آفتاب
لاریجانی در جمع خبرنگاران

نسبت به تمدید مذاکرات خوشبین نیستم/ کاهش قیمت نفت توطئه است

نسبت به تمدید مذاکرات خوشبین نیستم/ کاهش قیمت نفت توطئه است

رئیس کمیته حقوق بشر قوه قضاییه گفت: من نسبت به تمدید مذاکرات خوشبین نیستم و فکر می‌کنم طرف مقابل از این فرصت استفاده می‌کند تا فشارها بر ایران را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد لاریجانی رئیس کمیته حقوق بشر قوه قضاییه در حاشیه سمینار آثار منفی تحریم‌های اقتصادی و مالی در بهره‌مندی افراد از حقوق بشر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و تمدید 7 ماهه مذاکرات گفت: ما از مذاکرات پشتیبانی می‌کنیم و به نظرم کسانی که مذاکرات را پیش می‌برند در امر دیپلماسی افراد بسیار باسابقه و کارکشته‌ای هستند.

وی افزود: طبیعتا این مذاکرات در چارچوب منافع ما پیش می‌رود و همه دوست داریم که این مذاکرات موفق باشد چراکه توفیق برای ملت و دولت است.

لاریجانی تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که مذاکرات دو طرف دارد طرف مقابل ما دولت بسیار زیاده‌خواهی مانند آمریکا و بعضی دول اروپایی هستند و اگر مذاکرات موفق نشود طبیعتا رفتار نامناسب و زیاده‌خواهی طرف مقابل بوده است و کاستی در دولت ایران وجود نداشته است.

وی با اشاره به اینکه ما از دولت در صورت موفقیت یا عدم موفقیت مذاکرات پشتیبانی خواهیم کرد تصریح کرد: در عین حال من نسبت به تمدید مذاکرات خوشبین نیستم و فکر می‌کنم طرف مقابل از این فرصت استفاده می‌کند تا فشارها بر ایران را افزایش دهد. زمانی آنها مصداق‌های جدید تحریم را وارد کردند و گفتند که این تحریم جدید نیست اکنون دیگر مصداق تحریم‌های جدید باقی نمانده و درآمد ایران را مورد هدف قرار داده‌اند.

لاریجانی گفت: کاهش قیمت نفت توطئه‌ای است که به نظر می‌رسد یک ضلع آن حتما مربوط به کسانی است که در مذاکرات به دنبال زیاده‌خواهی هستند که البته شکست خواهند خورد ولی ما باید حتما هوشیار باشیم که یک مذاکرات ساده در پیش نداریم و باید به توان ملی خود اکتفا کنیم و انشاءالله موفق خواهیم شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه‌های ستاد حقوق بشر اظهار داشت: ستاد حقوق بشر برنامه‌های متنوعی هم در سطح داخلی و هم خارجی دارد و ورکشاپ‌های فصلی برگزار می‌کنیم که در آن مسئولان قضایی پلیس و مسئولان و ضابطان امنیتی قوه قضاییه شرکت می‌کنند و چارچوب‌هایی که براساس قانون برای حقوق شهروندی مسجل شده است را مرور کرده و ستاد حقوق بشر نظارت می‌کند که اعمال شود.

وی خاطرنشان کرد: در آخرین ورکشاپ درباره حقوق متهمین که با ریاست رئیس قوه برگزار شد مشخص شد که چارچوب قانونی ما از لحظه‌ای که متهم وارد می‌شود تا لحظه اجرای حکم دارای حقوقی است که حفظ این حقوق چه در زمانی که متهم در بازداشتگاه است چه در زمان دادگاه باید رعایت شود.

وی درباره نظارت در حقوق متهم نیز بیان کرد: در قانون جدید جزای اسلامی که تسلیم مجلس شده است جهات بسیار زیادی برای حقوق متهم در نظر گرفته شده است که به عنوان نمونه می‌توان الزام وکیل از لحظه دستگیری فرد را مورد اشاره قرار داد و قوانین در این جهت روشن‌تر شده و مکانیزم‌ها مورد ملاحظه قرار گرفته و آیین‌نامه‌های جدیدی تدوین شده است.

لاریجانی درباره گزارش سازمان سیا آمریکا درباره زندان‌های این کشور گفت: ما در این‌باره تردید نداشتیم و جهات مختلفی سبب شد که این گزارش منتشر شود و البته این گزارش نیز جامع نیست.

وی گفت: گزارش مهم این است که تجاوزات حقوق بشر راجع به نه‌تنها مردم آمریکا بلکه سایر ملت‌ها در جریان است و این تنها گوشه‌ای از مسائل است که به دلیل رقابت‌های داخلی ظهور کرده است که البته دلیل عمده بیان آن را جریانات تبعیض نژادی در آمریکا و تحت فشار قرار گرفتن دموکرات‌ها عنوان می‌کنند و اینکه آنها می‌خواهند به کارنامه سیاه جمهوری‌خواه‌ها در زمینه شکنجه‌ها اشاره کند و ما معتقدیم که دموکرات و جمهوری‌خواه هر دو یکسان هستند.

وی گفت: مسئله حقوق بشر امروز بدشانسی‌های زیادی دارد که یکی از آنها مبلغین دروغگو است، کسانی که بزرگترین نقض‌های حقوق بشر را کرده‌اند امروز پرچم حقوق بشر به دست گرفته‌اند و بدشانسی دیگر این است که بشریت استفاده از تجربیات جدید به عنوان جهانشمولی منع می‌شود و تفکر و نحوه زندگی سکولار لیبرال غربی با فشار به دنیا تحمیل می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که تحریم‌ها در طول سالیان متمادی باعث فشار به بشر شده است و فکر می‌کنید مهمترین پیشنهاد به مجامع بین‌المللی در این زمینه چه چیزی می‌تواند باشد گفت: اگر تحریم‌ها در مورد کشورهایی مثل ایران که توانمندی‌های عظیمی دارد برای جلوگیری از رشد کشور باشد ناموفق بوده است. طبیعتا تحریم‌ها آثار سویی نیز دارد اما در هدف خود موفق نبوده‌اند.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که این تحریم‌ها محصول نقض‌های بسیار اساسی در مکانیزم سازمان ملل است و این امکان را داده که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بتوانند از مکانیزم‌های فاسد استفاده کرده و اقراض خود را با سربرگ سازمان ملل به دنیا تحمیل کند. طبیعتا این نظر جهانی نیست و تنها نظر چند کشور است و مکانیزم سازمان ملل باید اصلاح شود.

وی تاکید کرد: کشورهای بین‌المللی در سازمان ملل باید حقوق مساوی داشته باشد و معنا ندارد که قلدرها لشگرکشی کنند. جهان تبدیل به محله‌ای شده است که قلدرها سر راه مردم را گرفته و اخاذی می‌کنند. این روش ادامه نخواهد داشت و دوره قلدرمآبی گذشته است. جمهوری اسلامی ایران نمونه بارز مقاومت در برابر قلدری‌ها و سلطه‌طلبی‌ها است و امروز نشان داده تحریم‌ها در پیشرفت ایران موثر نیست و آمریکا را ناکام کرده است.

وی تاکید کرد: باید در صحنه جهانی به دنبال مکانیزم‌های عادلانه باشیم. کشورهای دنیا به درجه یک و 2 تقسیم نمی‌شوند و اینها پیام‌های اصلی جمهوری اسلامی است.

کد N629038

وبگردی