آفتاب

پارلمان انگلیس در پی دستیابی به گزارش کامل شکنجه‌های سیا

پارلمان انگلیس در پی دستیابی به گزارش کامل شکنجه‌های سیا

یک هیات پارلمانی انگلیس که درباره نقش کشورش در شکنجه‌های آمریکا تحقیق می‌کند، دسترسی به بخش‌های محرمانه گزارش سنای آمریکا درباره روش‌های شکنجه سیا را خواستار شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه هافینگتون پست، «سر مالکولم ریفکایند» رئیس کمیته تحقیقاتی و امنیتی پارلمان انگلیس گفت که وی از آمریکایی‌های درخواست کرده است تا بخش‌های حذف شده گزارش کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا درباره نقش انگلیس در انتقال مظنونان تروریستی و بازجویی از مظنونان را در اختیار پارلمان قرار دهند.

وی گفت: باید مشخص شود که آیا انگلیسی‌ها از عملکرد سیا مطلع بوده‌اند یا خیر؛ آیا آنها به اطلاعاتی که از طریق غرق مصنوعی و یا سایر روش‌های غیر انسانی بدست آمده، دسترسی داشته‌اند یا خیر؛ آیا آنها مظنونان را برای بازجویی تحویل سیا داده‌اند یا خیر.

دفتر نخست‌وزیری انگلیس تایید کرده است که جاسوسان انگلیسی با شرکای آمریکایی خود گفت‌وگو کرده‌اند تا بخش‌هایی از گزارش سیا درباره شکنجه‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) حذف شود و بهانه آنها مسائل امنیت ملی بوده است. با این حال آنها مدعی هستند که قصدشان پنهان کردن همدستی انگلیس در برنامه شکنجه‌ها نبوده است.

پس از افشای 23 دیدار میان مقام‌های ارشد انگلیس از جمله سفیران انگلیس در واشنگتن و دریادار لرد وست، وزیر امنیت وقت انگلیس و اعضای کمیته سنای آمریکا، فشار پارلمان انگلیس برای انجام تحقیقات کامل بیشتر شد.

لرد وست که سابقا رئیس اطلاعات دفاعی انگلیس بود، اذعان کرده است که ممکن است جاسوسان انگلیسی از اقدام همکاران آمریکایی خود علیه بازداشت‌شدگان مطلع بوده باشند، اما این مساله را که آنها با کمیته سنا لابی کرده‌اند، نپذیرفت.

دایان فاینستاین، رییس کمیته اطلاعات سنای آمریکا سه‌شنبه هفته گذشته از انتشار گزارش سنا در خصوص عملکرد سازمان سیا و اقدام‌های خشن و وحشیانه این سازمان در بازجویی‌ها خبر داد. این مقام آمریکایی تصریح کرد که تکنیک‌های بازجویی سیا موثر نبوده و در عین حال خشونت استفاده شده در این تکنیک‌ها بسیار بیشتر از چیزی بوده که مقامات اذعان کرده‌اند.

در گزارش سنا به تعامل سیا با کاخ سفید، وزارت دادگستری، کنگره و دیگر نهادهای آمریکایی اشاره و گفته شده که سیا در بسیاری از تعامل‌ها اطلاعات نادرست و غیرکافی در اختیار آنها قرار داده است.

اوباما در واکنش به انتشار این گزارش گفت که روش‌های مبتنی بر شکنجه در بازجویی‌ها که در گذشته استفاده شده، باید کنار گذاشته شود.

رییس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا در اظهارات خود هنگام انتشار این گزارش گفت: هشت سال پیش متوجه شدیم که سیا از تکنیک‌های به اصطلاح پیشرفته در بازجویی‌ها استفاده می‌کند و در این خصوص گزارش درستی به کنگره ارائه نشده است. سیا در این اقدامات از مامورانی استفاده کرده که سابقه خشونت و سوءاستفاده دارند. همچنین در بازجویی‌ها بر خلاف اظهارات رییس وقت سیا، متهمان مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.

گزارش منتشر شده سنا، صرفا خلاصه‌ای از تحقیق 6700 صفحه‌ای این کمیته است که پس از مدت‌ها تاخیر منتشر شد.

انتهای پیام

کد N627808

وبگردی