آفتاب
گزارش/

جزئیات بودجه 2015 آمریکا/ بودجه مبارزه با ابولا بیش از مبارز با داعش

جزئیات بودجه 2015 آمریکا/ بودجه مبارزه با ابولا بیش از مبارز با داعش

بودجه 2015 آمریکا در حالی پس از بحث های فراوان به تصویب رسید که در آن ردیف اختصاص یافته به مبارزه با ابولا بیش از میزان اختصاص یافته برای مبارزه با داعش است.

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: پس از بحث های فراوان بین نمایندگان دمکرات و جمهوریخواه کنگره آمریکا، سرانجام بودجه سال آینده ایالات متحده به ارزش 1.1 تریلیون دلار به تصویب سنای این کشور رسید. در نشستی که برای رای گیری در این زمینه در سنا برگزار شد، این بودجه با 56 رای موافق در مقابل 40 رای مخالف به تصویب رسید. هر چند برخلاف انتظار شمار زیادی از مخالفان را دمکرات ها تشکیل می دادند، اما تصویب بودجه 2015 راه را برای اجرای برنامه های "باراک اوباما" هموار کرد.

بر این اساس میزان دقیق بودجه سال مالی آتی که بازه زمانی اکتبر 2014 تا سپتامبر 2015 را در بر می گیرد یک تریلیون و 14 میلیارد دلار خواهد بود و به این بودجه ردیف های دیگری نیز افزوده شده، از جمله 5 میلیارد دلار به مبارزه با تروریسم داعش در عراق و سوریه اختصاص یافته است که 1.6 میلیارد دلار از این بودجه برای آموزش و تجهیز کردهای عراقی برای مقابله با تروریست ها هزینه می شود.

 این در حالی است که دولت اوباما برای مبارزه با بیماری ابولا و جلوگیری از گسترش آن در آمریکا 5.4 میلیارد دلار پیشنهاد کرده است. در مجموع با احتساب ردیف های فوق العاده بودجه جدید به یک تریلیون و 100 میلیارد دلار می رسد.

به گفته "هری رید" رهبر اقلیت دمکرات در سنای آمریکا آنچه که در دقایق پایانی به تصویب رسیده است، شامل مفادی است که مورد خواست دمکرات ها نبوده است. با این حال توافق بین دمکرات ها و جمهوریخواهان برای تصویب این بودجه ناگزیر بوده است زیرا دعوای سیاسی بین این دو حزب که از سال 2011 شدت گرفته، وضعیت کشور را بحرانی کرده و حتی در مواردی به تعطیلی موقت کلیه امور دولت انجامیده است.

جالب این جا است که نزدیک به نیمی از بودجه سال 2015 آمریکا را بودجه نظامی تشکیل می هد. بر این اساس 584 میلیارد دلار از این بودجه برای فعالیت های نظامی در نظر گرفته شده است. تخصیص این میزان از بودجه به بخش نظامی نیز با رای اکثریت سناتورها بوده است به طوری که 89 نماینده از مجموع 100 نماینده سنا به آن رای موافق داده اند. همچنین در مجلس نمایندگان صرف این میزان از بودجه برای مقاصد نظامی 300 رای موافق در مقابل 119 رای مخالف داشته است.  

گفتنی است در لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت اوباما ردیف ماموریت های نظامی خارجی 63.7 میلیارد دلار از بودجه نظامی را شامل می شود. در این میان بسته شدن زندان گوانتانامو که همچنان بیش از 130 مظنون در آن نگهداری می شوند، یک ردیف از این بخش از بودجه را به خود اختصاص داده است.  

کد N627668

وبگردی