آفتاب

گزارش سازمان امنیت و همکاری اروپا درباره شیوه پیروزی اردوغان در انتخابات

گزارش سازمان امنیت و همکاری اروپا درباره شیوه پیروزی اردوغان در انتخابات

براساس گزارش جدید سازمان امنیت و همکاری اروپا، استفاده از موقعیت نخست وزیری توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کنونی ترکیه و انتشار گزارش‌های یکطرفه در رسانه‌ها به وی مزیتی متمایز برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اوت 2014 در مقایسه با سایر کاندیداها داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، گزارش جدید سازمان امنیت و همکاری اروپا با عنوان "گزارش نهایی ماموریت محدود نظارت بر انتخابات" توسط دفتر حقوق بشر و نهادهای دموکراتیک این سازمان منتشر شده و در این گزارش آمده که هر سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری اوت 2014 ترکیه به صورت فعالانه و آزاد کمپین انتخاباتی برگزار کردند اما اردوغان به خاطر موقعیت نخست وزیری‌اش و گزارش‌های یکجانبه در رسانه‌ها نسبت به دو نامزد دیگر از مزیت‌های بیشتری برخوردار بود.

در این گزارش که اواخر نوامبر سال جاری میلادی منتشر شد، آمده است: در حالیکه هر سه کاندیدا به صورت فعالانه در کمپین‌های انتخاباتی شرکت داشتند کمپین اردوغان که در آن زمان هنوز نخست وزیر ترکیه بود بسیار مشهورتر بود. استفاده بی‌حد از منابع دولتی و فقدان تمایز خاص میان رخدادهای دولتی و فعالیت‌های کمپین انتخاباتی به اردوغان این امکان را داد تا بیش از دو کاندیدای دیگر از این منابع استفاده کند.

در این گزارش آمده که در میان پنج ایستگاه تلویزیونی مانیتور شده، سه مورد از جمله شبکه دولتی TRT تنها به نفع اردوغان گزارش پخش می‌کرد.

در گزارش سازمان امنیت و همکاری با اشاره به این مساله که مناظرات مستقیم میان سه کاندیدا می‌توانست از تعادل بیشتری برخوردار باشد، آمده است: پوشش خبری نامناسب تلویزیون که منبع اصلی اطلاع رسانی سیاسی است، به نفع اردوغان تمام شده که از جمله آن‌ها می‌توان به پخش برنامه‌ها و سخنرانی‌های او اشاره کرد که در مقایسه با دو کاندیدای دیگر بسیار بیشتر بود و همین امر به اردوغان مزیتی فراوان داد.

پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری 10 اوت 2014 یک نقطه عطف در تاریخ ترکیه به شمار می‌رود چون رئیس جمهور برای نخستین بار به واسطه آرای مردمی انتخاب شد.

اکمل الدین احسان اوغلو، رئیس سابق سازمان همکاری اسلامی و نامزد مشترک حزب جنبش ملی‌گرا و مردم جمهوری خواه به همراه صلاح الدین دمیرتاش، نامزد حزب مردم دموکراتیک نتوانستند در مقابل اردوغان پیروز شوند.

اردوغان که در جریان کمپین انتخاباتی از پست خود در سمت نخست وزیری ترکیه کناره گیری نکرد توانست 8 / 51 درصد آرا را کسب کند در حالیکه احسان اوغلو 5 / 38 درصد و دمیرتاش 8 / 9 درصد را به دست آوردند.

انتهای پیام

کد N628716

وبگردی