آفتاب
ناطق‌نوری در همایش نقش پژوهش در قانون‌گذاری

ابزار دموکراسی در کشور وجود ندارد/قاعده بازی سیاسی را بلد نیستیم

ابزار دموکراسی در کشور وجود ندارد/قاعده بازی سیاسی را بلد نیستیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نمی‌توان کشور را موجی اداره کرد گفت: در کشور ما احزاب به عنوان ابزار دموکراسی وجود ندارند و قاعده بازی سیاسی را هم بلد نیستیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در ادامه سومین همایش بررسی نقش پژوهش در فرایند قانون‌گذاری علی‌اکبر ناطق‌نوری موسس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز سخنرانی کرد.

وی گفت: ابتدا از برگزارکنندگان این همایش به‌خصوص ریاست مجلس و رئیس هیات امنای مرکز پژوهش‌ها آقای دکتر لاریجانی و رئیس مرکز پژوهش‌ها آقای دکتر جلالی تشکر و قدردانی می‌کنم که موجب شدند اولا من موفق به دیدار همکاران گذشته خود بشوم و ثانیا خاطراتی را برای من با این دعوت تجدید کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: به یاد خاطراتی که در مجلس خدمت‌گذار بودم افتادم، انسان از لحاظ سنی در مقطعی به شرایطی می‌رسد با خاطرات خود زندگی می‌کند که این دوره بسیار زیبا است به‌خصوص اگر خداوند توفیق دهد و آنچه که انسان انجام داده است موجب دلشکستگی، آزار و تحقیر کسی نشده باشد.

ناطق‌نوری اظهار داشت: وقتی به یاد دوران خدمت در مجلس می‌افتم و بخشی کارهایی که خداوند توفیق داد انجام دهم آرامش پیدا می‌کنم.

وی با تشکر از محمدجواد لاریجانی و بیان نقش وی در تشکیل مرکز پژوهش‌ها گفت: دوستان نقش مهمی در تاسیس مرکز پژوهش‌ها داشتند و زحمت زیادی در این خصوص کشیدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی راهکارهای سعادتمند ساختن جامعه گفت: برخی معتقدند روی کار آمدن مجری‌های لایق می‌تواند جامعه را سعادتمند کند، عده دیگری نیز معتقدند مجریان لایق نمی‌توانند جامعه را به سعادت برسانند بلکه قوانین متقن جامعه را به سعادت می‌رساند اما اسلام معتقد است قوانین متقن و زنده به دست مجریان لایق برای سعادت مردم لازم است.

وی تصریح کرد: هم قرآن لازم است هم شخصیتی مثل رسول خدا و جانشینان شایسته او برای اجرای احکام الهی.

ناطق‌نوری مجلس را مرکز دموکراسی کشورها خواند و گفت: پس از پیروزی انقلاب مشروطه مجلس به محل قانون‌گذاری در کشور تبدیل شد بنده 20 سال سابقه کار در پارلمان را دارم در مجلس اول و پنجم به استثنای 2 سال از مجلس اول و 2 سال از مجلس پنجم که مسئولیت وزارت کشور را بر عهده داشتم می‌توانم به عنوان کارشناس نقطه‌نظرهایی درخصوص مجلس داشته باشم.

وی اظهار داشت: آمریکا علی‌رغم اقتدار این کشور اختیار انحلال مجلس و وتوی برخی از مصوبات آن را به رئیس‌جمهور داده‌اند اما در جمهوری اسلامی ایران هیچ اصلی در قانون اساسی وجود ندارد که به دولت اختیار بدهد  که بتواند مجلس را منحل کرده و یا قوانین آن را وتو کند.

رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری اظهار داشت: در مقطعی بحث اصلاح قانون اساسی مطرح شد که البته بنده در آن شورا عضو نبودم اما نقل شد که عده‌ای خواستار افزودن اصلی مبنی بر اختیار انحلال مجلس بودند که یکی از مخالفان جدی این پیشنهاد مقام معظم رهبری بوده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام استدلال خود مبنی بر اقتدار مجلس شورای اسلامی را با بیان مطالبی محکم کرد و گفت: وقتی که طرح و یا لایحه‌ای در مجلس تصویب شده و به تایید شورای نگهبان رسید هیچ‌کس نمی‌تواند آن را وتو کند که چنین قانون و چنین اختیاری در هیچ جای دنیا برای مجلس قانون‌گذاری وجود ندارد.

