آفتاب
محمدجواد لاریجانی خطاب به دشمنان:

اجازه نمی‌دهیم که به هر شکل ممکن با ایران رفتار کنید

اجازه نمی‌دهیم که به هر شکل ممکن با ایران رفتار کنید

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به دستیابی ایران به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و اصرار آمریکا و برخی کشورها برای جلوگیری از این پیشرفت، گفت: آنها به ما می‌گویند که باید قدتان کوتاه‌تر باشد و پایتان را ببرید و پیام تحریم‌ها به ما همین است. آنها برای ما مرز و حدود برای پیشرفت تعریف می‌کنند و می‌گویند نباید کشوری مثل شما از حدی از پیشرفت جلوتر رود و این نقض حقوق بشر است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به دستیابی ایران به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و اصرار آمریکا و برخی کشورها برای جلوگیری از این پیشرفت، گفت: آنها به ما می‌گویند که باید قدتان کوتاه‌تر باشد و پایتان را ببرید و پیام تحریم‌ها به ما همین است. آنها برای ما مرز و حدود برای پیشرفت تعریف می‌کنند و می‌گویند نباید کشوری مثل شما از حدی از پیشرفت جلوتر رود و این نقض حقوق بشر است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد لاریجانی طی سخنانی در سمینار بین‌المللی اثرات منفی تحریم‌های اقتصادی و مالی بر بهره‌مندی مردم از حقوق بشر با بیان اینکه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی باید در مقابل افکار و نسل جدید که می‌خواهند بر اسناد حقوق بشر تاثیر بگذارند مقاومت کند، افزود: نباید به آنها اجازه مانور دهیم و باید با افکار آنها مقابله کنیم؛ چرا که حقوق بشر یک مساله غربی یا خیریه‌ای نیست بلکه حق مسلم انسان‌هاست و در قرآن کریم هم آمده است که ما به شما کرامت انسان دادیم؛ بنابراین نباید چیزی را که حق مسلم ماست از دیگری بخواهید.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه سه حقوق ذاتی بشر امروز با تهدید مواجه است، این حقوق را حق داشتن سبک زندگی، حق حیات و حق توسعه دانست و گفت: متاسفانه تفکراتی زیر چتر اسلام سعی دارند بیان دیگری از اسلام راستین را ارائه کنند، اما نباید اجازه دهیم این افکار به اهداف خود برسند. دین اسلام بر رویه‌های دموکراتیک حاکم است و مخالف زندگی سکولار و لائیک است.

لاریجانی گفت: الان 35 سال است که جمهوری اسلامی شکل گرفته و ما تجربیات مختلفی در سبک زندگی اسلامی داشتیم و سعی کردیم زیرساخت‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بر اساس فلسفه اسلام داشته باشیم.

رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تاکید کرد: باید به سمت یک جهان متمدن‌تر حرکت کنیم و نباید در این مسیر مجبور شویم که حق انتخاب‌مان را از دست بدهیم.

وی همچنین بر دسترسی به امنیت و تضمین نقش و کرامت افراد در توسعه اجتماعی، تاکید کرد و گفت: هر چیز که انسان را از سه لایه حقوق اصلی‌اش که در بالا به آن اشاره کردم محروم کند با حق حیات و زندگی بشر مغایرت دارد.

لاریجانی با اشاره به تحریم‌ها علیه ملت‌ها و برخی کشورها، گفت: اعمال این تحریم‌ها حتی اولین لایه حقوق بشر را که همان حق حیات ملت‌ها و کشورهاست به خطر می‌اندازد، با این حال ایران از تاثیر این تحریم‌ها نجات پیدا کرده است. از ابتدای انقلاب اسلامی آمریکا و برخی کشورهای دیگر سعی کردند ایران را تحریم و تسلیم خود سازند، اما این اتفاق نیفتاد و ما به سرعت در حال پیشرفت هستیم.

