آفتاب
لاریجانی در همایش نقش پژوهش در قانون‌گذاری:

با نوشتن روی کاغذ٬ دردی دوا نمی‌شود / مجلس مظهر حکمت اداره کشور است

با نوشتن روی کاغذ٬ دردی دوا نمی‌شود / مجلس مظهر حکمت اداره کشور است

زمانی می‌توانید بگویید راجع به یک موضوعی شناخت کافی پیدا کرده‌اید که از همه اندیشمندان در حد مقدور استفاده کرده باشید. اگر این ارتباط فراهم شد٬ می‌توان گفت امر حکمت‌آمیزی اتفاق افتاده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی کشور باید اولویت‌ها را با شرایط امروز در نظر بگیریم٬ گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این بعد را دارد که هم نیازهای روز را در نظر داشته باشد و هم باعث شود تا نیازهای طولانی مدت را از یاد نبریم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، علی لاریجانی٬ امروز در همایش مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: امروز روز مهمی است چرا که مرکز پژوهش‌ها خود را مورد قضاوت قرار می‌دهد و می‌خواهد راه آینده‌اش را دقیق‌تر بپیماید. این موضوع کاملا احساس می‌شود که از بدو تولد مرکز پژوهش‌ها تا به امروز حرکت تکاملی در این نهاد دیده می‌شود و این نکته مهمی است که اگر تمرکز کنیم٬ می‌بینیم زنده بودن یک حرکت به این معناست که آن حرکت خودش را همیشه در معرض پرسش اساسی قرار می‌دهد که چرا به وجود‌آمده است و چگونه بر روزمرگی تسلط پیدا کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه انسان می‌تواند خود و کاری را که انجام می‌دهد را در معرض پرسش اساسی قرار دهد٬ حرکتی تعاملی است چراکه انسان را با هستی مطلق مواجه می‌کند. همانطور که هایدگر می‌گوید پرسش اساسی برای همه این است که چرا به وجود آمده است؛ این پرسش انسان را در جاده اصلی قرار می‌دهد. بنابراین نهاد‌ها هم همین طور هستند. مثلا در خیلی از جا‌ها نهادهایی به وجود می‌آید و بعد از مدتی با خود می‌گوییم اگر این نهاد نبود چه اتفاقی می‌افتاد.

وی ادامه داد: مجلس چون مظهر حکمت اداره کشور است٬ نیازمند است تصمیماتش بر اساس شناخت گرفته شود.

لاریجانی با اشاره به قسمتی از سخنان ناطق نوری خاطرنشان کرد: ‌آقای ناطق نوری گفتند باید تشکیلات داشته باشیم و چه داشته باشیم و چه نداشته باشیم. به تعبیر رهبری مجلس ریل‌گذار است. تکلیف٬ متاخر از شناخت است. هرچه عمیق‌تر باشد٬ شناخت بهتر می‌شود. اداره کل کشور از مشکل‌ترین شناخت‌هاست چراکه تنوع شناخت‌های زیاد تحولات جهان را باید داشته باشد. همانطور که کانت می‌گوید سیاست از سخت‌ترین شناخت‌هاست.

وی افزود: زمانی می‌توانید بگویید راجع به یک موضوعی شناخت کافی پیدا کرده‌اید که از همه اندیشمندان در حد مقدور استفاده کرده باشید. اگر این ارتباط فراهم شد٬ می‌توان گفت امر حکمت‌آمیزی اتفاق افتاده است.