وی اظهار داشت: قوای دیگر تحت نظارت مجلس شورای اسلامی هستند و رئیس‌جمهور در مجلس سوگند یاد می‌کند و وزرا نیز باید به تایید نمایندگان مجلس برسند، حق نمایندگان دارای حق نظارت و اظهار نظر در همه امور کشور هستند که همه این موارد نمایانگر اقتدار و اختیارات مجلس است.

ناطق‌نوری اختیار مجلس را نمایانگر جایگاه بالای مجلس نهاد قانون‌گذاری و مسئولیت بزرگ آن خواند و گفت: هرچه جایگاه نهادی در کشور بالاتر باشد مسئولیت افرادی که در این جایگاه قرار می‌گیرند بالاتر است.

وی عدم وجود ابزارهای دموکراسی مانند حزب را از مشکلات اصلی کشور خواند و گفت: بنده قائلم دموکراسی ابزار دارد و مجلس مظهر دموکراسی است.

ناطق‌نوری اظهار داشت: افتخار ما این است که انقلاب ما 35 سال از عمر خود را پشت سر گذاشته و هر سال حتی در ایام جنگ یک انتخابات برگزار کردیم.

وی با تاکید بر اینکه دموکراسی و آزادی ابزار می‌خواهد گفت: ابزار دموکراسی احزاب هستند و بدون تشکیل حزب این دو هدف محقق نمی‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مردم از همه اصناف باید رئیس‌جمهور، خبرگان و نمایندگان مجلس انتخاب کنند اما آیا همه افراد می‌دانند در استان‌شان چه کسی شایستگی خبرگی، حضور در مجلس و حتی حضور در کسوت ریاست‌جمهوری را دارد؟

ناطق‌نوری با بیان اینکه انتخاب این افراد نیازمند فردی خبره است گفت: زمانی که خبره‌ای برای انتخاب این افراد وجود نداشته باشد ما دچار قوم‌گرایی و یا قبیله‌بازی می‌شویم.

وی ادامه داد: در آسیب‌شناسی رقم برگزاری انتخابات در کشور می‌بینیم که روی موج حرکت می‌کنیم، نمی‌شود کشور را موجی اداره کرد.

وی تصریح کرد: در کشور ما غیر از اینکه ابزار دموکراسی وجود ندارد قاعده بازی سیاسی را هم بلد نیستیم. در دنیا بازی سیاسی قاعده دارد برخی کشورها در این خصوص قانون دارند و در برخی کشورها فرهنگ حاکم است.

رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری در تشریح این مطلب گفت: به عنوان مثال رئیس‌جمهور زمانی که در کشوری عوض می‌شود تا یک حدی اجازه تسویه افراد در دولت را دارد اما چون ما قاعده بازی را بلد نیستیم وقتی گروه A روی کار می‌آید تا فراش مدرسه را عوض می‌کند.

عضو مجمع تشخیص اظهار داشت: ما 35 سال کشور را اداره کردیم اما نه قاعده بازی را بلد هستیم و نه ابزار دموکراسی را در اختیار داریم.

وی تاکید کرد: باید در کشور حزب ایجاد شود، مردم حزب را انتخاب کرده و حزب کارشناس در رشته‌های مختلف معرفی می‌کند تا در جایگاه نمایندگی و یا ریاست‌جمهوری و یا خبرگی قرار گیرند. این امر جزو ضروریات کشور است وگرنه آسیب می‌بینیم که دیدیم.

علی‌اکبر ناطق‌نوری در بخش دیگری از سخنرانی خود درخصوص علت تاسیس مرکز پژوهش‌ها اظهار داشت: در مجلس اول، دوم و سوم سالی یک‌بار خدمت امام شرفیاب می‌شدیم نوعا ایشان می‌فرمودند که مجلس سعی کنند از کارشناسان خارج از قوه مقننه نیز استفاده کنند خداوند که توفیق داد در مجلس چهارم در قالب ریاست مجلس خدمت‌گذار شدیم فرمایش امام را نصب‌العین قرار دادیم.

ناطق‌نوری ادامه داد: با همکاری آقای محمدجواد لاریجانی این موضوع را بررسی کردیم آقای لاریجانی زحمت زیادی برای تدوین طرح تشکیل مرکز کشیدند.

وی در پایان اظهار داشت: امیدوارم تاسیس این مرکز باقیات الصالحاتی برای بنده باشد.

کد N628522

وبگردی