وی گفت: اعمال تحریم‌ها تحت عنوان شورای امنیت به معنای مشروع بودن اقدامات آنها نیست. آنها سعی داشتند با این تحریم‌ها ما را زمین بزنند اما شکست خوردند. تحریم‌ها به ما ضربه زده است اما هدف آنها که ایجاد مانع بر سر پیشرفت ایران بود محقق نشده است. ایران منابع انسانی قوی و رابطه خوبی با بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی دارد. برای ایران رابطه با پاکستان کمتر از رابطه با آمریکا یا ترکیه نیست. شاید برای برخی ارتباط داشتن با پاریس، لندن، واشنگتن مهم باشد اما برای ما اینگونه نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره حق توسعه تصریح کرد: ایران تنها کشور در خاورمیانه است که بیش از دو میلیون از خانه‌های ایرانی‌ها انرژی‌اش را از برق هسته‌ای تامین می‌کند در حالیکه این مقدار برق تولید شده از انرژی هسته‌ای تنها بخشی از انرژی مورد نیاز ایران است. با این حال ما از این پیشرفت راضی هستیم و این حق ماست که از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کنیم.

لاریجانی تاکید کرد: ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست؛ چرا که نه در دکترین دفاعی ما قرار دارد و نه از سویی بر اساس فتوای آیت‌الله خامنه‌ای آن را حرام می‌دانیم. همان‌طور که می‌دانید اگر کسی قانونی را نقض کند و یا رعایت نکند محکومیت‌اش زندان است اما نقض فتوا انسان را به جهنم می‌برد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به دستیابی ایران به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و اصرار آمریکا و برخی کشورها برای جلوگیری از این پیشرفت، گفت: آنها به ما می‌گویند که باید قدتان کوتاه‌تر باشد و پایتان را ببرید و پیام تحریم‌ها به ما همین است. آنها برای ما مرز و حدود برای پیشرفت تعریف می‌کنند و می‌گویند نباید کشوری مثل شما از حدی از پیشرفت جلوتر رود و این نقض حقوق بشر است. حق توسعه را خداوند به انسان داده و ما از آن نمی‌گذریم. ما عضو ان‌پی‌تی هستیم و با آگاهی هرگونه اقدام شفاف‌ساز را نیز برای نشان دادن حسن نیت‌مان انجام می‌دهیم.

وی در ادامه با اشاره به ابعاد دیگری از نقض حق توسعه به ممنوعیت تحصیل برخی دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های اروپایی اشاره کرد و گفت: متاسفانه تعدادی از دانشجویان ما از این دانشگاه‌ها اخراج شدند که موضوع تحصیل‌شان ربطی به مساله هسته‌ای نداشت اما آنها گفتند که می‌ترسیم شما از این فناوری‌ها برای توسعه برنامه هسته‌ای‌تان استفاده کنید و ما به آنها می‌گوییم شاید شما از اینکه ما آب و غذا می‌خوریم و قادریم تفکر کنیم هم احساس خطر کنید اما ما به شما اجازه نمی‌دهیم که به هر شکل ممکن با ایران رفتار کنید.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در ادامه سخنانش به بحث هم‌جنس‌گرایی پرداخت و گفت: تا یکی دو دهه قبل هم‌جنس‌گرایی جرم بود و افراد در تمامی نقاط مختلف دنیا برای این تمایلات به زندان می‌افتادند و هیچ کس نمی‌گفت که قوانین هم‌جنس‌گرایی با حقوق بشر مغایرت دارد، اما یک دفعه این موضوع به عنوان یک دغدغه کلی برای جامعه بین‌الملل تبدیل شد و سوال این است که چرا باید این موضوع تا این حد مورد توجه قرار گیرد. ما معتقدیم برای حفظ و حمایت جهان اسلام و انسانیت و بشریت باید با هم‌جنس‌گرایی مقابله کرد و برای آن مجازات هم در نظر گرفت. ما باید آگاهی عمومی را نسبت به این موضوع بالا ببریم و نباید تحت تاثیر افکار سکولار قرار بگیریم البته ما به افکار این ملت‌ها احترام می‌گذاریم، اما آنها هم باید به عقاید ما در این مسائل احترام بگذارند.

انتهای پیام

کد N629229

وبگردی