آفتاب

اضطراب اجتماعی چیست؟

اضطراب اجتماعی چیست؟

یک کارشناس ارشد روانشناسی گفت: اضطراب به منزله‌ی بخشی از زندگی هر انسان، در همه‌ی افراد در حدی اعتدال‌آمیز وجود دارد.

«علی سلیمانی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان، اظهار کرد: اختلال‌های اضطرابی به مجموعه‌ای از اختلال‌ها گفته می‌شود و وجه مشترک این اختلال‌ها، رنج روانی و بخصوص حالت اضطرابی است که به‌صورت محض یا همراه با نشانه‌های دیگر، متجلی می‌شود.

وی افزود: اضطراب در پاره‌ای از مواقع ، سازندگی و خلاقیت را در فرد ایجاد می‌کند. ‌

این کارشناس روانشناسی خاطرنشان کرد: اضطراب مثل سایر هیجانات سه مولفه متمایز اما بسیار مرتبط دارد که از آن جمله واکنش‌های شناختی یا ذهنی است که افکار، تصورات، باورها، و پیامدهایی هم‌چون ناراحتی و وحشت را شامل می‌شود.

سلیمانی ادامه داد: واکنش‌های حرکتی یا رفتاری که شامل اجتناب، گریز یا برخورد توأم با تردید، گریه، روی هم فشردن فک‌ها، کمک خواستن و تحرک نداشتن است، از دیگر مولفه‌های حالت اضطراب است.

وی تصریح کرد: سومین مولفه اضطراب واکنش‌های فیزیولوژیک است که تپش قلب، عرق کردن، تنفس سریع، تنیدگی عضلانی، ناآرامی، اختلال خواب، و تمرکز نداشتن حواس از علائم آن است.

این کارشناس روانشناسی با اشاره به اینکه در اضطراب یک حالت روانی و هیجانی وجود دارد، خاطرنشان کرد: این حالت ممکن است از یک احساس ناراحتی و ترس جزئی تا وحشت شدید متفاوت باشد.

سلیمانی با اشاره به اینکه اضطراب عموماً واکنشی است که در شرایط ترس‌آور رخ می‌دهد و با افکار منفی و هراس آور تشدید می‌شود، افزود: اضطراب مداوم یا شدید ممکن است به بروز نشانه‌های جسمانی مثل تعریق، لرز، تهوع و احساس گیجی منجر شود.

وی اظهار کرد: در میان مردم بودن، صحبت در جمع، رفتن به جلسه امتحان و رستوران‌ها، نوشتن در جلوی دیگران، استفاده از اماکن عمومی و صحبت با تلفن، نمونه‌ای از قرار گرفتن در وضعیت‌های گوناگون اجتماعی است که افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی را نگران می‌کند.

این کارشناس ارشد روانشناسی ترس دائم از مورد انتقاد واقع شدن را سبب شرمندگی و تحقیر این افراد دانست و گفت: مشخصه‌ی اصلی اختلالات یادگیری در کودکان و نوجوانان نداشتن پیشرفت تحصیلی در زمینه خواندن، بیان نوشتاری یا ریاضیات در مقایسه با توانایی هوش کلی است.

سلیمانی تصریح کرد: اختلالات یادگیری سبب می‌شوند پیشرفت کودک کمتر از حد مورد انتظار بر اساس توان بالقوه فرصت‌های آموزشی باشد اختلالات یادگیری اغلب سبب می‌شوند موفقیت در تحصیل برای کودک عذاب‌آور شود و در برخی موارد، به دلسردی، عزت نفس کم، سرخوردگی مزمن و روابط ضعیف با همسالان منجر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه به بسیاری از این دانش‌آموزان متأسفانه برچسب کودن، کم ذهن، عقب مانده و امثال آن زده می‌شود، افزود: هیچکدام از این برچسب‌ها صحیح نیستند و با قاطعیت می‌توان گفت که اگر این مشکلات به‌موقع و به‌جا تشخیص داده شوند قابل درمان است و نباید فراموش کرد که افرادی چون آلبرت انیشتن نابغه ریاضی، توماس ادیسون مخترع و مبتکر و نابغه آمریکایی – اگوست رودین مجسمه‌ساز بزرگ فرانسه، لئوناردو داوینچی و بتهون همگی دچار اختلالات یادگیری بودند.

این کارشناس روانشناسی یادآور شد: اضطراب و خشم، اختلال نقص توجه و تخریب‌گری از علائم این بیماری است که فرد از مهار کردن خود ناتوان است و اطرافیان را مجبور می‌کند تا نقش مهارکننده را ایفا کنند و این حالت با یک حالت درماندگی شدید همراه است.

انتهای پیام
کد N628174

وبگردی