آفتاب
احمدی در گفت‌و‌گو با ایسنا تاکید کرد

نقش عدم نظارت و باز نبودن دست مطبوعات در بروز فساد

نقش عدم نظارت و باز نبودن دست مطبوعات در بروز فساد

یک حقوقدان، عدم نظارت مسئولان و باز نبودن دست مطبوعات و رسانه‌ها را از جمله عوامل بروز فساد اقتصادی عنوان کرد.

نعمت احمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه ما نیازی به قانون جدید نداریم، چرا که در همه زمینه‌ها قانون داریم، اظهار کرد: قانون تجارت و قانون مربوط به فروش مال غیر مربوط به سال 1310 هستند. در قانون مجازات اسلامی راجع به کلاهبرداری بحث شده است. قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری و قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور را هم داریم که در آن مجازات اعدام هم پیش‌بینی شده است.

وی با طرح این سوال که چرا با وجود این همه قانون،‌ این اتفاقات می‌افتد؟ گفت: ما قانون داریم اما نظارت بر اجرای قانون نداریم. ما در مورد بانکداری قانون داریم که بر اساس آن سهام شخص در بانک نمی تواند بیش از درصد مشخصی باشد، اما در چند روز گذشته خبری بر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت مبنی بر اینکه 70 درصد از سهام سه بانک مال یک نفر است.

این حقوقدان اظهار کرد: طبق قانون اساسی رئیس جمهور مسئولیت اجرای قانون را دارد. طبق اصل 156 قانون اساسی نیز رئیس قوه قضاییه ناظر بر حسن اجرای قوانین است. وقتی که نظارت‌ها صورت نمی گیرد فساد فراگیر می‌شود.

وی با بیان اینکه فساد در ایران پلکان صعودی بدی داشته است، افزود: در سال 73 پرونده فاضل خداد که به پرونده 123 میلیاردی معروف شد در بانک صادرات اتفاق افتاد. این فساد در سال 90 به 3 هزار میلیارد رسید. در سال 91 با پرونده بابک زنجانی به 9 هزار میلیارد تومان رسید و در سال 93 مبلغ فساد 12 هزار میلیارد تومان شد.

احمدی با بیان اینکه سیستم بانکی عامل همه این تخلفات بود،‌ افزود: طی این مدت مدیران بانک همان افراد قبلی بودند. یعنی در سال 73 که فساد 123 میلیاردی در بانک صادرات افتاد. مدیر عامل این بانک شخصی بود که الان رئیس کل بانک مرکزی است.

وی با بیان اینکه ما در نظارت مشکل داریم، گفت: در فرانسه ژاک شیراک شهردار بود و رئیس جمهور شد. در زمان ریاست جمهوری یک پرونده اقتصادی علیه او باز شد. پرونده این بود که یک آپارتمان از اموال شهرداری را کماکان مورد استفاده قرار داده است.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: مطلب مهم‌تر این است که اگر در زیر مجموعه مدیران تخلفی صورت بگیرد ما با عوامل پایین دست برخورد می‌کنیم، اما متعرض مدیری که نظارت بر زیر مجموعه اش ندارد نمی شویم و او را ارتقا هم می‌دهیم، البته من ضمن احترام به این آقایان می‌گوییم این افراد پاک هستند ولی روش غلط است.

وی ادامه داد:‌ در دنیا مطبوعات و رسانه‌ها زبان گویای مردم و آیینه تمام نمایی هستند که افکار عمومی را به میدان می آورد. مدیرانی که به خاطر ضعف نظارت آن‌ها در زیر مجموعه‌شان تخلف می‌شود. مدیران در کشورهای اروپایی و آمریکایی آنقدر که از مطبوعات ترس دارند از دادگاه نمی‌ترسند.

احمدی گفت: اگر دست مطبوعات را باز گذاشتیم از هر دادسرا، دادگاه و قانونی قوی‌ترند، چون نگاه افکار عمومی به اینها است.

انتهای پیام

کد N628252

وبگردی