آفتاب

وزیر علوم خبر داد: تدوین برنامه تحول آموزش عالی علم و تحقیقات کشور

وزیر علوم خبر داد: تدوین برنامه تحول آموزش عالی علم و تحقیقات کشور

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برنامه تحول آموزش عالی علم و تحقیقات در قالب یک طرح تدوین و به مراجع ذی‌ربط ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمد فرهادی امروز در مراسم اعطای کرسی پژوهشی در علوم اعصاب به دکتر علی گرجی که در محل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران برگزار شد، اظهار کرد: دکتر گرجی در کنار فعالیتهای علمی گسترده‌ای که در کشورهای مختلف دارند مرکز علوم اعصاب شفا را با همکاری بیمارستان خاتم ایجاد کردند که بسیار قابل ارزش است.

وی با اشاره به ضرورت سوق یافتن به سمت دانشگاه‌های نسل سوم تصریح کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها با ایجاد این نسل از دانشگاه‌ها خود می‌توانند با توانمندی‌های موجود کارآفرینی کنند و دیگر منتظر آزمون استخدام و فراخوان نخواهند بود.

وزیر علوم با تاکید بر این که توسعه کمی و غیر متوازن آموزش عالی باید هدفمند شده و یا تجمیع مناسبی برای آن صورت گیرد، تصریح کرد: همچنین رشته‌های تحصیلی نیز باید مورد بازنگری قرار گیرند و بعضی رشته‌ها باید متوقف و برخی دیگر نیز باید ایجاد شود.

وی ادامه داد: هدفمند کردن آموزش عالی، توسعه متوازن آن، رفع مشکلات جذب هیات علمی و رفع مشکلات زیرساخت‌های پژوهش از جمله اقداماتی است که در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.

‌در این راستا در نظر داریم که با بررسی وضعیت موجود در قالب طرحی برنامه تحول آموزش عالی، علم و تحقیقات تدوین شده و به مراجع ذی‌ربط ارائه شود و زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری لازم در این راستا انجام گیرد.

فرهادی همچنین با اشاره به وجود اسناد بالادستی متعدد گفت: شاید لازم باشد بعضی از قوانین ملغی و برخی قوانینی که وجود ندارد، تدوین شود.

وزیر علوم همچنین تاکید کرد: هیات امناء دانشگاه‌ها نیز باید به معنای واقعی هیات امناء باشند و همچنین مناطق آزاد علمی که استارتش به تازگی خورده است توسعه یابند.

وی با اشاره به تصویب تغییر نام صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این اقدام قدم با برکتی است به نحوی که این صندوق مرجعیت می‌یابد و وظیفه‌اش نیز سنگین‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به ارتباط مناسب وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با تاکید بر این که این ارتباط باید توسعه یابد، گفت: خوشبختانه در یک سال اخیر تعاملات بسیار بهتر از قبل شده است.

دکتر گرجی هم طی سخنان کوتاهی در این مراسم با بیان این که جهش کمی در کشورمان به اندازه کافی صورت گرفته است، تاکید کرد:‌ باید به سمت کیفی بودن فعالیت‌ها حرکت کنیم و در این راستا ارزشیابی‌ها تغییر یابد.

وی افزود: در حال حاضر به اندازه کافی بر روی کمیت کار شده و وقت آن شده است که یک بازبینی در ارزشیابی‌ها صورت گیرد و ارزش بیشتری به فعالیتهای کیفی داده شود چرا که جوانان برای ارتقاء به این مباحث توجه می‌کنند.

گرجی با بیان این که تا کنون در ارزشیابی‌ها بیشتر موارد کمی چون تعداد مقالات در نظر گرفته می‌شد، متذکر شد: در یک بازه زمانی یک یا دو ساله باید ارزشیابی‌ها به سمت کیفیت حرکت کند.

انتهای پیام

کد N629552

وبگردی