آفتاب
/برخورد قاطع، عملی و بدون ملاحظه با مفاسد/

کیانوش راد:مهمترین اقدام در جهت رفع فساد اقتصادی، شفاف‌سازی است

کیانوش راد:مهمترین اقدام در جهت رفع فساد اقتصادی، شفاف‌سازی است

یک عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها بابیان این‌که مشکل اصلی آن نیست که گه‌گاهی شاهد افشای فساد اقتصادی در کشور هستیم، گفت: مشکل آن است که سسیتم بانکداری و سیستم فعالیت اقتصادی در کشور به لحاظ ساختاری مولد و زمینه‌ساز بروز خطاهای گسترده در سیستم اقتصادی است.

محمد کیانوش راد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که ظهور فساد در سیستم اقتصادی کشور به دلایل و علل گوناگونی رخ می‌دهد، تصریح کرد: نقش پررنگ دستگاه‌های دولتی در اقتصاد کشور و منافعی که از رانت‌های گوناگون اطلاعاتی و دادن امتیازهای گوناگون ناشی می‌شود، یکی از عوامل مهم ایجاد فساد است.

وی افزود: همچنین باید به وجود بخش تأثیرگذاری از اقتصاد زیرزمینی اشاره کرد بخشی که بدون نظارت کافی می‌تواند انواع و اقسام فعالیت‌های اقتصادی را انجام دهد و از تیررس نظارت نهادهای نظارتی نیز خارج شود، اما از نظر من مهمترین مسأله‌ای که فقدان آن زمینه‌های گسترش فساد را به وجود می‌آورد، نبود رکن چهارم دموکراسی یعنی مطبوعات مستقل و شجاع در پیگیری مفاسد اقتصادی است.

این عضو بنیاد باران اظهار کرد: شفافیت در مناقصه‌ها و مزایده‌های دولتی و اطلاع عمومی مردم از آنها به وسیله مطبوعات می‌تواند صوت گرفته و از بروز تخلفات جلوگیری کند. اگر فعالیت اقتصادی بخش خصوصی و دولتی از شفافیت عمومی برخوردار باشد می‌توان جلوی فساد را به صورت ساختاری گرفت.

این فعال سیاسی همچنین با بیان این‌که مهمترین اقدام در جهت رفع فساد اقتصادی، شفاف‌سازی است، افزود: فعالیت اقتصادی در تمام نهادهای دولتی و وابسته به نظام باید از شفافیت کافی برخوردار باشد. در این بین نظارت مجلس به عنوان یک نهاد برآمده از خواست و اراده مردم و وجود رسانه‌های بیطرف و مستقل می‌تواند بر فعالیت‌های اقتصادی نظارت کرده و از امکان بروز تخلفات ممانعت کند.

کیانوش راد در ادامه اظهار کرد: ورود ارگان‌هایی به فعالیت‌ اقتصادی که نباید در این حوزه فعال باشند بر مشکلات اقتصادی می‌افزاید.

به گفته وی، نهادهای امنیتی و نظامی باید به صورت جدی از ورود به عرصه اقتصادی اجتناب کنند، زیرا هنگامی که رانت اطلاعاتی و قدرت تأثیرگذاری داشته و پس از آن ثروت و درآمدهای بدون محاسبه در کنار هم قرار گیرند، می‌توان با انواع سندسازی و ایجاد شرکت‌های کاملاً صوری، عملیات پول‌شویی را به شیوه پنهان انجام داد.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان این‌که مجموعه قوا و نهادهای نظام به جای ‌آنکه با مفسدان اقتصادی برخورد کنند باید با واقعیات فساد در سیستم اقتصادی کشور مقابله کنند، گفت: مفاسد اقتصادی به دلیل وجود مشکلات ساختاری و همچنین عدم نظارت‌ها و شفافیت‌های کافی است.

کیانوش راد همچنین افزود: همان‌گونه که نیروهای نظامی باید از ورود به مسائل سیاسی اجتناب کنند، همان‌گونه مقامات عالیرتبه نظام باید با دستور صریح از ورود نیروهای نظامی به حوزه اقتصادی جلوگیری کنند.

این فعال سیاسی در پایان افزود: تجربه دوران انقلاب اسلامی نشان داده که تکیه صرف بر انسان‌های سالم بدون نبود یک سیستم سالم همواره خطرآفرین خواهد بود، زیرا انسان‌های سالم در درون یک سیستم ناسالم فاسد می‌شوند در حالی که انسان‌های ناسالم در درون یک سیستم سالم کنترل شده و نظارتی، سالم خواهند بود. پس توجه به اصلاح ساختارها و شفاف‌سازی بسیار اهمیت دارد.

انتهای پیام

کد N628211

وبگردی