آفتاب
دیده‌بان حقوق بشر:

اوباما به قول خود برای تعطیلی گوانتانامو عمل کند

اوباما به قول خود برای تعطیلی گوانتانامو عمل کند

در پی انتشار گزارش شکنجه‌های سازمان سیا دیده‌بان حقوق بشر تسریع در روند انتقال بازداشت‌شدگان در گوانتانامو و تعطیلی این زندان مخوف را خواستار شد.

در پی انتشار گزارش شکنجه‌های سازمان سیا دیده‌بان حقوق بشر تسریع در روند انتقال بازداشت‌شدگان در گوانتانامو و تعطیلی این زندان مخوف را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیده بان حقوق بشر پس از آنکه کمیته اطلاعات مجلس سنای آمریکا خلاصه گزارش خود درباره‌ شکنجه‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) علیه مظنونین به تروریست در سراسر دنیا را منتشر کرد، از دولت اوباما خواست تا روند انتقال بازداشت شدگان از گوانتانامو را تسریع بخشد.

به گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، این سازمان با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در دسامبر 2013 توانست تا حدودی از محدودیت‌های کنگره برای انتقال زندانیان گوانتانامو رهایی یابد، اما تاکنون پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

لوراف پیتر مشاور ارشد امنیت ملی در دیده‌بان حقوق بشر گفت: باراک اوباما با تسریع روند آزادی بازداشت شدگان گوانتانامو باید در مسیر تعطیلی این زندان گام بردارد، اگرچه کنگره این مسیر را ساده‌تر نکرده است و با عدم اعمال محدودیت‌های جدید راه را برای اقدام دولت باز گذاشته است.

بر اساس این گزارش، کنگره آمریکا در طول سال‌های گذشته محدودیت‌هایی را برای انتقال زندانیان گوانتانامو اعمال کرده که مانعی برای دولت اوباما برای تعطیلی این زندان محسوب می‌شود. به عنوان مثال طبق قانون اختیارات دفاع ملی 2013 در آمریکا انتقال زندانیان به یمن ممنوع شده است هر چند این ممنوعیت در آخرین نسخه این قانون در کنگره مورد تایید قرار نگرفت.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: این در حالیست که باراک اوباما بارها گفته زندان گوانتانامو را تعطیلی می‌کند، امامشخص نیست که وی حاضر است از اختیارات خود برای این کار استفاده کند یا نه؟ اگر چه محدودیت‌های انتقال بازداشت شدگان در این زندان راحت‌تر شده، اما شمار آزادی زندانیان در یک سال گذشته تغییری نکرده است. در حال حاضر 136 تن در گوانتانامو زندانی هستند که آزادی 67 نفر از آنها مشخص شده است. تایید آزادی این بازداشت شدگان در سال 2009 و حتی قبل‌تر از آن یعنی در دوران ریاست جمهویر جورج بوش ارائه شده است.

همچنین از میان 69 زندانی باقیمانده تنها علیه 7 نفر اتهامات رسمی مطرح شده که تنها سه تن از آنها پس از محاکمه در سیستم کمیسیون‌های ارتش محکوم شده‌اند. 23 تن دیگر نیز در انتظار محاکمه به سر می‌برند. دولت اوباما اعلام کرده است که آزادی 36 تن از این بازداشت شدگان بسیار خطرناک است، اگرچه تاکنون شواهد کافی برای محاکمه آنان ارائه نداده است.

دیده بان حقوق بشر یاد آور شد: طبق حقوق بین‌الملل بازداشت فوری و طولانی و بدون طرح اتهامات مشخص یک فرد ممنوع است و اگر اطلاعاتی وجود داشته باشد که ثابت کند فرد بازداشت شده جرمی مرتکب شده است باید در دادگاهی طبق استانداردهای بین‌المللی محاکمه شود، در غیر این صورت فرد بازداشت شده باید هر چه فوری آزاد شود.

لورا پیتر در پایان هشدار داد: آمریکا تعداد زیادی از بازداشت شدگان گوانتانامو را برای سالهای طولانی، نزدیک به 13 سال بدون اتهام و محاکمه حبس کرده است که این امر نقض حقوق بین‌الملل و اصول بنیادین عدالت محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر اوباما می‌خواهد به قول خود برای تعطیلی گوانتانامو عمل کند باید پیش از آنکه کنگره محدودیت جدیدی برای انتقال بازداشت شدگان این زندان اعمال کند، دست به اقدام مناسب بزند.

انتهای پیام

کد N628290

وبگردی