رئیس مجلس با بیان اینکه پیام دکتر ولایتی خیلی خوب است و باید از آن استفاده کرد٬ گفت: انجمن‌های علمی دانشگاهی هم مهم هستند و باید در فرآیند تصمیم‌گذاری از آن‌ها استفاده کرد. نکته مهم دیگر این است که اداره کشور نیاز به عقلانیت دارد. البته این به این معنا نیست که سیاستمداران نقش ندارند اما این سیاست باید از تفکری عقلانی برخوردار باشد. اگر عقلانیت نباشد ممکن است تصمیمات موجی شکل بگیرد. در کشور آرای مختلف سیاسی وجود دارد. این آرا به‌‌ همان نسبت در مجلس حضور دارند ولی هر کدام از این دیدگاه‌ها و تذکرات باید از جریان عقلانی برخاسته باشد چراکه بسیاری از امور کشور٬ ربطی به گرایش‌های روزمره سیاسی ندارد.

وی ادامه داد: چه اصولگرا چه اصلاح‌طلب و چه میانه‌رو باید به این سوال پاسخ دهند که چطور مشکل کم‌آبی را حل کنیم. بهره‌وری در کشور ما پایین است. هر جناح سیاسی بابد به این موضوع پاسخ دهد. خیلی از این سوال‌هاست که ربطی به این گرایش‌ها ندارد فارغ از اینکه چه گروهی سر کار است٬ باید به مسائل مهم کشور پرداخته شود و مرکز پژوهش‌ها باید این امر را محقق کند.

رئیس مجلس یادآور شد: در شرایط فعلی کشور باید اولویت‌ها را با شرایط امروز در نظر بگیریم. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این بعد را دارد که هم نیازهای روز را در نظر داشته باشد و هم باعث شود تا نیازهای طولانی مدت را از یاد نبریم.

لاریجانی بیان داشت: آمریکا و سایر قدرت‌های جهان٬ قیمت نفت را به دلیل مشکلات خودشان کاهش دادند و نیم‌نگاهی به وضعیت اقتصادی ایران داشتند که شرایط اقتصادی را برای ایران سخت کنند. بودجه‌ای که دولت داده است با وضعیت نفت متفاوت است و چون بیماری اتکا به نفت وجود داشته٬ شرایطی به وجود ‌آمده است که باید اضطرار را در کارهایی بگذاریم که اولویت‌های مهم‌تری در تولیدات کشورمان دارد.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: با نوشتن روی کاغذ٬ دردی دوا نمی‌شود. پروژه‌های نیمه تمام زیادی را هنوز در دست کار داریم که فکر می‌کنم یکی از راه‌های قابل توجه٬ واگذاری این‌ها به بخش خصوصی است.

لاریجانی افزود: ما ۶۵۰هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه داریم که اگر بتوانیم در بخش تولید موفق عمل کنیم و مرکز پژوهش‌ها به آن جواب دهد٬ می‌توانیم اتکای خود را صرفا به نفت برداریم در غیر اینصورت اینکه فقط دو ماه وقت در مجلس بگذاریم٬ فایده‌ای ندارد و فقط زحمت رای دادنش می‌‌ماند.

وی افزود: بودجه سال گذشته مجلس٬ تحولی در بهداشت و درمان داشت و آن را به آرامش رساند. چیزی که در خود دولت نبود و مجلس آن را وارد کرد. یک مساله‌ مهم این است که بانک‌ها سرمایه کافی ندارند اما در این مورد نیز راه‌هایی وجود دارد مانند صندوق توسعه یا راه‌هایی از این قبیل. در مساله حل استانی٬ ماجرا به این صورت است که مسئولین استان‌ها باید مصادیق را بررسی کنند که معلوم شود یک کارخانه چقدر سوءاستفاده کرده است و همچنین بررسی وضع معادنی که دچار احتکار دولتی شده‌اند.

دکتر علی لاریجانی در پایان افزود: نقش مرکز پژوهش‌های مجلس نقشی بسیار مهم است که برای بازده هر چه بیشتر خوب است نشست‌های شبانه‌روزی برگزار شود و دوره پرکاری را در نظر داشته باشیم تا خودمان را به زمان بررسی لایحه بودجه برسانیم و همچنین بسته رونق تولید کشور را آماده کنیم چراکه برای کشور نجات‌بخش است.

کد N629413

وبگردی