواری وجود دارد. به نظر می‌آید بازیگران اصلی این مذاکرات، یعنی ایران و آمریکا در این رایزنی‌ها برای حصول یک نتیجه موفقیت‌آمیز تلاش می‌کنند.

حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران و باراک اوباما، همتای آمریکایی‌اش هر دو از حصول توافق هسته‌ای نفع می‌برند. دستیابی به یک توافق برای موفق شدن هرگونه تلاش با هدف برقراری صلح در سوریه یا مقابله با تهدید داعش یک پیش‌نیاز برای همکاری هر دو کشور است هم‌چنین تحریم‌ها فشار زیادی به اقتصاد ایران وارد آورده است.

نخست‌وزیر پیشین فرانسه در ادامه به فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره سلاح هسته‌ای اشاره کرد و نوشت که فتوای رهبر ایران مبنی بر ممنوعیت تولید سلاح هسته‌ای و تضاد آن با اسلام راه را برای مذاکره‌کنندگان ایران مشخص کرد و این مساله در مواردی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان مذاکرات هسته‌ای اجازه دسترسی به تاسیسات ایران را پیدا کرد کاملا مشهود است.

هم‌چنین در اینجا یک امیدواری دیگر وجود دارد. اکنون خاورمیانه در حال یک تغییر اساسی است و شیعیان در حال بیدار شدن هستند. جنگ نادرست آمریکا در عراق که منجر به سقوط صدام حسین در سال 2003 در این کشور شد به اکثریت شیعه در عراق اجازه داد تا در انتخابات شرکت کنند و قدرت را به دست بگیرند. هم‌چنین اعتراضات شیعیان در بحرین افزایش یافته است.

از طرفی دیگر، وضعیت سوریه نیز به همین شکل است و تصمیم غرب برای برکناری بشار اسد به بهانه حقوق بشر و دموکراسی از سوی مخالفانش فرصتی تلقی شد تا بتوانند وی را کنار بزنند اما متاسفانه نتیجه جنگ داخلی این کشور به پیدایش داعش و خطر نابودی اقلیت مسیحی و علوی‌ها انجامیده است.

روکارو ادامه داد: تغییر در این دو کشور همسایه ایران منجر به تغییر وضعیت ژئوپولتیکی منطقه شده است. ترکیه به عنوان یک قدرت نظامی در منطقه و عضو نیروهای ناتو برخلاف ایران و روسیه که برای کاهش نفوذ آمریکا و انگلیس در منطقه تلاش می‌کنند حمایت خود را از داعش پنهان نکرده و حتی مانع از کمک کردهای خود به هم‌زبان‌های‌شان در عراق و سوریه شده است که هدف نابودی داعش قرار گرفته‌اند.

اکنون ایران و سوریه اصلی‌ترین بازیگران در جنگ مقابل داعش هستند و ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 برای رفع وضعیت کنونی خاورمیانه یک امر ضروری است چون حصول یک توافق نهایی می‌تواند به تغییر در هم‌پیمانی‌ها و پیامدهای آن خواهد شد. شاید بتوان گفت اصلی‌ترین دلیل امیدواری نسبت به دستیابی به نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز در مذاکرات هسته‌ای ترس دولت‌ها از گزینه‌های جایگزین است.

انتهای پیام

کد N629575

وبگردی