آفتاب
رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه:

امروز قلدرها در سطح بین‌المللی در حال اخاذی هستند

امروز قلدرها در سطح بین‌المللی در حال اخاذی هستند

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: تحریم‌ها محصول نقص در مکانیزم سازمان ملل است که موجب شده برخی کشورها خواسته خود را زیر پرچم سازمان ملل به کشورها تحمیل کنند و به خواسته‌شان مشروعیت بین‌المللی دهند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد لاریجانی در جمع خبرنگاران با اشاره به انتشار گزارشی درباره نقض حقوق بشر در آمریکا در دولت جرج بوش، گفت: به دلایل مختلف این گزارش منتشر شد هر چند که خیلی خلاصه است، اما تجاوز به حقوق بشر نه فقط در مورد مردم آمریکا بلکه درباره سایر ملت‌ها در بعد وسیعی از سوی این کشور در حال اتفاق است و این گزارش تنها گوشه‌ای از مسائل است.

وی گفت: انتشار این گزارش شاید به دلیل رقابت‌های داخلی باشد که یکی از دلایل عمده آن را می‌توان انتساب برخی اتهامات به دولت دموکرات فعلی آمریکا در خصوص تبعیض نژادی و حقوق سیاهان دانست و دولت دموکرات اوباما هم در پاتکی به جمهوریخواهان این گزارش را منتشر کرد مبنی بر اینکه شما (جمهوری‌خواهان) کارنامه‌تان در نقض حقوق بشر سیاه‌تر از این حرف‌هاست.

رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه مساله حقوق بشر امروز بدشانسی‌های زیادی دارد، تصریح کرد: یکی از این بدشانسی‌ها مبلغان دروغگویی هستند که بزرگ‌ترین نقض‌ها را در حقوق بشر انجام می‌دهند اما پرچم دفاع از حقوق بشر را به دست گرفتند و بدشانسی دیگر این است که بشریت از تجربه‌های جدید به اسم جهان‌شمولی منع می‌شود. متاسفانه امروز تفکر و نحوه زندگی سکولار با فشار و زور به ملت‌ها تحمیل می‌شود. معتقدم که وقت آن شده که در جهان اسلام قدم پیش بگذاریم و حق خود در انتخاب روش زندگی بر اساس اسلام دنبال کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران، خاطرنشان کرد: اگر هدف از اعمال تحریم‌ها علیه ایران متوقف کردن رشد کشور بوده است آنها در این هدف ناموفق بوده‌اند. تحریم‌ها محصول نقص در مکانیزم سازمان ملل است که موجب شده برخی کشورها خواسته خود را زیر پرچم سازمان ملل به کشورها تحمیل کنند و به خواسته‌شان مشروعیت بین‌المللی دهند؛ بنابراین باید مکانیزم سازمان ملل اصلاح شود. امروز قلدرها در سطح بین‌المللی در حال اخاذی هستند و ایران نمونه بارز مقاومت در مقابل این قلدری‌هاست و نشان داده تحریم‌ها آمریکا را بر اهدافش علیه ایران ناکام کرده است.

رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، خاطرنشان کرد: دولت محترم مسئول مذاکرات است و همه ما از دولت آقای روحانی حمایت می‌کنیم. دوستانی که مذاکرات را پیش می‌برند در امر دیپلماسی افراد باسابقه و کارکشته‌ای هستند و معتقدیم مذاکرات در چارچوب منافع ما پیش می‌رود.

وی ادامه داد: همه ما دوست داریم مذاکرات موفق شود و این توفیقی برای ملت ماست. چه مذاکرات موفق شود و چه نشود، ما از دولت‌مان حمایت می‌کنیم.

رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تصریح کرد: در عین حال نباید فراموش کنیم که مذاکرات دو طرف دارد که یکی از این کشورها دولت زیاده‌خواه آمریکاست. اگر این مذاکرات موفق نشود ناشی از رفتار نامناسب و زیاده‌خواهی طرف مقابل بوده است.

وی با اشاره به تمدید مذاکرات، گفت: نسبت به تمدید مذاکرات خوش‌بین نیستم. فکر می‌کنم آنها از این فرصت دارند استفاده می‌کنند تا فشارها علیه ایران را در جای خود نگه دارند. آنها مصداق جدید تحریم را وارد کردند و گفتند که تحریم جدید نیست در حالیکه افزایش تحریم‌ها جدید بود و حالا که مصداق جدید تحریم باقی نمانده درآمدهای ایران را هدف قرار دادند و کاهش قیمت نفت توطئه‌ای است که یک ضلعش ناشی از اقدام کسانی است که در این مذاکرات دنبال زیاده‌خواهی هستند که البته آن‌ها شکست می‌خورند. با این حال ما باید هوشیار باشیم و بدانیم که مذاکراتی سرراست و ساده در پیش نداریم و باید به توان ملی خودمان اتکا کنیم.

انتهای پیام

کد N629076

وبگردی