آفتاب
/سومین همایش پژوهش در قانونگذاری/

تاجگردون: با تورم قانونگذاری مواجه هستیم

تاجگردون: با تورم قانونگذاری مواجه هستیم

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود تعداد زیادی از قوانین متضاد و متعارض، گفت: ما در کشور با پدیده تورم قانونگذاری مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامرضا تاجگردون در سومین همایش نقش پژوهش در قانونگذاری که صبح امروز در تالار مدرس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: در 9 دوره قانونگذاری گذشته 5964 طرح و لایحه به مجلس ارائه شده یعنی به طور متوسط در هر دوره 650 طرح و لایحه ارائه شده که از این تعداد 2825 فقره یعنی 47 درصد آن به تصویب رسیده است. همچنین اگر آمار سال گذشته مرکز پژوهش‌ها را قبول کنیم 80 درصد قوانین مصوب مجلس استفساریه یا اصلاح قوانین گذشته است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: متاسفانه ما مواجه با تورم قانونگذاری هستیم و قوانین ما مملو از قوانین متعارض، متضاد، متداخل، مشابه، مزاحم و مترادف است.

وی افزود: مجلس به عنوان مرکز دموکراسی برای اینکه بتواند کارش را به نحو مطلوب انجام دهد باید چهار فرض داشته باشد؛ شناخت همراه با آگاهی، تشخیص شرایط، نیازسنجی دقیق و آینده‌نگری و آینده‌پژوهی. در هر کشوری که مجلسش دارای اهمیت باشد برای پاسخ به این چهار نیاز اصلی یک مرکز پژوهشی قوی در کنار مجلس مورد نیاز است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش‌ها نهادی تشریفاتی و تزیینی نیست، گفت: مرکز پژوهش‌ها یک ضرورت برای قانونگذاری است و در واقع وظیفه این مرکز تولید آمار نیست بلکه گردآوری و طبقه‌بندی دیدگاه‌ها و ارائه آن به مجلس است بنابراین نباید تعلقات حزبی و جناحی داشته باشد بلکه باید به سوالات پاسخ‌های متوازن و متناسب بدهد. مرکز همچنین باید بتواند در زمانی محدود به سوال‌ها پاسخ مناسب بدهد و مقید به دادن پاسخ شفاف، صریح و جامع باشد.

تاجگردون با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش‌ها باید انتقال دهنده دانش و اطلاعات و نظریات گروه‌های مرجع علمی به مجلس شورای اسلامی باشد، خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق بیفتد ما قانونگذاری سالمی خواهیم داشت.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان گرفتار کارهای روزمره هستند و قاعدتا انتظار نمی‌رود مسلط به تمام علوم باشند بنابراین ناگزیرند از علوم سایرین استفاده کنند. علاوه بر این درست است که هر نماینده یک رای دارد اما نقش پژوهش در رای نمایندگان نیز بسیار اثرگذار است.

وی با اشاره به ارائه 3500 فقره گزارش در دوره جدید مرکز پژوهش‌های مجلس، تاکید کرد: نداشتن وابستگی سیاسی و استقلال علمی کارشناسان مرکز پژوهش‌ها نقش بسزایی در استفاده بهینه نمایندگان از گزارش‌های این مرکز دارد. قاعدتا تغییر ترکیب مجلس از حیث سیاسی نباید تاثیری در گزارش‌های مرکز داشته باشد به عبارت دیگر مرکز پژوهش‌ها نباید تحت تاثیر تغییر مجلس قرار گیرد و گرایش سیاسی در پژوهش‌ها نباید اثرگذار باشد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش‌ها باید یک مرجع رسمی باشد و نه تزیینی، خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌ها باید مشارکت علمی و فنی در طرح‌ها، لوایح، سوال، تحقیق و تفحص و حتی نطق نمایندگان داشته باشد. مرکز پژوهش‌ها همچنین نباید حق تقابل با سایر مراکز علمی کشور را داشته باشد و نباید دارای جریان و نحله فکری باشد بلکه باید بهره‌بردار حلقه‌های علمی قبل از خودش باشد که اگر اینطور باشد مستقل است. قاعدتا مرکز نباید بدون نگاه به نگرش‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه نظر بدهد.

تاجگردون با تاکید بر اینکه وظیفه انحصاری قانونگذاری بر اساس قانون اساسی به عهده مجلس شوری اسلامی، تصریح کرد: هیچ مرجعی حق دخالت در این زمینه را ندارد و پژوهشگران مرکز پژوهش‌های مجلس نیز باید به این نکته توجه لازم را داشته باشند زیرا مهم‌ترین چالشی که قوه قانونگذاری را مورد هدف قرار داده وجود نهادهای مداخله‌گر و بازیگر و مدعی قانونگذاری است.

انتهای پیام

کد N628569

وبگردی