آفتاب

چاووش اوغلو: مذاکرات آمریکا و ترکیه بر سر پایگاه اینجرلیک ادامه دارد

چاووش اوغلو: مذاکرات آمریکا و ترکیه بر سر پایگاه اینجرلیک ادامه دارد

وزیر امور خارجه ترکیه گفت، باز شدن پایگاه نظامی مهم اینجرلیک در جنوب ترکیه به عنوان بخشی از بسته اقدامات اتخاذ شده علیه شبه‌نظامیان داعش، میان واشنگتن و آنکارا به مذاکره گذاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: چارچوب همکاری با آمریکا شامل حمایت هوایی است و ما به تازگی در مورد اینکه آیا حمایت هوایی شامل استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک خواهد بود یا خیر شروع به مذاکره کرده‌ایم.

وی افزود: مذاکرات درباره باز شدن این پایگاه هوایی در استان آدانا تازه آغاز شده است. چاووش اوغلو در حال بازگشت به ترکیه از یونان به خبرنگاران گفت: تمامی این همکاری‌ها جزء یک بسته خواهد بود. ما به آهستگی به سوی این مرحله در حرکت هستیم. پس از تعیین این چارچوب‌، در مورد جزئیات مذاکره خواهد شد. ما تصمیم گرفته‌ایم تا سرعت بررسی مسائل با آمریکا را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: ما در تلاشیم تا چهارچوبی را برای آنچه که ممکن است بر روی زمین و برای برنامه آموزشی تجهیز انجام شود، ایجاد کنیم. مقامات امنیتی و اطلاعاتی نیز مذاکرات خود را درباره دورنماهای مربوط به اینکه چه اتفاقاتی در آینده خواهد افتاد، آغاز خواهند کرد.

از آنجایی که آمریکا و ترکیه در مورد ضرورت حمایت از میانه‌روهای سوری در مبارزه با داعش و حکومت سوریه موافقت کرده‌اند، گزارش شده که قرار است به اعضای موسوم به ارتش آزاد سوریه از جمله ترکمان‌های سوری در مرکز آموزش "هیرفانلی" واقع در آناتولیان، مرکز استان قیرشهیر آموزش داده شوند.

ترکیه به راه حلی متشکل از عملیات زمینی مخالفان سوری با حمایت حملات هوایی و نیز تشکیل منطقه پرواز ممنوع در سراسر مرز سوریه و ترکیه تاکید دارد که یکی از اصلی‌ترین موارد اختلافات میان آنکارا و واشنگتن محسوب می‌شود.

چاووش اوغلو درباره دیدگاه‌های کشورهای غربی نسبت به منطقه پرواز ممنوع یا ایده منطقه حائل گفت: انگلیس گیچ شده، فرانسه حمایت می‌کند و آمریکا نظرات متفاوتی دارد.

وی بار دیگر گفت: آنکارا عملیات زمینی را به عنوان یکی از واجبات برای موفقیت در شکست داعش می‌داند. هنگامی که حملات هوایی مانع داعش نمی‌شود، یک عملیات زمینی لازم است.

انتهای پیام

کد N628410

وبگردی